בכירים בצה"ל: לא בטוח שיהיה קל להביס את דאעש

"הציר הקיצוני שבהנהגת איראן מסוכן בהרבה מהג'יהאד העולמי", אומר בכיר בצה"ל. "הוא חזק יותר, מתוחכם יותר וחמוש יותר". "תכנית האימונים של ה-CIA נועדה להפיל את בשאר אל אסד, בעוד התכנית של הפנטגון מכוונת רק למורדים נגד דאעש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הצבא הישראלי אינו מתרשם מהתנהלות ממשל טראמפ מול ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). כך פורסם היום (יום ג') באתר פוליטיקו. מסקנה זו מבוססת על רשמים של הכתב בריאן בנדר, שהתלווה לסיור של קצינים בצה"ל "ברמת הגולן הכבושה – סיור שאפשר נקודת מבט ייחודית על מלחמת האזרחים האנרכית בסוריה", לשון המאמר.

במסגרת הסיור, בנדר מתאר נקודת תצפית המשקיפה על בסיס אימונים של דאעש בסוריה. לדבריו, מחנה זה ממוקם הרחק מבירת סוריה, ראקה, מעוז דאעש במדינה. "אם התנועה צפונה או מערבה אינה אפשרית, הם יזוזו למקום אחר", הסביר אחד הגורמים בצה"ל לכתב המתלווה, בהצביעו על מחנה האימונים הקטן, הממוקם בסמוך למשולש הגבולות ישראל-ירדן-סוריה. "חלק מהכוחות כבר נעים לכיוון הזה, וירדן מאוד מודאגת מארגון המדינה האסלאמית", הוסיף הבכיר.

לדברי בנדר, הערכות גורמים צבאיים ומודיעינים בישראל הן שהאסטרטגיה של ארצות הברית בעיראק ובסוריה עשויה אף להחמיר את המצב. בנדר מסביר כי הממשל האמריקאי מעודד את מגמת ההקצנה של האוכלוסיות המקומיות, ומדרבן גורמים קיצוניים בסוריה לנדוד למדינות השכנות. בהקשר זה, אומר בנדר, הגורמים בישראל סבורים כי לבנון נמצאת כבר על סף קריסה, וכי ירדן גם היא בסכנת השתלטות הקיצוניים.

"אני לא בטוח שיהיה קל להביס את דאעש, כפי שאתם טוענים", אמר האלוף רם יבנה, ראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל, במסגרת התחקיר למאמר בפוליטיקו. לדברי בנדר, גם יבנה הביע פליאה ממה שהוא כינה "האובססיה האמריקאית" לארגון דאעש, למרות שזה אינו נחשב לדבריו לאיום אסטרטגי ראשון במעלה.

בנדר אף מוסיף כי חלק מהגורמים הצבאיים שעמם דיבר מעריכים כי הפעילים העזים ביותר של הארגון אינם נופלים מגורמים בארגון חמאס. לעומת הכתב, הנשיא דונלד טראמפ רואה את הדברים באופן שונה, ושואף "להוריד את דאעש על הברכיים".

"ארגון המדינה האסלאמית דומה למחלת הסרטן", אמר קצין אחר למראיין. "קל מאוד להשמיד גידולים סרטניים, אבל איך תמנע מהתאים הסרטניים להתפשט?". "מה דאעש עשה ברגע שהאמריקאים והעיראקים הגיעו למוסול? התחיל לפוצץ את עיראק – כאלף לוחמים מתאבדים במספר חודשים. כשראקה תיפול דבר דומה יקרה. כל התאים הסרטניים ברחבי סוריה יתחילו להתפוצץ", הסביר הקצין.

בנוסף, להערכת הגורמים הישראלים שהתראיינו לבנדר, ארה"ב כשלה בניהול המצב בסוריה גם בדרכים נוספות. כך למשל, לדברי הגורמים, הניסיון האמריקאי להכשרת לוחמים מורדים בסוריה אינו יעיל. "תכנית האימונים של ה-CIA נועדה להפיל את בשאר אל אסד, בעוד התכנית של הפנטגון מכוונת רק למורדים נגד דאעש. כך שהעמדה האמריקאית בנושא זה אינה ברורה", הלין קצין המודיעין הישראלי.

אנליסטים ישראלים העריכו מספר תרחישים אפשריים למלחמת האזרחים בת שש השנים בסוריה, לרבות האפשרות הבלתי סבירה כי אסד יזכה מחדש בשליטה על המדינה, וכן האפשרות כי משטר אסד יעניק לחלק מארגוני המורדים אוטונומיה וכן תמריצים כלכליים בתמורה לדו-קיום. לצד זאת, האנליסטים מסכימים כי ידו של אסד על העליונה, וכי הוא חייב את הניצחון לארגון חיזבאללה.

לדברי האלוף יבנה, ההשפעה שיש לאיראן על סוריה מדאיגה בהרבה מזו שיש לדאעש. "אם להיות כן, הציר הקיצוני שבהנהגת איראן מסוכן בהרבה מהג'יהאד העולמי", אמר יבנה בריאיון לפוליטיקו. "הוא חזק יותר, מתוחכם יותר וחמוש יותר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בטח שלא יהיה קל, כי לצה"ל יותר חשוב שיהיו בו חיילות וחיילים ביחד בקרבי מאשר להיות צבא מיומן ומוכן לקרב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture