בארה"ב מרוצים: אסד נבהל מהאזהרה ולא תקף בנשק כימי

בבית הלבן אמרו שסוריה מתכוננת למתקפה כימית נוספת, והזהירו שהיא תשלם מחיר כבד אם תעשה זאת. אחרי האיום אומר מזכיר ההגנה האמריקני שסוריה הפנימה את המסר: "הם לא עשו את זה, תשאלו את אסד למה". רוסיה הזהירה את ארה"ב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס אמר היום (רביעי) כי נראה שסוריה "מתייחסת ברצינות" לאזהרות של וושינגטון שלא להוציא לפועל מתקפה כימית נוספת. הממשל האמריקני אמר אתמול כי הוא זיהה פעילות חשודה של משטרו של בשאר אסד, והזהיר כי הוא "ישלם מחיר כבד" אם יבצע מתקפה כימית נוספת.

הבית הלבן הודיע ביום שני שלפי מידע מודיעני סוריה מתכננת בקרוב מתקפה כימית נוספת נגד אזרחיה, ואיים שארה"ב תגיב בחומרה אם מתקפה כזו אכן תתבצע. בבית הלבן אמרו כי במקרה כזה אסד וצבאו "ישלמו מחיר כבד".

כשמאטיס נשאל היום אם לדעתו כוחותיו של בשאר אסד החליטו לבטל את המתקפה בעקבות האיום האמריקני השיב: "אני חושב שעדיף שתשאלו את אסד עצמו". מאטיס אמר כי ההחלטה של דונלד טראמפ לדבר על ההכנות למתקפה כימית של המשטר הסורי מראה כמה ארה"ב התייחסה ברצינות לסיכוי שמתקפה כזו תקרה. "הוא רצה להפסיק אותה", אמר מזכיר ההגנה מאטיס.

בפנטגון אמרו אתמול כי זיהו לאחרונה פעילות מחשידה בבסיס א-שעריאת, שממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב. עם זאת, מאטיס אמר כי "אני חושב שהתכנית הכימית של אסד נרחבת יותר מאשר מבסיס אחד". הבסיס הותקף על ידי ארצות הברית לאחר המתקפה הכימית, אך שב לתפקד.

אחרי המתקפה הכימית בפרברי אידליב בחודש אפריל הגיבה ארה"ב בירי טילים לבסיס חיל האוויר הסורי א-שעיראת בחומס, שממנו לכאורה המריאו המטוסים שביצעו את המתקפה. מאטיס לא דיבר ישירות על מידע מודיעיני עדכני לגבי בסיס א-שעיראת, והדגיש שאיום הנשק הכימי של משטר אסד רחב יותר. "תוכנית הנשק הכימי של אסד כוללת יותר מבסיס חיל אוויר אחד", אמר.

רוסיה, בעלת הברית המרכזית של סוריה, גינתה את האיום האמריקני של הבית הלבן ואמרה שמדובר בהתבטאות "בלתי מקובלת". בכיר בקרמלין הוסיף שמדובר ב"תירוץ" לקראת תקיפה אמריקנית נוספת. ברוסיה מסרבים להאשים את אסד במתקפה הכימית, וקראו כבר אחרי הטבח להקמת ועדת חקירה עצמאית שתקבע מי אחראי למתקפה.

אתמול שוחח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הנושא עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. לפי ארמון האליזה, השניים הסכימו לשתף פעולה במקרה של מתקפה כימית נוספת בסוריה. מקרון, שבדומה לטראמפ שואף לשתף פעולה עם רוסיה כדי למגר את הטרור בסוריה ואמר כי הדחת אסד כבר אינה בעדיפות עליונה, הציב את השימוש בנשק כימי כקו אדום והזהיר כי פריז עשויה לפעול חד-צדדית במקרה כזה.

גורם אמריקני המעורה בנושא אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית ובעלות בריתה זיהו כמה אתרים שבהם לפי החשד מסתיר אסד מצבורים חדשים של נשק כימי, שאותם הוא מסתיר מהפקחים שהיו אמורים לוודא כי סוריה פירקה לחלוטין את יכולותיה בהתאם להסכם בין ארצות הברית לרוסיה ב-2013.

לפי אותו גורם, ההערכה מתבססת בחלקה על המיקומים והאבטחה סביב אותם אתרים חשודים. על אף שההערכות לא היו חד-משמעיות, וושינגטון החליטה לפרסם את האזהרה הפומבית והחריגה, כדי להניא את דמשק ממתקפה שכזו. במתקפה בחאן שייחון באפריל נהרגו קרוב ל-90 איש ועוד מאות נפגעו, על אף שהמשטר עדיין מכחיש אחריות לכך ומאשים את המורדים. לפי מומחים שונים, נעשה שימוש בגז העצבים הקטלני סארין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture