"חובה לבדוק כל הנכנס לכותל, אך בכל שדות התעופה עושים זאת גם ידנית"

את הדברים אמר ח"כ ישראל אייכלר במסגרת סיור שערכה הוועדה לפניות הציבור ברחבת הכותל המערבי, כאשר אל הדרישה הצטרף גם ח"כ מנחם אליעזר מוזס • רב הכותל הגר"ש רבינוביץ הציג פתרון לרכוש מכשירים ידניים, כאשר הנבדק הופך לפאסיבי וגם המאבטח אינו מחלל שבת

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

הועדה לפניות הציבור קיימה סיור ודיון עם רב הכותל המערבי על האבטחה בשבת בכניסות לרחבה. בסיור פירט הרה"ג רבי שמואל רבינוביץ רב הכותל והמקומות הקדושים, את סדרי האבטחה שאינה מאפשרת לקחת שום סיכון, אך זאת בלי לחלל שבת.

"חלק גדול מפוסקי ההלכה התירו את השערים הללו, הקיימים בכל בתי החולים ובקבר רחל. בודק המאגנט, אינו אלקטרוני. הוא מותר ע"י פוסקי ההלכה מכל החוגים והעדות. מי שעובר בשערים הללו אינו מחלל שבת, כמו כל מי שפותח ברז בשבת והמונה המכני סופר את צריכת המים. המגנומטר עושה את אותה פעולה, של מונה המים בבית, הפועל באותה שיטה. מי שרוצה להחמיר על עצמו, זכותו לקבל בדיקה ידנית. אך יש לדעת שזה לוקח יותר זמן. נתדרך את המאבטחים שיהיה להם אורך רוח, מדובר בשעות מסוימות של לחץ לפני תחילת התפילות" אמר הרב שמואל רבינוביץ שליט"א.

ח"כ ישראל אייכלר הדגיש כי אין ספק שיש לבדוק כל אחד מפני פיקוח נפש. בפרט לאחר הפרסום השערורייתי הפרטני של הפרצה הבטחונית, בשבתות. אויבי הכותל יזמו תחקיר שהופץ בכל התקשורת המוסלמית בעולם, שאפשר להכניס סכינים לכותל המערבי בשבת, בהתחפשות בטלית ולבישת בגדי שבת. זה היה מחדל של הצנזורה הבטחונית שאפשרה פרסום עולמי של פירצה בטחונית, באתר כה אסטרטגי.

עצם הפרסום מזמין מחבלים לפגע בשבת. אם היו מעבירים את התחקיר למשטרה ולגורמי הבטחון, בלי פרסום, כדי לשפר את הבידוק לא היתה סכנה. אבל הפרסום נועד להסית נגד החרדים המקבלים "פרוטקציה" בבידוק. המטרה היא למנוע מציבור שומרי השבת להגיע לכותל בלי חילולי שבת. משכשלה הצנזורה אין מנוס מלבדוק כל אדם הנכנס לרחבת הכותל. אך אפשר וצריך לעשות זאת בלי חילולי שבת. קיימת בדיקה ידנית בכל שדות התעופה בעולם ואין סיבה לא לאפשר זאת בכותל המערבי. כך גם בודקים אנשים עם קוצב לב, בלי להכניס סכינים.

לסיכום אמר רב הכותל הגר"ש רבינוביץ כי בימים אלה נבדק פתרון נוסף, לרכוש מכשירים ידניים, שיפעלו על אותו הרעיון של השערים. אך הנבדק הופך לפאסיבי וגם המאבטח אינו מחלל שבת. בכל מקרה מי שעובר עם מפתחות או אבזם, אין שום השפעה על השער. אותו דבר עם בגדי שבת או עטרה בטלית. אך מי שיש לו מתכות, יכול להניחם בצד ולעבור בלי חילול שבת.

מפקד מרחב דוד אמר כי קיימת אפשרות לבדיקה ידנית. אנחנו נבקש לפרסם את השערים דרכם ניתן להיכנס בבדיקה ידנית. אך זה יקח יותר זמן לבדיקה. המשטרה תהיה מוכנה לכל בדיקה שתואמת את ההלכה ולא תגרום לחילולי שבת ובלבד שהיא תהיה בדיקה המונעת כל אפשרות להעביר שום דבר.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס דרש שהבדיקה הידנית תתאפשר גם בכניסה משער שכם אל הכותל. אך המשטרה טענה כי יש שם שער בטחוני לרכבי חירום ולכן מי שרוצה בדיקה ידנית יעלה לשער הסמוך כמה עשרות מטרים בלבד, שם תבוצע הבדיקה הידנית. בכניסה משער שכם בגלל המבנה הפיזי, ביקשנו שיעלו ימינה ומגיעים מהכניסה העליונה שם ישנה אפשרות בלי בעיה.

אייכלר מאשים: "התקשורת הזמינה פיגוע טרור בכותל המערבי"

הועדה שהתכנסה במשרדי רב הכותל עם מפקדי המשטרה ואנשי אגד ומשרד התחבורה דנה גם ב"שילוט האלקטרוני" שהוצב ב"שער גורן" לכניסת אוטובוסים לכותל המערבי. לאחר שהועדה נאבקה חדשים ארוכים להצבת השלט שיאפשר לקשישים ולנשים וילדים לדעת מתי האוטובוס עולה ומתי לא, התגלעה מחלוקת בין המשטרה לאגד, מי אחראי על הדיווח לציבור על השינויים התכופים בזמני העליה לתוך שער האשפות ומתי אין כניסה.

נציג אגד טען כי מי שאחראי על השילוט הוא אחד השוטרים במשמרת. לאגד אין שליטה לחסימה או כניסה. השוטר שלמטה אינו מסונכרן עם מי שעומד למעלה. לאגד אין פקח בשער האשפות במשך רוב שעות היום, מלבד אירוע חריג או מועדים. מפקד הכותל טען להיפך. מי שקובע את הכניסה הוא סדרן של אגד. המשטרה לא מאפשרת רק כאשר יש ירידה רגלית המונית, או ששלשה אוטובוסים עומדים למעלה. כאשר המשטרה אינה מאפשרת עליה אנו מעדכנים את השלט.

מפקד המרחב טען כי אין זה מתפקידה של המשטרה לעדכן את הציבור. "אני מזמין את אגד ומשרד התחבורה ללחוץ על כפתור השילוט! נעשה הכל כדי לסייע ולשתף פעולה, עם משרד התחבורה ואגד, אך אי אפשר לצפות משוטר לבצע לחיצות כפתור השילוט האלקטרוני".

ח"כ ישראל אייכלר טען כי המשטרה אחראית על התנועה והחסימה ובקש ממשרד התחבורה להקים צוות יחד עם המשטרה ואגד, לעקוב אחר פעילות העליה והחסימה והשילוט במשך שבוע ימים. לפי התוצאה יש להסדיר את סדרי הדיווח. לא ייתכן לשגע ולהתעלל במאות נוסעים, שאינם יודעים אם לרוץ אל מחוץ לשער האשפות והאם האוטובוס עולה או לא עולה. זאת פגיעה בלתי הגונה כלפי אלפי מתפללים ביום", אמר אייכלר.

הוא הוסיף כי מפניות הציבור עולה שנהגים עושים הפסקה של רבע שעה במקום הצר ומונעים עליית אוטובוסים נוספות ומשאירים אנשים לחכות בתחנה. מפקדי המשטרה ומשרד התחבורה ואגד, הסכימו לעקוב אחר הנעשה ב"שער גורן" ולדווח לוועדה על סדרי הפעלת הכניסות והחסימות והדיווח לציבור באמצעות השילוט האלקטרוני בכותל המערבי.

0_20170226_113015

0_20170226_112542

0_20170226_111828

0_20170226_111739 (1)

0_20170226_111411

0_20170226_113044

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture