והנער איננו איתי • מאמר לשולחן שבת

יחידי סגולה כאברהם אבינו מעידה עליהם התורה הקדושה שהיו ראויים ושלמים ומילאו כל ימיהם ושנותיהם בתורה ובמעשים טובים כמו שנאמר 'ואברהם זקן בא בימים' ומפרשים בא עם ימיו כולם מלאים ושווים לטובה

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

ויגש יהודה לאחר שמצאו את גביעו של המשנה למלך אחיהם יוסף הצדיק באמתחת בנימין האח הקטן, ויוסף הצדיק רוצה להביאם למדרגה גבוהה בתשובה שלימה וחרטה אמיתית על מעשה המכירה הרי הוא מדבר אליהם בקשיחות, עד שהם נשברים ומתחרטים, ויהודה נציג האחים אשר בנפשו ערב להחזרתו של בנימין אל יעקב אביהם מתחנן 'אל ייחר אפך'.

קרא עוד:

[postim]

יהודה עומד ומסביר ליוסף הצדיק באוזניו 'כי עבדך ערב את הנער… ואיך אעלה אל אבי והנער איינו איתי, ונפשו קשורה בנפשו', גדולי המוסר בכל הדורות התמוגגו מבכי כאשר עמדו לומר את הפסוק 'כי איך אעלה אל אבי והנער איננו איתי' איך אני יבוא אל אבי שבשמים כש'והנער איננו איתי' כשימי הנערות אינם עמדי, ואפשר לבאר בדרך מוסר לשני אופנים את המוסר והתוכחה שכל אדם ואדם צריך לקחת על עצמו ממאמרו המהדהד של יהודה.

האופן הראשון מכוונת לתוכחה עצמית פנימית אשר כל אדם צריך לערוך חשבון הנפש לעצמו איך הוא הולך להפקיד את נשמתו כשיבוא עתו לעבור לעולם האמת עולם העליון, כ'שהנער איינו איתו' כשימי הנערות אינם מתוקנים, כשחלק מימיו ושנותיו אינם ראויים בתכלית לבוא ולעמוד לפני קודשא בריך הוא ובית דין של מעלה ולומר אלו ימי ושנותיי.

יחידי סגולה כאברהם אבינו מעידה עליהם התורה הקדושה שהיו ראויים ושלמים ומילאו כל ימיהם ושנותיהם בתורה ובמעשים טובים כמו שנאמר 'ואברהם זקן בא בימים' ומפרשים בא עם ימיו כולם מלאים ושווים לטובה, ועל זה התפלל גם דוד המלך עליו השלום בתהילים 'חטאות נעורי ופשעי אל תזכור' אלא 'כחסדך זכור לי', איש יהודי צריך לראות לדאוג ולחשב היאך לתקן בכל יום ובכל שעה את מעשיו שיהיו טובים ורק לרצון הקדוש ברוך הוא ותורתו, ולתקן גם את הימים הראשונים להביאם אל תיקונם וייעודם.

באופן נוסף אפשר לבאר את דברי יהודה הרביעי משנים עשר שבטי י-ה 'איך אעלה אל אבי והנער איננו איתי', על חשבון הנפש שכל אדם צריך לעשות לא בנוגע אל חייו הרוחניים, אלא על חייו הרוחניים של נפשות צאצאיו שעליו מוטלת החובה לחנכם ולהצעידם בדרך העולה בית א-ל.

'איך אעלה אל אבי' איך אדם מישראל יכול לצאת מהעולם ולידע שהוא מילא את חובתו אם חס וחלילה 'והנער איננו איתי' נפשות צאצאיו לא חונכו כראוי וכיאות על דרך ישראל סבא, לא קבלו בשחר נעוריהם את הכלים וההכוונה לעשות אך ורק את רצון אבינו שבשמים.

על כן נראה כולם להתחזק כל אחד לפי מדרגתו ויכולתו הן בחשבון הנפש פנימי ועצמי על החיים הפרטיים לתקנן בתכלית ההידור לרצון קודשא בריך הוא, והן לדאוג שנפשות הנערים שמוטלת עלינו לדאוג לחינוכם לחיי קדושה ורוחניות באמת גם הם עצמם יוכלו לבוא בבוא העת ולומר 'הנער כן איתי'.

שבת שלום

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture