במקום הבנקים: המדינה תעניק משכנתאות או הלוואות גישור ב"מחיר למשתכן"

בעקבות מצוקת מתן המשכנתאות אליה נקלעו זוכי פרויקט מחיר למשתכן בעפולה, צפויים משרדי האוצר והשיכון לדון מיד אחרי צאת החג באפשרויות שונות לפתרון המצב. בין האפשרויות: הענקת משכנתאות לזוכים ישירות על ידי המדינה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לפני כחודש נודע לראשונה לאנשי משרד האוצר וליזמי הפרויקטים המוזלים בעפולה כי חלק מהבנקים הגדולים למשכנתאות מסרבים להעניק משכנתאות לזוכים בהגרלות הראשונות לרכישת דירות מוזלות במסגרת היוזמה. בכירים במערכת הבנקאות נימקו את הסירוב בהיעדר ליווי בנקאי לשני הפרויקטים הראשונים שייבנו בעפולה.

בעקבות הסירוב הודיע משרד האוצר כי יחייב את כלל היזמים הניגשים למכרזי מחיר למשתכן מעתה והלאה להעניק ערבות בנקאית להבטחת השקעתם של הרוכשים ("ערבות חוק מכר"), וכן כי יחייב בדיעבד את הקבלנים שכבר זכו ושאינם מעמידים ערבות מסוג זה לעשות כן. אלא שבפועל החליט לבסוף בנק הפועלים להעניק משכנתאות לרוכשים גם בלי שבפרויקטים הספציפיים הללו ניתן ליווי בנקאי.

על פי דיווח היום בדה מרקר, בעקבות מצוקת מתן המשכנתאות אליה נקלעו זוכי פרויקט מחיר למשתכן בעפולה, צפויים משרדי האוצר והשיכון לדון מיד אחרי צאת החג באפשרויות שונות לפתרון המצב. בין האפשרויות העומדות על הפרק: מתן הלוואות גישור לרוכשים, מתן הלוואת גישור ליזמי הפרויקט, וכן הענקת משכנתאות לזוכים ישירות על ידי המדינה.

למרות שבנק הפועלים הסכים למתן המשכנתא, כאשר קיבלו הזוכים לידיהם את תנאי המשכנתא, גילו לאכזבתם כי בין התנאים של הבנק להענקת המשכנתא נכלל תנאי לפיו על בניית שלד הקומה שבה נבנית הדירה שרכשו להסתיים, וזאת בטרם קבלת המשכנתא. משמעותו של תנאי זה עבור רוב רוכשי הדירות היא כי יהיה עליהם לשלם לקבלן לפחות 40% משווי הדירה, עוד בטרם יוכלו לקבל את המשכנתא. מן הסתם, מדובר ברמת הון עצמי שלחלק ניכר מבין הרוכשים אין.

במשרד האוצר, שם התוודעו למכשול החדש במהלך השבוע שעבר, זמן קצר לפני כניסת חג הפסח, כבר החלו לגבש יחד עם משרד השיכון שורה של פתרונות אפשריים לסוגיה.

אחד הפתרונות הנשקלים הוא מתן הלוואת גישור על ידי המדינה לרוכשים, אשר תאפשר להם להעמיד לרשות היזם את ה-40% הנדרשים מעלות הדירה במועד שבו התחייבו לכך, ועוד בטרם הושלמה בניית שלד הקומה של דירתם. עם מתן ההלוואה על ידי הבנק, ישיבו הרוכשים את הכסף למדינה. אפשרות שניה היא מתן אותה ההלוואה ישירות ליזם במקום לרוכשים. ולבסוף, נשקלת אפשרויות למתן משכנתאות לרוכשים על ידי משרד השיכון.

לדברי גורם בכיר במשרד האוצר, הרוכשים יכולים להיות בטוחים שאכן יימצא פתרון לבעיה. "אלה הפרויקטים הכי בטוחים בישראל כי המדינה עומדת מאחוריהם, ואנחנו לא ניתן לאף זוכה שיש לו כושר החזר לאבד את זכאותו".

עוד לדבריו, "הבעיה לא רחבת היקף מבחינת מספר הדיירים. הרבה קבלנים שניגשו וזכו במכרזי מחיר למשתכן כן לוקחים לווי בנקאי לפרויקט, והבעיות שנוצרו במקרה של עפולה לא רלוונטיות לפרויקטים שלהם. כמו כן, גם בעפולה יש הרבה דיירים שבכל מקרה מעוניינים לשלם הון עצמי גבוה יותר. כך שמדובר במספר מצומצם למדי של רוכשים שלא אמורה להיות בעיה לתת להם מענה".

ממשרד האוצר נמסר בנושא כי "כל האפשרויות נבחנות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture