כך הכשילו האדמו"ר מחב"ד והרב שך את 'התרגיל המסריח' של שמעון פרס

פרס, שגרם להפלת ממשלת שמיר במהלכיו לקידום השלום עם הפלסטינים, ניסה להקים ממשלה בראשותו אך מרן הרב שך מנע את הצטרפות דגל התורה והרבי מליובאוויטש מנע משני נציגי אגו"י להצטרף • סקירה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים

אחד הסיפורים היותר מרתקים בתולדות הפוליטיקה הישראלית, מכונה "התרגיל המסריח". לא הרבה יודעים, אבל את הכינוי הזה נתן דווקא חברו למפלגת העבודה של שמעון פרס, יצחק רבין שהיה יריבו הפוליטי המר.

לאחר הבחירות לכנסת ה-12, למרות שהתאפשר ליצחק שמיר להקים ממשלה צרה בראשות הליכוד, בחר ראש הממשלה המנוח ללכת למהלך של ממשלת אחדות לאומית יחד עם "המערך" – השם של מפלגת העבודה דאז. בממשלה זו כיהנו יצחק רבין כשר הביטחון ושמעון פרס כשר האוצר מטעם מפלגת המערך, ומשה ארנס כשר החוץ מטעם הליכוד.

יצחק שמיר, נאמן לעקרונות על פיהם נבחר לראשות הממשלה, סירב להצעתו של מזכיר המדינה האמריקני ג'יימס בייקר להביא להידברות אזורית. תחילה הודיעה הממשלה כי לאחר פעילות דיפלומטית אינטנסיבית, על יוזמת שלום לקיום שיחות עם פלסטינים מאזורי יהודה, שומרון ורצועת-עזה לאחר קיום בחירות באזורים אלה. יוזמת שלום זו הייתה מתואמת עם הממשל האמריקאי.

הפלת ממשלת שמיר:

בהמשך הציע ג'יימס בייקר, מזכיר המדינה של ארצות הברית, כי ישראל תאפשר במשא ומתן גם השתתפות של נציגי הפלסטינים במזרח ירושלים וגם פלסטינים שהם במקורם תושבי יהודה שומרון ועזה, אך שגורשו על ידי ישראל בתקופה שמאז 1967, וכן כי בבחירות המוצעות ישתתפו פלסטינים תושבי מזרח ירושלים. פרס דרש שהממשלה תקבל את הצעת בייקר, ואילו רבין הציע כי שאלת השתתפות ערביי מזרח ירושלים בבחירות תוכרע בהצבעה בכנסת. שמיר נמנע מלענות לאף אחת מההצעות.

peres_wa
פרס ושמיר

בעקבות התנגדותו של שמיר למסמך בייקר, התכנסו שרי העבודה ודנו בהפלת הממשלה. כשנודע לשמיר על כך הוא הכריז על פיטורי פרס, שהיה אז שר האוצר. בתגובה התפטרו כל שרי העבודה. שמיר לא ידע שבאותו הזמן רקח פרס הסכם סודי עם השר הצעיר אריה דרעי וסיעת ש"ס לתמיכה בהפלת הממשלה.

ב-15 במרס 1990 התקיימה הצבעת האי אמון. 60 חברי כנסת תמכו בהפלת הממשלה, 55 התנגדו. אגודת ישראל תמכה במהלך, וחברי הכנסת של ש"ס – להוציא את השר יצחק פרץ שהתנגד – נעדרו מהמליאה. הייתה זו הפעם הראשונה והאחרונה שבה נפלה ממשלה בישראל בהצעת אי אמון.

המעורבות של אריה דרעי:

"הגיבור האמיתי של סיפור הפלת הממשלה אתמול הוא שר הפנים, אריה דרעי", זעקה הכותרת בעיתון "הארץ". בעקבות לחציו של ח"כ דאז חיים רמון, החליט דרעי לפעול להפלת הממשלה. "הוא שכנע את מרן הגר"ע יוסף כי סיכוייה של ש"ס להתחזק יגדלו רק אם הליכוד יהיה באופוזיציה". בעקבות זאת, "חמישה חברי הכנסת של תנועת ש"ס נעדרו מהצבעת האי-אמון על-פי הוראתו המפורשת של המנהיג הרוחני של התנועה", דווח בעיתון.

photo_2016-09-28_22-46-52
דרעי בצעירותו

לאחר שנפלה ממשלת שמיר הטיל הנשיא חיים הרצוג על פרס להרכיב ממשלה חדשה ב- 20 במרץ. אולם המשא ומתן הקואליציוני נקלע לקשיים: מרן הרב שך, מנהיגה הרוחני של מפלגת דגל התורה, התנגד בחריפות להצטרפות מפלגת ש"ס לממשלת השמאל, ובכינוס שארגן בהיכל הספורט ביד אליהו נימק זאת בחשבון ההיסטורי עם השמאל, ועם אנשי הקיבוצים במה שנודע כ"נאום השפנים". "אנשי הקיבוצים שאינם יודעים מהו יום כיפור, שבת ומקווה, ואוכלים בהם חזירים ושפנים", אמר.

צפו: שמעון פרס חושף את הברכה הנדירה שהוא קיבל מהרב שך זצ"ל

ההתנגדות החרדית:

בעקבות התנגדותו התקיפה של הרב שך, סירב הרב עובדיה יוסף לאשר למפלגתו, ש"ס, להצטרף לממשלת פרס, ובכך טרף את הקלפים. המפלגה החרדית היחידה שהצטרפה למהלך הייתה אגודת ישראל, אך ביחד איתה עדיין היו לפרס ולמערך רק 60 ח"כים (מערך 39, מרצ (העתידית) 10, אגודת ישראל 5, חד"ש 4, ערביות 2), ח"כ אחד פחות מן הדרוש כדי לאשר בכנסת את הממשלה החדשה.

569
מרן הרב שך

הח"כ החסר שבא לעזרתם היה חבר הכנסת אברהם שריר, שנבחר לכנסת כאיש המפלגה הליברלית שהייתה חלק מן הליכוד. שריר נמנה עם קבוצה של חמישה ח"כים מן התנועה הליברלית, שבפברואר 1990 התפצלה מן הליכוד וייסדה מפלגה בשם "המפלגה לקידום הרעיון הציוני", בראשותו של יצחק מודעי. במהלך המשא ומתן הקואליציוני עמה, סרבה המפלגה להצטרף לממשלה בראשותו של פרס, אך שריר הסכים לפרוש ממנה לבדו, ובכך להעניק לפרס את הרוב הדרוש.

לעומת ש"ס, שכאמור לא הצטרפה בסוף למהלך בעקבות נאום השפנים של הרב שך זצוק"ל, באגודת ישראל דווקא הייתה כוונה להיכנס לממשלה. הסיעה שמנתה חמישה חברי כנסת אפילו חתמה על הסכם קואליציוני מול העבודה. סיפור ההסכם הזה הפך ברבות השנים למעשייה פוליטית. שני הגיבורים המרכזיים היו חברי הכנסת אברהם ורדיגר ואליעזר מזרחי.

הבטחות ואיומים:

"מי שחי את החיים הפוליטיים יודע שזאת הייתה דרמה אדירה", שיחזר לימים מזרחי. "במשך שלושה שבועות הגיעו לביתי בלוד מאות, אולי אלפי אנשים שהפעילו עליי מכבש לחצים פוליטיים מכל הכיוונים. אני הייתי אצל פרס אולי ב-15 ישיבות, נפגשתי איתו ואמרתי לו – תשכנע אותי, ולא השתכנעתי. בשלב מסוים אפילו נשלחה אליי מטעמו אישיות רבנית מאוד חשובה שהסבירה לי שאפילו לא צריך להצביע בעד, מספיק שלא אצביע נגד. אמרו לי – סע לשבועיים לבקר את המשפחה בארה"ב, תחזור ותהיה שר בכיר".

הבקשה של הרבי מליובאוויטש משר התקשורת שמעון פרס • צפו

כחלק מניסיונות השכנוע להצביע יחד עם הסיעה בעד הממשלה, מספר מזרחי שהובטחו לו הבטחות מרחיקות לכת. "קבלתי מסרים ברורים ממפלגת העבודה שמה שאני רוצה אני אקבל, הבטיחו לי מעמד של שר בכיר ותוספת תקציב למשרד של 25 מיליון שקל בשנה הראשונה. אמרתי להם שתקציבים לא מעניינים אותי". מה שפרס לא ידע, זה שהאדמו"ר מליובאוויטש, העביר את התנגדותו למהלך לשני חברי הכנסת האגודאיים שסרו למרותו. הרבי התנגד למהלך כחלק מהתנגדותו ליוזמות השלום השונות הכוללות החזרת שטחים לידי האוייב הערבי.

הרבי מחב"ד
הרבי מליובאוויטש

התרגיל הפוליטי המבריק נכשל. לימים סיפר הנשיא דאז, חיים הרצוג על הפגישה בה הודיע לו פרס כי הוא מחזיר לו את המנדט לאחר שלא הצליח להרכיב קואליציה. "הוא נראה מותש ופגוע. במרירות רבה מאוד דיבר על כך שרב היושב בניו יורק יכול להכתיב לחברי הכנסת בישראל איך להצביע. הוא נזקק לזמן, קצבתי לו עוד חמישה עשר ימים להשיג את הרוב הדרוש לו. כל הפרשנים הפוליטיים ניסו להסביר מדוע התמשכה הפגישה בינינו על פני יותר משעה. הסיבה האמיתית לכך הייתה שפרס עמד על סף התמוטטות פיזית כשהגיע אלי. המזכירות בלשכתי הבחינו בכך שהוא חיוור וחלוש מאוד. עלינו לדירתי ואורה מיהרה להכין לו ארוחה. הוא חישב להתמוטט, פיזית ואולי גם מנטאלית".

Untitled-1_wa
פרס והנשיא הרצוג

לאן נעלמו הפורשים מאגודת ישראל?

האגדה מספרת כי אריק שרון, הבריח את אברהם ורדיגר ואליעזר מזרחי לפרדס. כך לדוגמה מספר שותפו של שמעון פרס באותם ימים, יוסי ביילין: "הייתה חתימה על ההסכם ופשוט רימו אותנו. ורדיגר ומזרחי פשוט נעלמו. שרון החביא אותם בפרדס והם לא הגיעו. אני זוכר שישבנו בכנסת וחיכינו, זאת הייתה מבוכה גדולה. בסוף הבנו שהם לא מתכוונים להגיע".

"שום פרדס, שום שרון ושום פגישות חשאיות", מנפץ מזרחי את האגדה. "באותו הבוקר שלחתי פקס לפרס, כתבתי שם שאני מכבד אותו מאוד, אבל שלא אוכל לתמוך בממשלה שדוגלת בהחזרת שטחים, כי זה נוגד את המצפון שלי ואת הבטחותיי לבוחרים. הצעתי לו לבטל את הישיבה, אבל הוא המשיך בכל זאת".

PORTRAIT OF KNESSET MEMBER ELIEZER MIZRACHI, AGUDAT ISRAEL. ôåøèøè, çáø äëðñú àìéòæø îæøçé, àâåãú éùøàì.
אליעזר מזרחי

מאוחר יותר התגלו בעיות גם במסמך הקואליציוני שנחתם בין אגודת התורה למערך. האגדה מספרת שורדיגר אומנם השתתף בטקס החתימה, אך במקום לחתום על ההסכם רק עבר עם העט מעל הנייר. "יש כמה גרסאות לסיפור הזה", טוען מזרחי בראיון שהעניק בזמנו לאתר ווינט. "אם אתה שואל אותי, ההשערה שלי היא שוורדיגר השתמש בעט מחיק ועם זה הוא חתם. אני באופן אישי מודה שחתמתי על ההסכם הקואליציוני, אבל כמו שבן אדם עושה תשובה על חטא, גם במקרה הזה לא הרגשתי שלם עם ההסכם. בנוסף עמדתי אז מול מכבש לחצים כל-כך גדול, הלחץ עליי היה כמעט היה לחץ פיזי".

גם לאחר שהבין כי נכשל, סירב שמעון פרס להשלים עם המציאות. ביילין מתאר את הקרב המאסף: "בניסיון נואש אחרון פרס ביקש מהרב עובדיה יוסף שש"ס יצביעו בעד. אבל הרב עובדיה סרב. כך למעשה הסתיים היום המביך ההוא כשהממשלה שהייתה אמורה לקום, לא הוקמה".

הכישלון והסירחון:

כעבור כמה ימים, כשהתברר לנשיא הרצוג ששני הסרבנים של אגודת ישראל לא ישנו את דעתם וגם לא יתפטרו מהכנסת, הוא טלפן לפרס, ואמר לו שאינו רואה טעם בהמשך הניסיונות להקים ממשלה בראשותו. "חשבתי שמוטב לסיים את הפרשה, לצמצם את ההפסדים ולהחזיר לידיי את המנדט בדרך מכובדת. כמוהו בדיוק ידעתי שחברים ממפלגתו מתארגנים מאחורי גבו להדיחו מן ההנהגה ולהכתיר תחתיו את רבין", כתב הרצוג בספרו.

כפי שכתבנו בתחילת הכתבה, רבין טבע את המושג "התרגיל המסריח" באומרו: "הבלוף הזה וכל ההסתאבות שבאה לחיים הפוליטיים בישראל בניסיון להרכיב ממשלה צרה, נכשל לא רק באופן טקטי אלא גם קונספטואלית"."התרגיל המסריח היה כינוי מאוד פוגעני של רבין כלפי מהלך מדיני שהוא היה בעצמו חלק דומיננטי אם לא מוביל בו", תוקף ביילין. "זה היה ספין מתוכנן היטב. מה שרבין עשה היה דבר ציני ביותר, כדי לנקות את ידיו מהפארסה, הוא יצא לרדיו וקבע את המונח המטעה 'התרגיל המסריח'. כמובן שבמפלגות הימין אימצו בשמחה את הכינוי ועשו ממנו מטעמים".

תרגיל פוליטי מבריק, בכך אין ספק. מסריח? תלוי את מי שואלים.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture