הפנים החדשות של התלמוד הירושלמי

התלמוד הירושלמי היווה ספר חתום לרבים. התלמוד הירושלמי המבואר בהוצאת מכון המאור שינה זאת וחולל מהפכה בתחום

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

על החידושים והייחודיות של התלמוד המבואר המפעל שחולל מהפכה בלימוד תלמוד ארץ ישראל ופתח את רזי הירושלמי לכל לומד.

 אמרו חכמינו שהכל תלוי במזל אפילו ספר תורה שבהיכל. נכונה אמירה זו לגבי התלמוד הירושלמי שלא זכה ללומדים רבים כשם שזכה התלמוד הבבלי. המצב הגיע לידי כך שבעצם היו עותקי הירושלמי כה מעטים עד שלאחר גזירות על התלמוד וספרי הקודש היהודים כמעט ולא נותר כרך אחד שלם ומלא של כל הירושלמי חוץ מאחד, הידוע ככתב יד ליידן, אשר בזכותו שרד הירושלמי והובא לדפוס אך גם ממנו חסרים סדרים ומסכתות שאבדו.

 אך, כאמור, אמרו חכמינו שהכל תלוי במזל ואפילו ספר תורה שבהיכל. את הדברים הללו ניתן לומר על התלמוד הירושלמי, בן זוגו של הבבלי. בעוד שהתלמוד הבבלי הפך לאבן המורה של ההלכה היהודית וכל נער פותח בלימוד "אלו מציאות" שבמסכתא הבבלית, הירושלמי נותר מוטל בקרן זוויות ולא עסקו בו רבים

יש לעניין כמה וכמה סיבות אם מחמת שכולנו תלמידי תורת בבל וישיבותיה בניגוד לישיבות ארץ ישראל שחרבו, ואם מסיבות אחרות אך עדיין למרות  שתפס מעמד משנה לבבלי, עדיין הירושלמי תפס מקום של חשיבות יתירה כקובע הלכה במקומות מסוימים למשל במסכתות בהם אין בבלי. הרמב"ם, לדוגמא, למד ממנו הלכות, ופסק בהרבה מקומות כירושלמי נגד הבבלי.

 יש מהראשונים שאף אמר שמשום שבירושלמי לא חלו ידיים רבות יש לסמוך על גרסותיו יותר מאשר על הבבלי אך מאידך בשל מיעוט הלומדים יש גרסאות רבות לירושלמי חלקם משובשות על ידי מגיהים לא בקיאים וסופרים שלא ירדו לעומקו של הפשט. וכבר כתב מרן בעל הערוך לנר: "כבר כתבו הרמבן ושאר ראשונים שלא רצו לכתוב פירוש על הירושלמי מפני רוב הטעויות שנפלו בו ואנן מה נענה בתרייהו.

הדפוס הראשון של הירושלמי דפוס וינציאה התבסס על כתב יד ליידן, מלבדו היו לפני המדפיסים עוד שני כתבי יד לא מלאים: כתב יד הותיקן המכיל זרעים ומסכת סוטה, וכתב יד אסקוראיל על שלושת הבבות של נזיקין. מלבדם קיימים עוד שרידי ירושלמי בקטעים קטנים. אך כתבי היד מלאים בשיבושים  פתיח ראשי תיבות לא נכון ועוד. ולפעמים שיבוש נוסף על שיבוש ומדפיסי דפוס וילנא הדפוס האחרון הגדול של הירושלמי הוסיפו שיבוש על שיבוש.

תיתי לי למכון המאור להוצאה לאור של ספרי היסוד ביהדות בראשות הגאון, הרב דניאל ביטון שליטא, שנטל על עצמו משימה כבירה וענקית של ההדרת הירושלמי תוך בדיקה מעמיקה על ידי צוות תלמידי חכמים וזיקוק הגרסאות הנכונות והמדוייקות שלו על פי כתבי היד, תוך פתיח נכון של ראשי תיבות והשבת השמטות שונות.

דוגמא מרתקת לשינוי קל בגרסה אך בעל משמעות רבה היא במסכת פסחים יח עב בה התחלף למדפיסי וילנא "רבי מאיר אוסר" ב"רבי מאיר אומר". אך הדבר תוקן במהדורה החדשה על פי כתבי היד הראשונים.

בכלל הירושלמי ולימודו מהווה אתגר ללומדים בו,  שכן לשון הירושלמי הוא "לישנא קלילא" כמאמר חכמינו והינו רגיל לקצר. גולת הכותרת הגדולה והמהפכנית של הוצאת הירושלמי הוא פירוש הבהיר המפרש לראשונה את הירושלמי בצורה סדורה משפט אחר משפט מילה אחרי מילה כשהוא מאפשר

ללומד לרוץ בדף הירושלמי כלשונו תוך שהוא מקבל על אתר את פירוש הדברים.

צוות גדול של תלמידי חכמים עמל על הפירוש – תוך שהוא מסתמך על גדולי המפרשים,  לזקק בו כל מילה וכל משפט שיהיה בהיר ומדוייק כאחד בקיצור ובתמציתיות. כדי להקל על הלומד נבחר בכל מקום אחד מהפירושים האפשריים על דרך כלל זה שקרוב לפשט הדברים

עבודה רבה ועצומה הושקעה גם בניקוד ופיסוק הירושלמי, בהתאם לפירוש הדברים ובהתאם לגירסאות המדוייקות יותר

קובע ברכה לעצמו הוא המדור 'מתורת הראשונים' שבו הועתקו כלשונם דברי הראשונים שדנו על דברים מהירושלמי או בסוגיות מקבילות בבבלי, וכך מאירים דבריהם את דברי הירושלמי. מדור נוסף מורחב יותר הינו מדור 'ביאורי הדף' ובו מובאים בהרחבה וביאור דברי הראשונים והשיטות השונות בסוגיה ומדור זה מהווה מעין ילקוט מפרשים לסוגיה.

ועוד מדור הנוגע לנוסח הירושלמי הוא מדור 'לאוקמי גירסא' המביא את הנוסחים השונים של הירושלמי ובירור הנוסח הנכון וזאת על פי כתבי היד שבידינו ולשון הירושלמי המובא בדברי הראשונים המדור מסתמך רבות על הגהות הגרא שליבן וזיקק את נוסח הירושלמי הנכון. ומדור נוסף הינו 'השמטות הירושלמי', על פי ספרי רבותינו שדנו בירושלמי והלכותיו שאינם לפנינו ונעלמו במשך הדורות. עוד רבים התיקונים, השלמות והחידושים בהוצאה זו שהוציאה מתחת ידה דבר מושלם ומתוקן באופן הטוב ביותר בהשקעה עצומה וגדולה כדי שיצא דבר מתוקן מתחת ידם, וזאת בהדרכת והכוונת ראש המכון הגאון רבי דניאל ביטון שליט"א.

ההוצאה הזו מתאימה לכל יהודי המבקש ללמוד את הירושלמי מנער מתחיל היכול ללמוד בקלות את הירושלמי בעזרת הביאור ועד גדול הלמדנים שלפניו  מדורי העיון וההעמקה בדברים. המהדורה זוכה לביקוש רב והיא חוללה מהפך של ממש בכל הקשור ללימוד תורת ארץ ישראל המאירה ומחכימה עד שהיה למהדורת חובה המעוניין אם ללמוד ואם להעמיק בתורת הירושלמי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני מכיר את ירושלמי המאור כבר כמה שנים זה מאד עוזר להבנה תמיד תמהתי מדוע לא מפרסמים ע"ז
ב"ה שעכשיו הגיע הפרסום הנכון לזה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture