האם פודים בכור שאמו התגיירה סמוך לזמן לידתו?

אישה שעברה תהליך גיור כדת וכדין, ולאחר מספר חודשים היא ילדה בן למזל-טוב, והוא הילד הראשון שלה. האם יש לקיים מצוות "פדיון הבן" על בן זה? • מאמרו של הרב יעקב וינר, ראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

לפני מספר שבועות התקבלה במכון לרפואה והלכה שע"י 'יד שרה', שאלה מזוג צעיר תושבי מדינת פנמה, כדלהלן:

כבוד הרב, אני ואשתי הננו זוג צעיר, שעד לפני מספר חודשים היינו גויים, עד שהחלטנו שנינו להתגייר ביחד. בזמן הגירות הייתה אשתי בהריון מתקדם, ומספר שבועות לאחר הגיור נולד לנו בן זכר, והוא הילד הראשון שלנו, הן שלי והן שלה.

ברצוננו לשאול:
האם בן זה חייב במצוות "פדיון הבן", כלומר לתת לכהן מיוחס חמשה מטבעות כסף עבור פדיונו מרשות הכהן, כמו שציוותה התורה בפרשת קרח (במדבר יח, טז), או שמאחר ובשעת יצירתו הייתה אמו גויה, לא חלה עליו חובה זו?

תשובה: ראשית, נסקור בקצרה את דינו של הנולד לאם שהתגיירה כשהייתה מעוברת: בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רסח סעיף ו) כתוב: "כותית שנתגיירה והיא מעוברת, בנה אין צריך טבילה". המקור להלכה זו, הוא בגמרא במסכת יבמות (דף עח), שם מובאת הלכה זו, והגמרא מבארת, שתהליך הגיור וטבילת האם לשם גירות, מועילה גם לעובר, כאילו הוא בעצמו טבל, וגופה של אמו אינו מהווה "חציצה", מאחר שדבר הגורם לחיותו של האדם אינו נחשב כחוצץ (ראה עוד בערוך השולחן יורה דעה שם, ס"ק יא).

ראה תוספות מסכת יבמות (דף מז ד"ה מטבילין) שהקשו, שהרי גוי שמתגייר, ראשית עליו לעבור ברית מילה, ורק אחר כך יטבול עבור מעשה הגירות, אבל אם עשה להיפך, שטבל לשם גירות קודם המילה, אין מועילה לו טבילתו, ואם כן מדוע בבן שאמו טבלה נחשב הבן כגר כבר בהיותו עובר, הרי עדיין לא עשו לו ברית מילה? ומתרצים, שהדין המצריך עריכת ברית מילה קודם הטבילה, הוא רק באדם הראוי בשעת הגירות למצוות מילה, אבל עובר שעדיין לא חלה עליו חובת ברית מילה, שהרי רק מגיל שמונה ימים יש חובה למול, ממילא אין הסדר מעכב בו, וטבילת אמו היא מעשה הגירות היחיד, ואפילו אם אחר כך לא יערכו לו ברית מילה, אין זה מבטל את הגירות, ודינו כיהודי שאינו נימול.

מסוגיה זו אנו למדים, שגם תינוק שיצירתו הייתה על ידי הורים גויים, אם לידתו התרחשה לאחר שאמו התגיירה, דינו כיהודי שהתגייר, כביכול הוא עצמו טבל והתגייר בהיותו עובר. השלכה מעניינת לדין זה, היא באם העובר שהתגייר עם אמו היא נקיבה, שבפוסקי ההלכה מבואר, שכאשר הבת הזו תתבגר, היא אינה יכולה להינשא לכהן, מאחר שהיא נחשבת כגיורת [ולא בת של גיורת], ולכהן אסור לשאת גיורת לאישה.

כעת נשוב לנידון השאלה: הנה השולחן ערוך בהלכות פדיון הבן (יורה דעה סימן שה סעיף כ) פוסק הלכה: "השפחה שנשתחררה, וכותית שנתגיירה כשהן מעוברות, וילדו [בן בכור], אף על פי שהורתו [של הבן] שלא בקדושה, הואיל ונולד בקדושה חייב [בפדיון הבן], שנאמר (שמות יג, ב) "פטר רחם בישראל", והרי פטרו רחם בישראל". מקור דבריו במשנה במסכת בכורות (פרק ח).

המסקנה להלכה: אישה מעוברת שנתגיירה וילדה בן, והוא ילד ראשון הפוטר את רחמה, הרי הוא חייב במצוות "פדיון הבן". אמנם אביו הביולוגי אינו חייב לפדותו, משום שהעובר אינו מתייחס אחריו, שהרי בתחילת ההיריון היה האב גוי, ואין לגויים יחס בין אב לבן, אך בית הדין שבאותה מדינה מחויבים לפדותו. ואם מאיזה סיבה לא פדוהו, אזי הוא בעצמו יקיים את המצווה, לאחר שיגיע לגיל בר מצווה – כשהוא יהיה בן שלוש עשרה שנה.

הכותב – הרב יעקב וינר שליט"א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הרמב"ן חולק על התוספות, לדעתו מילה של תינוק כזה היא מילת גירות (צריך בית דין, לא דוחה שבת וכו'), ולכן גם פדיון הבן יהיה מספק …

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture