מותר לבקר אצל רופא? / הפרשה החסידית – הרב ישעיה וינד

הרב ישעיה וינד בזווית מיוחדת לפרשת השבוע, פרשת 'תזריע מצורע'

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

האמא הייתה מודאגת. חום גופו של הילד מטפס בהתמדה והוא כבר עובר את ה – 39 מעלות. מספר ימים שזה נמשך כך באופן רציף. החום אינו מראה סימני תזוזה כלפי מטה… השפופרת ביד, ברור שצריך רופא ומהר. השאלה רק האם לרוץ למיון או להסתפק ברופא של קופת החולים…
מי לא מכיר את התמונה הזו. בכל בית מצוי זה יכול לקרות. חום ורופא מתחברים באופן טבעי. כאבים ורופא קשורים זה בזה בקשר בל ינותק. מה לעשות, אומר כל אחד לעצמו, ככה זה.
האומנם? האם מחלות ורופאים חייבים ללכת יחד, האם המחלה אינה יכולה להתנתק מאדם לפני שרופא בדק, צילם, רשם, וכו'?
מתברר שזה לא בדיוק כך, לפחות לדעת חלק מחכמי התורה.

הפרקים המרכזיים בפרשיות השבוע הם בנושא הצרעת. מחלה טבעית שתרופתה לכאורה בידי אדם. אך מעיון בפסוקים ובפירושי חז"ל מתברר שממש לא כך, המחלה נשלחת לאדם כתוצאה מבעיה רוחנית, חטא לשון הרע.
גם הרפואה חייבת להיות רוחנית, הנה ציטוט מדברי הרמב"ם בהלכות צרעת: 'השינוי האמור בבגדים ובבתים שקראה אותו תורה צרעת, אינו ממנהגו של עולם, אלא אות ופלא הוא בישראל, כדי להזהירן מלשון הרע; שהמספר בלשון הרע משתנות קירות ביתו. אם חזר בו יטהר הבית, ואם עמד ברשעו עד שהותץ הבית, משתנין כלי העור שבביתו שהוא יושב ושוכב עליהן. אם חזר בו יטהרו, ואם עמד ברשעו עד שיישרפו, משתנין הבגדים שעליו. אם חזר בו, יטהרו; ואם עמד ברשעו עד שיישרפו – משתנה עורו ויצטרע, ויהיה מובדל ומפורסם לבדו, עד שלא יתעסק בשיחת רשעים, שהיא הליצנות ולשון הרע', (הלכות טומאת צרעת טז,י).

כך גם מתבטא האברבנאל בפירושו 'שאין הצרעת חולי מתדבק מפאת טבעו כדברי חכמי הרופאים, אבל [אלא] הוא ברצון השם וגזרתו על האיש החוטא'.

'טוב', יהיה מי שיאמר לעצמו, מעניין, יש באמת משהו במחלת הצרעת שמשמים מבקשים לאותת לנו. אם חשבנו לרגע שזה דווקא בצרעת שבאה על עניינים רוחניים, אבל כל מחלה אחרת מצריכה טיפול רפואי, כדאי וראוי שנקרא קטע שכל יהודי מאמין חייב לדעת על בוריו, והם חלק מדברי הרמב"ן בפירושו לתורה פר' בחוקותי:
בהיות ישראל שלמים לא יתנהג עניינם בטבע כלל, לא בגופם ולא בארצם. ויסיר הקב"ה מחלה מקרבם עד שלא יצטרכו לרופא ולא לדרכי הרפואות כלל, כמו שאמר כי אני ה' רופאך. וכן היו הצדיקים עושים בזמן הנבואה, גם כי יקרה להם עוון שיחלו לא ידרשו ברופאים, רק בנביאים. והרופאים אין מעשיהם רק על המאכל והמשקה להזהיר ממנו ולצוות עליו'.
דהיינו בזמנים שהייתה הנהגת הקב"ה גלויה בעם ישראל, ללא הסתרות, הצדיק שחלה לא היה פונה כלל לרופא, אלא לנביא שיגיד לו איזה עניין רוחני הוא צריך לתקן. אחרי שתוקן הענין והוסר החטא הייתה המחלה מתרפאת מעצמה.

כהמשך לכך מדהים לקרוא את מה שסיפר בנו של החפץ חיים, אימו – אשת החפץ חיים סיפרה לו, שבנערותו כמעט לא ביקרו בני המשפחה אצל רופאים בשום מקרה. אם מישהו מבני הבית חלה יעץ אבא לחלק לחם לעניים, ואבא עצמו היה עולה לעליית הגג ומתבודד בתפילה, עד שהתרפאה המחלה. זה נשמע כמו חיים בזמן בית המקדש או לחלופין בימות המשיח, אבל מדובר בסך הכל לפני עשרות שנים.

כעין זה מסופר על הגאון מוילנא זי"ע כשהלך לבקר את אחיו החולה רבי ישכר דוב, הוא מצא שם שני רופאים, שאל הגאון את אחיו 'מה לך ולרופאים הרי הקב"ה רופא חולים'? נענה ואמר אחד הרופאים 'וכי לחינם ברא הקב"ה את הרופאים והרפואות'?
גער בו הגר"א 'וכי לחינם ברא ה' את החזיר? אלא שהוא מיועד לגויים. הוא הדבר ברופאים, מיועדים הם לגויים, ואילו לבני ישראל ה' הוא הרופא חולים והוא הבורא רפואות'…
אין אנו באים לשנות כאן סדרי עולם, אלא להכניס את הדברים לפרופורציות הנכונות. התהליך המוכר לנו כמשהו טבעי לחלוטין, מחלה, רופא, תרופה, אינו פשוט כל כך. כל שינוי בגופו של האדם הינו סימן ואיתות משמים, קריאה שאומרת עצור!

עם זאת אנו פשוטי העם מצווים להתנהג כדברי הרמב"ם שכתב, שכשם שברור שאדם רעב מותר לו לאכול כדי לשבור רעבונו ואין זה סתירה לאמונה בה', כך גם מותר לאדם חולה לקחת תרופה וללכת לרופא להתרפא.
וכשם שבעת אכילתו עליו להודות לה' ולבקש שימשיך לפרנסו, כך גם בעת לקיחת התרופה עליו לבקש ולהתחנן מלפניו שתצליח הרפואה ולהודות לו שברא את הרפואה, כי הכל ממנו יתברך.

כך גם פסק הט"ז (בחלק יו"ד סימן של"ו) ועוד הרבה פוסקים, שיש מצוה לפנות לרופא בעת מחלתו. אך בדגש על בטחונו בה' כפי שנפסק בשולחן ערוך 'העושה כל דברי הרפואה אומר יהי רצון שיהא עסק זה לי לרפואה.

אז ברור שמותר ואף מצוה לדרוש ברופאים ורפואות כדעת רוב הראשונים והפוסקים. אך הבה נזכור גם את המשך דבריהם, שהרפואה הטבעית מותנית בתחינה ובקשה לרופא כל בשר, כי הוא הוא אשר שלח לנו את המחלה וכוח הריפוי רק בידיו.

הכותב הינו מרצה ומנהל רוחני בארגון 'הידברות' וראש כולל אהבת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה לשון הספה"ק שיחות הר"ן:
מענין דוקטורים ורפואות הרבה לדבר עמנו מאד, והיה מגנה מאד מאד ענין רפואות ודוקטורים, ומזהיר מאד מאד לכל מי שרוצה לחוס על חייו ועל חיי זרעו ובני ביתו שיתרחק עצמו מאד בתכלית הריחוק מלעסוק חס ושלום ברפואות ודוקטורים. ואפליו מי שיש לו חולה בתוך ביתו ואפילו אם החולאת חזק חס ושלום רחמנא לצלן, אף על פי כן ישליך על ה' יהבו וישען באלקיו לבד ואל יעסוק ברפואות ודוקטורים כלל, אפילו במקום שיש דוקטורים מופלגים אף על פי כן אל יסמוך עליהם ואל ימסור חייו בידם כי הם קרובים למיתה יותר מחיים רחמנא לצלן.

כי אפילו מי שהוא דוקטור גדול אי אפשר לו לכון החולאת והרפואה השייכת לו לפי מזגו וטבעו וכפי החולאת שלו וכפי העת והזמן. כי יש בזה כמה וכמה שינויים שצריך הדוקטור לכון בהם מאד, וקשה לו מאד שיכון ולא יטעה בכל הפרטים כאשר הם בעצמם מודים בזה. ובקל בקל יוכל לקלקל לו הרבה שלא יועיל שום תקנה לחייו חס ושלום, ואפילו הדוקטור הגדול מאד, מכל שכן וכל שכן רוב הדוקטורים המצויים במדינתנו אשר רובם אינם יודעים בין ימינם לשמאלם והם רוצחים ממש והורגים נפשות בידים חס ושלום, צריך לברוח מהם כמטחוי קשת לבל ימית עצמו או החולה שמוסר להם בידים חס ושלום, ואפילו כשסומך על דוקטורים גדולים הוא סכנה גדולה מאד ורחוק מן החיים מאחר שנפל ביד הדוקטור. ואי אפשר להאריך ולספר כל מה שסיפר רבנו זכרונו לברכה בענין זה.

וסיפר שכשהיה בקהלת קדש למברג, שהוא מקום קיבוץ דוקטורים גדולים, העיד לפניו דוקטור גדול בעצמו שטוב להתרחק מרפואות ודוקטורים בתכלית הריחוק. ואמר שכבר חקרו כל כך בחכמת הדוקטוריא עד שעכשיו אינם יודעים כלל וכלל לא, כי מריבוי חקירתם כבר ראו שאי אפשר לחקור ולברר אמיתת הדברים על מכונם. גם יש מחלוקות גדולות ביניהם בעניני הרפואות. ובקהלת קדש למברג יש שתי כתות דוקטורים מחולקים בענין איזה חולאת מסוכן איך להתנהג בו. שכת אחת אומרת שכל הדברים החזקים שיש להם איזה חריפות מזיק מאד לזה החולאת ושצריך החולה ליקח רק הדברים שהם בהפך. וכת האחרת אומרת בהפך ממש, שצריך לזה החולאת דיקא דברים חזקים וכיוצא, ודברים מתוקים ורכים מזיקים מאד לחולאת הזאת. וכל אחת ואחת מהכתות הנ"ל מביאה ראיות חזקות לדבריהם, ולפי דעת כל אחת מהכתות מי שמתנהג בהפך דעתם הוא סם המות חס ושלום לפי דעתם. נמצא שלפי דעת כת זו כל ההנהגות של החולה הנ"ל שמתנהג על פי הדוקטורים של הכת השניה הם סם המות חס ושלום וכן להפך לפי כת האחרת. וכל אחת מהכתות הם דוקטורים גדולים ומופלגים בחכמה זו מאד ואף על פי כן אינם יכולים לכון האמת לאמתו. וגם אי אפשר לברר בחוש עם מי האמת כי לפעמים נראה בחוש כפי דעה זו ולפעמים להפך, ואי אפשר להם לברר הדבר כלל.

נמצא שאי אפשר לסמוך על הדוקטורים מאחר שהם בעצמם מבולבלים מאד מאד בחכמה זו ואי אפשר להם לעמוד על האמת לאמיתו. ואיך ימסור חייו בידם שהוא תלוי בחוט השערה, שכאשר הדוקטור שוגה איזה תנועה בעלמא כחוט השערה הרי הוא מקלקל חייו וממיתו בידים, וכאשר רואין בחוש רוב הפעמים שרבים מאד מתים מן העולם על ידי הדוקטורים. כי יש בענין חכמת הדוקטוריא דקדוקים הרבה הרבה מאד מאד והם נעלמים מהם מאד מאד "כעצמים בבטן המלאה" (קהלת יא, ה) עד שאי אפשר שיכון הדוקטור בכל הדקדוקים והפרטים ולא ישגה כלל. על כן צריכים להתרחק ולברוח מהם מאד.

ואל יאמר האדם שהוא חולה חס ושלום או שיש לו חולה בתוך ביתו חס ושלום אם כן על מי אסמוך, כי בהכרח לעשות איזה עסק בדרך הטבע ואיך אניח את החולה ולא אשתדל בהצלתו. כי באמת זה שטות, כי מאחר שהדוקטור רחוק מחיים וקרוב להפך כנזכר לעיל, וסוף כל סוף הוא צריך לסמוך רק על השם יתברך, טוב לסמוך מיד על השם יתברך ואל יסכן את החולה בידים על ידי הדוקטור, כי על פי רוב הדוקטורים הם שלוחי המלאך המות רחמנא לצלן. וידמה בעיניו כאילו הוא יושב במדבר או ביער שבהכרח לסמוך על השם יתברך לבד מאחר שאין מה לעשות. כמו כן עכשיו אף על פי שיושב במקום שיש דוקטורים ורפואות, אף על פי כן מאחר שהם בעצמם מבולבלים בחכמה זו ושאר החששות הרבה מאד שיש בענין רפואות, אם כן קרוב הדבר שעל ידי הרפואות והדוקטור לא די שלא יועיל אדרבא יקלקל בודאי, ואם כן למה יעשה עסק בדרך הטבע מה שרחוק משכר וקרוב להפסד. והבן הדבר היטב, כי הוא זכרונו לברכה סיפר הרבה עם דוקטורים גדולים והיה יודע הדבר על בוריו והזהיר מאד להתרחק מהם מאד, ואי אפשר לבאר כל מה שסיפר בענין זה.

ואמר שכבר היה בעולם מלך אחד שהרג כל הדוקטורים שבמדינתו מאחר שהם מזיקים מאד את בני אדם. ואמר בדרך צחות שעל מלאך המות קשה הוא מאד להמית בעצמו, כי כל העולם תלוי בו וקשה וכבד עליו לעשות הכל בעצמו, על כן העמיד שלוחים במקומו בכל מקום והם דוקטורים שהם שלוחיו להמית אנשים, כי הם ממיתים בני אדם הרבה מאד מאד. אשרי מי שמתרחק מהם ומחזיק עצמו בשם יתברך לסמוך עליו לבד. וכבר מבואר קצת מענין הרחקת רפואות באיזה מקומות בספרים הנדפסים כבר, רק שם מרומז הדבר קצת ברמז בעלמא. אבל הרבה לדבר עמנו מאד בענין זה להתרחק מהם מאד, יהיה איך שיהיה חס ושלום ישא עיניו לשמים וישען בה' לבד.

ומה שרבנו זכרונו לברכה בעצמו נסע לקהלת קדש למברג ועסק שם ברפואות, יש בזה סודות ודברים נסתרים מאד, כי לא היה כונתו כלל במה שנסע לשם בשביל הרפואות רק בשביל ענינים אחרים הידועים לו. וכמו שכל הנסיעות שלו היו פלאות נשגבות ונעלמות מאד, כמו הנסיעה לקמיניץ ולנאווריטש ולשאריגראד וכיוצא בהם המוזכרים קצת בדברינו, כי היה לו בזה סודות נוראות מאד הנעלמות מעין כל חי. וכמו שפעם אחד כשבא מהדרך, מהדרכים הנזכרים לעיל, סיפר איזה מעשה נוראה המבואר בספורי מעשיות (מעשה ז'), ואמר שזאת המעשה מבארת ענין הנסיעה שלו, ובאמת הדבר סתום וחתום מאד כי מי יוכל לעמוד בסוד המעשיות שסיפר או בסוד הנסיעות וההנהגות הנפלאות והנעלמות שלו, וכמו כן היתה בנסיעה שלו לקהלת קדש למברג. ומאחר שבא לשם היה מוכרח מן השמים לעסוק ברפואות מטעמים וסודות הידועים לו. אבל כשבא משם אז דיקא הרבה לדבר ביותר ויותר מהרחקת הרפואות ואמר אז כמה תורות על זה. וגם מקודם שנסע ללמברג היה מדבר מענין זה, אבל אחר כך היה מדבר הרבה מאד מזה להתרחק מהם בתכלית הריחוק:

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture