המשטרה ביקשה לחקור את ג'ון קרי – היועמ"ש התנגד

המשטרה ביקשה לחקור את שר החוץ האמריקני לשעבר ואת השגריר הקודם בישראל במסגרת "תיק 1000" בו נחשד ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת טובות הנאה מאיש העסקים ארנון מילצ'ן • בעקבות הודאת נתניהו, החליט היועמ"ש כי אין צורך בחקירתם

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התנגד לכך שהמשטרה תגבה עדויות משר החוץ לשעבר של ארה"ב ג'ון קרי ומשגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דן שפירו, בנוגע לסיוע שהעניק ראש הממשלה לאיש העסקים ארנון מילצ'ן – כך מדווח גידי וייץ בעיתון הארץ.

לפי החשד, בנימין נתניהו ניצל את מעמדו כדי להשפיע על פקידים בצמרת הממשל האמריקאי — בהם קרי ושפירו — להאריך את הוויזה של מילצ'ן לארה"ב. במשטרה ביקשו לגבות את עדותם של הבכירים האמריקאים לשעבר כחלק מחקירת תיק 1000, העוסק בחשד כי ראש הממשלה ומשפחתו קיבלו טובות הנאה מבעלי הון בשווי מצטבר של מאות אלפי שקלים.

בעל ההון שעומד במרכז הפרשה הוא מילצ'ן, שלפי החשד העניק בשנים האחרונות טובות הנאה מגוונות לנתניהו ולרעייתו שרה: אספקה סדירה של קופסאות סיגרים ובקבוקי שמפניה, תכשיט ב–10,000 שקלים ועוד. ב–2013, לאחר שנודע כי סייע לתוכנית הגרעין הישראלית, החליט משרד החוץ האמריקאי לבחון מחדש את הוויזה של מילצ'ן ולתת לו אשרה לשנה בלבד.

בשבועות האחרונים חוקרת המשטרה חשד שנתניהו לחץ על הממשל האמריקאי לבטל הגבלה זו. בשיחות במשרד המשפטים טען מנדלבליט כי גביית העדויות מהבכירים שעבדו בממשל ברק אובמה — שבינו לבין נתניהו שרר מתח רב — הן עניין רגיש מאוד וכי מבחינה ראייתית כלל לא בטוח שהן נחוצות.

המשטרה מחזיקה מסמכים שנראה כי מחזקים את התשתית הראייתית בפרשה. לפי מידע שהגיע לידי "הארץ", ראש הממשלה עצמו אישר בחקירתו באופן כללי כי פנה לבכירים אמריקאים כדי להסדיר את הוויזה של מילצ'ן, אך הכחיש שהיה לכך קשר למוצרים שקיבל מאיש העסקים.

"במצב דברים זה היועץ סבור שאין צורך של ממש בגביית ההודעות", אמר ל"הארץ" מקור משפטי המעורה בפרטי הפרשה, "אנחנו נמצאים עדיין בחקירה ואם יתברר בסוף שגביית עדות מאחד הבכירים האמריקאים היא בגדר חובה — העדות תיגבה". עם זאת, הוא הוסיף, "נשתדל מאוד להימנע מצעד כזה".

כזכור, על פי הדיווחים, נתניהו נפגש עם שפירו ב–2014, בלשכתו בירושלים, ודחק בו לסייע למילצ'ן עם הוויזה. לפי פקיד בכיר לשעבר בממשל אובמה, שפירו דיווח למשרד החוץ בוושינגטון שנתניהו העלה את הבקשה מיוזמתו, וכי הוא היה נסער מאוד לגביה. פקידים בכירים לשעבר בממשל האמריקאי אישרו שנתניהו קיים, בין סוף 2013 לאביב 2014, לפחות שלוש שיחות טלפון עם שר החוץ לשעבר קרי בנושא.

כך, למשל, בסוף 2013 התקשר שליחו של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו, לבכיר במשרד החוץ האמריקאי. "ראש הממשלה מבקש לדבר בדחיפות עם שר החוץ קרי", אמר מולכו. כעבור כמה שעות התקיימה שיחת הטלפון. אז גילה קרי כי הנושא שעליו רצה לדבר ראש הממשלה לא היה תהליך השלום הישראלי־פלסטיני, שאותו ניסתה לקדם אז ארה"ב, כי אם הוויזה של מילצ'ן.

אחד הפקידים הבכירים לשעבר בממשל, המעורה במה שהתרחש באותה עת, סיפר שנתניהו דיבר בצורה תקיפה וביקש שקרי יתערב בנושא. "זה מגוחך", אמר נתניהו לקרי. "מילצ'ן תרם המון לכלכלה האמריקאית. תנו לו ויזה". פקיד אחר שעבד אז בממשל האמריקאי הוסיף שמילצ'ן ציין כמה פעמים בפני השגריר שפירו ובכירים אמריקאים אחרים את יחסיו הקרובים עם נתניהו, כחלק ממאמציו להאריך את האשרה. בסופו של דבר נענה קרי לבקשות נתניהו ומילצ'ן קיבל ויזה לעשר שנים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עדיף לחקור אותו על אנטישמיות…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture