חשיפה היסטורית: כך נחגגה הילולת ה'בני יששכר' בדינוב טרום השואה

"מאות חסידים נהרו עוד משבת לפני ההילולא. בח"י טבת עצמו היה 'עוילם' גדול, עד שלא היה ניתן להגיע אל האהל מרוב הצפיפות" | עדותו המרתקת של אחרון לשרידי דינוב בפגישה מרגשת וסוגרת מעגל מנהל מוסדות ''בני יששכר'' בעיירה שהקים מחדש את הקהילה | לקראת ההילולא

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

להמוני חסידים בעולם, ולרבבות שכבר פקדו את ציונו של ה'בני יששכר' זי"ע בדינוב–פולין וגילו את המרכז היהודי החם המתחדש בעיירה, תהיה העדות הבאה של אחרון לשרידי דינוב ר' מרדכי רינגל יותר ממעניינת. "ההילולא בח"י טבת בדינוב היתה נחגגת עם 'עוילם' גדול", הוא סיפר בפגישה מרגשת וסוגרת מעגל עם מנהל מרכז 'בני יששכר' בדינוב שבפולין הרב פנחס פאמפ, מחדש העליה בעידננו, "מאות חסידים הגיעו מכל הסביבה עוד משבת לפני ההילולא, ובהילולא עצמה הצפיפות היתה רבה עד כדי כך שלא הצלחתי להגיע אל האהל", הוא שיחזר.

הרב פאמפ מצדו גרם להתרגשות רבה אצל רינגל כשסיפר לו על ההווה המפואר של דינוב במרכז 'בני יששכר' הפועם ופועל בה, ועל התחדשות העליה ביום ההילולא כאשר אלפים מגיעים בשנים האחרונות לפעול ישועות ולחוות התעלות.

ר' מרדכי הינו מיחידי תושבי דינוב ששרדו את השואה. הצלתו הפלאית כרוכה בטעות קטנה אך משמעותית שיד ההשגחה הובילה אותו לעשות. "הייתי בן 14 באותו ראש השנה איום כאשר הנאצים נכנסו לעיירה ועברו בין הבתים לאסוף את המבוגרים", הוא מספר, "הם שאלו את כל הנערים על הגיל, ואני עניתי בטעות שאני בן 12, משכך השאירו אותי בינתיים בבית. לאחר מכן התברר שכל היהודים מגיל 14 ומעלה נלקחו ליער הסמוך ונרצחו בירי הי"ד, ואני ניצלתי ב"ה".

רינגל מספר בדמעות על האופן הנורא בו נרצחו יהודי העיירה וביניהם הוריו ואחיו הי"ד. "באותו ראש השנה שהו יהודים רבים בדינוב, גם מהכפרים שמסביב לעיירה שפחדו להישאר בביתם לאור הגעתם של הנאצים לאזור יומיים לפני החג. למעשה בצהרי יום ב' של ראש השנה שחל אז ביום שישי, כשכולנו היינו באמצע הסעודות, נלקחו כל הגברים המבוגרים כאילו ל"עבודה" ביער, כאשר בפועל נרצחו שם עקד"ה הי"ד. באותו ליל שבת אף שרפו הנאצים את שלשת בתי הכנסת של דינוב, ה"קלויז", ה"שול", וה"בֶּית מֶדְרֶשׁ" (במלעיל). ראיתי אותם בוערים ממרפסת בתינו", הוא נזכר וקולו נסדק מבכי.

הרב פאמפ השיב את נפשו של רינגל כשסיפר לו על האזכרה המרגשת שנערכת מדי ראש השנה בדינוב לזכרם של הקדושים, במסגרת ההתכנסות של מאות יהודים אנשים נשים וטף מאירופה ומהארץ שמגיעים לערוך בשנים האחרונות את ראש השנה בדינוב ברוב עם, באחדות ובהתעוררות רבה.

ה'קה ריבון' אצל הרבי מיאוורניק

את חגיגות ההילולא של ה'בני יששכר', הרה"ק ר' צבי אלימלך שפירא מייסד שושלת חסידות דינוב, תלמיד החוזה מלובלין ומהצדיקים המפורסמים בחסידות, זוכר ר' מרדכי טוב מאוד. "התכונה כבר החלה שבת לפני ה'יארצייט'", הוא משחזר, "כאשר אדמו"רי חסידות דינוב מהאזור הגיעו לשבות בדינוב, שהיתה עיירה עם רוב יהודי מוחלט. אנחנו היינו חסידי הרבי מיאוורניק, הרה"צ ר' יהודא טייטלבוים הי"ד (נרצח על ידי הנאצים ימ"ש יחד עם בניו ברחובה של יאוורניק נגד כל אנשי העיר) שהיה חתן ה'צבי לצדיק' מבלאזוב נכדו של ה'בני יששכר', והוא היה מתארח כל שנה בשבוע ההילולא בביתנו. אצלנו אף קיבל את המוני החסידים שהגיעו גם הם לדינוב להילולא ובאו אליו עם 'קוויטלעך'".

רינגל עורג עד היום לאותן שבתות מרוממות בדינוב, לפני ח"י טבת. "הרבי מיאוורניק התפלל בבית המדרש המרכזי בעיירה, וערך טיש בליל שבת אליו נהרו מאות חסידים, ולרגל השבת שעמדה בסימן הילולת הבני יששכר ניגנו ברגש רב את ניגוניו הידועים". רינגל זמזם בדמעות שליש והתרפק על חלק מהשירים המפורסמים, כ'קה ריבון' (המושר בחצרות שומרי אמונים ותולדות אהרן), ו'אהבה רבה' (מושר בחצר טאהש), ו'שבת שלום המבורך' (מושר בחצר נדבורנה), ועוד.

השותף לשיחה שמייצג את דינוב של היום, הפתיע את שריד דינוב של אז בתיאור הווי ההילולא בימינו, שמחדשת את הימים כמקדם בדיוק רב. "גם היום דינוב כבר לובשת חג מהשבת שלפני ההילולא", הוא אמר וריגש את רינגל. כידוע, עם הקמת מרכז 'בני יששכר' בעיירה בשנים האחרונות, התחדשה העליה הגדולה לציון בכל מהלך השנה ובפרט ביום ההילולא. ובנוסף לעליית האלפים בהילולא עצמה, גם השבת הסמוכה להילולא מתאפיינת באותה חוויה עליה מספר רינגל מהעבר, כאשר גם היום שובת אז בדינוב קהל של מאות חסידים ואנשי מעשה בראשות אדמו"רים ורבנים שליט"א ולהב זכרו של ה'בני יששכר' מלהט את רוחם של העולים.

עיירת הצדיק זוכה אז לעדנה מרעננת, וההתרוממות מזכירה את ימיו של הצדיק עצמו. השירים העתיקים מושרים שוב ברגש ובחיות, שיעורים נמסרים בספריו הקדושים של בעל ההילולא, ובכל פינה נמסכת תקוה של מצפים לישועה, או שמחה של אלו שכבר זכו ובאו להודות.

מסורת של ישועות

במהלך הפגישה, רינגל סיפר להרב פאמפ על המסורת הדינובאית אודות הישועות האגדיות שנראו על הציון. "חולים התרפאו וגויים אנטישמיים התפגרו לאחר תפילה שנישאה באהל הקדוש", סיפר. הרב פאמפ לא הופתע, ואמר לר' מרדכי כי גם בימינו רואים על הציון ישועות ממש מעל הטבע, כפי שהוא בעצמו נחשף למאות סיפורים.
"גם בחיי האישיים חוויתי ישועות על הציון, וגם הייתי שליחם לתפילה של רבים שנושעו" הוא סיפר. "לא מזמן ביקש ממני מישהו להתפלל עליו שיזכה לזרע של קיימא, לאחר שבע שנים שלא זכה. אמרתי לו שרבינו ה'בני יששכר' כותב בספריו שהצדיק פועל למי שמקבל עליו קבלה טובה, והלה החליט להגיע להילולא ואז קיבל עליו קבלה טובה, ומיד נפקד".

יצוין, כי סיפורים של מעוכבי ילדים שנפקדו בניגוד לדעת הרופאים ידועים למכביר אצל עולי דינוב, ובסיור בדינוב בהילולא ניתן לגלות הרבה נפקדים שממשיכים לעלות על הציון מדי שנה בשנה כדי להודות לצדיק. רינגל סיפר על בחורים מבוגרים שהיו נוהגים להתפלל על הציון ובתוך תקופה מוצאים את זיווגם. גם המסורת הזאת ממשיכה עוד היום, כאשר לפי הסיפורים שבידי המרכז מהשנים האחרונות מאות (!) בחורים מצאו את זיווגם לאחר תפילה בהילולא בח"י טבת על הציון.

"הסיפורים האלו כלל לא נדירים", אומר הרב פאמפ, "ובקרב העולים סיפורי ישועה הם בהחלט שיגרה. לפני שנתיים היתה לנו בדינוב קבוצה שלימה של בחורים מבוגרים שהגיעו להתפלל על ישועה ביום ההילולא, ובאופן סמלי, עד ח"י טבת של השנה הבאה כולם התארסו, שלשתם ביום ההילולא ממש". הוא קולח עם סיפורים נוספים, מדהימים ומהממים ממש.

קסם רוחני על גדות הסאן

מי שהקים את מרכז 'בני יששכר' בדינוב הינו ר' פנחס פאמפ. ר' פנחס קשור ברוחו של ה'בני יששכר' בנימים רבים, ושנים שהוא מוסר שיעורים בספריו הרבים, וגם כותב מאמרים ברוח תורתו. גם הלהיט המוכר שלו, 'רבי, מיר ווילן זיך מקשר זיין מיט דיר', חיבר ברגע של התקשרות לבעל ה'בני יששכר'.

הרב פאמפ לקח על עצמו את המשימה להנגיש את העליה לציון הקדוש של ה'בני יששכר' לרבבות חסידים מכל קצוי תבל שהשם מעורר בהם דחילו ורחימו. כך שיפץ את אהל הצדיק ובית העלמין והסביבה, בנה את מרכז מוסדות 'בני יששכר' סמוך לציון הצדיק, בקומפלקס שכולל בתי מדרש, מקוה טהרה, אולמות אוכל ועשרות רבות של חדרי אירוח שפועלים סביב מעגל השנה – ולצד זה גם את מלון 'הקרפטים' המפואר. לאחרונה הוא אף בונה את קרית 'בני יששכר' בעיירה – בתים מרווחים לאורחים או לתושבי קבע סמוך ונראה לציון הקדוש.

העיירה הפכה מאז למרכז עליה לרגל, הן בגלל הצדיק המפורסם הטמון בה, והן בגלל החוויה הרוחנית והגשמית שהמרכז מציע, שהמבקרים לא מפסיקים לחזור אליהן. ביקור במרכז הוא היום ביקור בעיירה קסומה על גדות נהר הסאן, הכולל לינה וסעודות ברמת מלונאות גבוהה, ואווירת נשמה ליד ציונו של אחד מגדולי חסידות גליציה. העליה מתעצמת בעיקר בימי ההילולא, עקב הישועות הרבות שזורמות שם בימים אלו.

הרב פאמפ מספר כי הנהירה מכפילה את עצמה מדי שנה ושנה, ככל שהציבור מתוודע לישועות הצדיק ולרגשות הרוחניים הנעלים ששוררים בהילולא, שמחוללים המייה רוחנית בנשמה. "לא ייאמן עד כמה עצום הקשר הפנימי שקיים בין חסידים ובכלל יהודים אל בעל ההילולא, ומכל החוגים והעדות. מגיעים לכאן יהודים מכל חלקי הכדור ומכל גווני הקשת", הוא אומר, "חלקם שמכירים את הצדיק מתוך ספרו, חלקם בגלל האווירה החמה, וחלקם בגלל הישועות הרבות שפועלים כאן מדי שנה". בנוסף המקום הפך למרכז קירוב שמארח מאות נערים מתמודדים שעושים בו כמה צעדים קדימה לחזרה לאביהם שבשמים.

מעמד עולמי בנעילת היארצייט

בימים אלו עומד הרב פאמפ בסיומן של ההכנות הקדחתניות להילולא בדינוב, ובמרכזן הכנת האש"ל למעל אלף יהודים שמגיעים להילולא בדינוב דרך מרכז 'בני יששכר'.

"בימי ההילולא יש לנו אורחים מעבר למה שבנייני המרכז, המרווחים יש לומר, יכולים לאכלס", אומר ר' פנחס, "ולכן אנחנו כבר פותחים כמה דירות מהשכונה החדשה 'בני יששכר' שנבנית בסמיכות לבנייני המוסדות, שם ישוכנו אורחים נוספים". יש לציין כי רוב הדירות בקריה נמכרו ליהודים אוהדי השושלת או משקיעים, ורק חלקן עומד כרגע לשירות הציבור.

כפי שנמסר, משך כל ימי ההילולא אף יוגשו סעודות הילולא רבתיות, כאשר הקפדת מרכז 'בני יששכר' על רף המזון המוגש ידועה, הן מהבחינה הקולינרית, שזכתה להצבעתם של כל פוקדי הציונים במזרח אירופה, והן מבחינת הכשרות המהודרת, כאשר כל המוצרים הם בהשגחת העדה החרדית. וכן הבשר והעופות מגיעים משחיטה מיוחדת שנערכה בפולין על ידי העדה החרדית, במיוחד למרכז 'בני יששכר'.

אם תזכו גם אתם להיות בדינוב השנה, תקדם אתכם הכנסת אורחים חמה, סעודות הילולא רבתיות ועשירות, אווירה חסידית מרוממת, והשקעה רבה כדי שתוכלו לפעול את ישועתכם בהרחבת הדעת. אם לא תוכלו לנכוח שם פיזית, תוכלו לזכות לישועה דרך שליחי מרכז 'בני יששכר' שיזכירו אתכם במעמד קורע שערי שמים בנעילת היארצייט, שאף יועבר בשידור און-ליין לכל העולם.

המעמד שנערך בשנים האחרונות במעמד אלפי העולים כבר עשה לעצמו נפשות רבות בעולם היהודי. רבנים ומשפיעים חשובים שליט"א נמצאים בראש רשימת הנזכרים, לאחר שהכניסו שמותיהם בבקשות מפורטות. כמו כן, כמה מגדולי האדמו"רים שליט"א כבר שלחו שמות של חסידיהם שהיו נזקקים לישועה מיוחדת – והללו נושעו.

ניתן למסור שמות לברכה וישועה במשרד המרכזי בארץ [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בס"ד , הכתובת מייל שמופיע למטה למשלוח שמות לישועה, לא מעודכנת.
בבקשה דחוף מי יכול להמציא את הכתובת המדוייקת.
ישר – כח .

בבקשה כתובת המייל של הרב פנחס פאמפ אחראי על הציון בכל הנושאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture