צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה

לוין על הדיון בבג"ץ בחוק הלאום: "כל התערבות בחוקי היסוד תהיה נעדרת תוקף"

יו"ר הכנסת שלח מכתב חסר תקדים לנשיאת בית המשפט העליון לקראת הדיון בעתירות כנגד חוק הלאום: "עצם הדיון מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק". גנץ: "איומים מסוכנים לדמוקרטיה ומפרקים את הפרדת הרשויות"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין שלח הבוקר, בצעד חסר תקדים, מכתב לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, לקראת הדיון הצפוי להתקיים בהיום בג"ץ בעתירות כנגד חוק הלאום, תחת הכותרת: "היעדר סמכות לבית המשפט העליון הנכבד להתערב בחקיקת יסוד". לדבריו, "בהמשך לתגובת הכנסת לעתירות שעניינן חקיקת יסוד, סברתי כי יש הכרח שאפנה אל כב' בעניין".

"להווי ידוע כי בימים אלה מתנהלים בבית המשפט העליון הנכבד מספר הליכים שעניינם חוקי יסוד שחוקקה הכנסת, לרבות הדיון המתקיים היום בעניינו של "חוק יסוד: ישראל-מדינת הלאום של העם היהודי". למרבה התדהמה, תחת דחיית העתירות על הסף מחמת חוסר סמכות עניינית, מוצא בית המשפט העליון הנכבד לנכון לקיים את ההליכים כאמור".

"הכנסת היא הרשות המחוקקת והיא המחזיקה גם בסמכות האסיפה המכוננת. מאידך, בית המשפט העליון הנכבד יונק את סמכותו מכוח חקיקת הכנסת ולא להיפך. משכך, עצם הדיון בבית המשפט העליון הנכבד בעניינים של חוקי יסוד מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק. משמעות הדברים היא כי בית המשפט העליון הנכבד מבקש ליטול לעצמו סמכויות שלא הוענקו לו בחוק, לשים עצמו מעל ריבונות העם ומעל ריבונות הכנסת, ובכך להשליט את השקפת עולמם של שופטיו משל היו שליטי הארץ. מובן, כי התנהלות זו פירושה המעשי הוא החלפת המשטר הדמוקרטי בשלטון השופט".

"נוכח האמור לעיל, ומשעה שבית המשפט העליון הנכבד לא קיבל מעולם סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד, הרי שכל ניסיון להתערב בהם הינו נעדר סמכות ובטל מעיקרו. עוד אעיר, כי כל ניסיון לעשות שימוש במונחים משפטיים כביכול דוגמת "עקרונות יסוד של השיטה", אינו אלא כסות לנטילת סמכות וכוח שלטוני, אשר בית המשפט העליון הנכבד אינו מחזיק בהם.

"נוכח כל האמור לעיל", מסיים לוין, "אבקש להתריע בפני כב' כי הדיונים בנושא שבנדון מתקיימים בחוסר סמכות, תוך רמיסת עקרונות היסוד של המשטר הדמוקרטי ורמיסת סמכויותיה ומעמדה של הכנסת. מובן, כי כל החלטה שעניינה התערבות בחוקי היסוד שנתקבלו ע"י הכנסת, תהא בבחינת החלטה שניתנה בחוסר סמכות ולפיכך גם נעדרת תוקף".

יו״ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ כתב בעמוד הטוויטר שלו בתגובה למכתב: "האיומים של יריב לוין ונתניהו על בית המשפט מסוכנים לדמוקרטיה ומפרקים את הפרדת הרשויות – הם לא הצליחו עד היום- ונדאג שגם לא יצליחו בעתיד". מכחול לבן נמסר: "סער, בנט, איווט: גנו בתוקף את הניסיון הבזוי של נתניהו ולוין להלך אימים על בית המשפט העליון. אנחנו נמשיך להילחם כדי לוודא שמערכת המשפט תשמור על עצמאותה מול כל ניסיון לפגוע בה".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, לקראת הדיון בעתירות נגד חוק הלאום: "בג״ץ לא רק רשאי, אלא חייב להתערב בחוק הזה – אין מקום לאפליה ממוסדת בחוק יסוד. החוק הגזעני חותר תחת הדמוקרטיה הישראלית ומעמיד בסכנה את הערכים החשובים ביותר בדמוקרטיה. שופטי בג״ץ אינם זקוקים לעצות אולם, אני בטוחה שהם לא ייבהלו מאיומים שמטרתם לערער על עצם היסודות של שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית".

ראש השב״כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר בפתח דיון חוק הלאום בעליון: "ביהמ"ש העליון היה צריך לדחות על הסף את כל העתירות כנגד חוק יסוד הלאום וכלל לא לדון בהן. ביהמ"ש העליון מנוע מלעצב את חוקי היסוד של מדינת ישראל, זו בדיוק אחריותה וסמכותה של הרשות המחוקקת והמכוננת – הכנסת.

"החוק שם קיר ברזל בפני תביעות הפלסטינים לקיים את "זכות השיבה" לישראל. אני מוקיר את העדה הדרוזית ואומר להם – אתם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל!! חוק הלאום לא פוגע במעמדכם, לא כעדה ולא כאזרחים, בשום אופן, אל תקשיבו למסיתים. חוק יסוד הלאום הינו בטון יצוק, והוא יישאר כך לנצח", דברי ח"כ דיכטר.

ח״כ ע׳דיר כמאל מריח, יש עתיד: "חוק הלאום במתכונתו הנוכחית הוא חוק מפלה וגזעני שמתעלם מרבע מאזרחי ישראל ולא תואם את רוח מגילת העצמאות שלאורה הוקמה מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. יש לתקן אותו ולעגן בו את ערך השוויון על כל סעיפיו כפי שעשו מדינות לאום דמוקרטיות אחרות בעולם. רק לפני כחודש היינו עדים לשימוש בחוק זה לצורך פרשנות גזענית ומפלה כלפי ילדים בני 6 ו10 שכל חטאם היה שלא נולדו יהודים. אני מקווה שבג"צ יכיר בסכנה הטמונה בחוק זה המאיים על עתידה הדמוקרטי והערכי של מדינת ישראל ואזרחיה".

שהב"ט והרמטכ"ל לשעבר, חה"כ משה (בוגי) יעלון, 'יש עתיד – תל"ם', בחשבון הטוויטר שלו לפני זמן קצר: "אילו בחוק הלאום, היו משלבים את ערך שיוויון הזכויות האזרחיות לכל אזרח, ללא הבדל מין, דת ולאום, ברוח מגילת העצמאות, הנושא לא היה מגיע לבג״צ. הממשלה והכנסת כשלו. ההתרסה הבוטה של יו"ר הכנסת כלפי נשיאת ביהמ"ש העליון היא ביטוי נוסף לחרפת הממשלה הכושלת, הבלתי מוסרית, בראשות הנאשם נתניהו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture