אפקט ליברמן? בכיר במשרד הביטחון במסר תקיף לחמאס

בתדרוך מיוחד לכתבים הצבאים חשף הבכיר כי נקודת המוצא לקראת העימות הבא עם חמאס היא חתירה לחיסולו המוחלט של ארגון הטרור השולט ברצועה. וגם: מה הסיכוי להתלקחות בגיזרה הצפונית?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

על רקע כניסתו לתפקיד של שר הביטחון החדש אביגדור ליברמן, שוחח גורם ביטחוני בכיר עם הכתבים הצבאיים והתייחס לאיומים השונים שעמה מתמודדת מערכת הביטחון.

הוא ציין כי עימות נוסף מול חמאס ברצועת עזה הוא דבר בלתי נמנע, והדגיש: "העימות הבא חייב להיות אחרון מבחינת חמאס". הגורם הבהיר כי לישראל אין כל אינטרס לשלוט ברצועה וכי "לא צריך למהר כרגע לעימות. צריכים להיות מפוכחים ולא לחפש הרפתקאות".

עם זאת, טען כי "חמאס זה איום הולך ומתגבר. כל הניסיונות לראות בחמאס גורם שאפשר להגיע איתו להבנות מדבר שטויות. מטרתם להשמיד את מדינת ישראל, האם קניבל יכול להיות צמחוני?". כשהגורם נשאל אודות מדיניות התגובה לירי רקטות מעזה אמר "אין מדיניות תגובה, אלא מדיניות יוזמה".

Palestinian members of the marine unit of the al-Qassam Brigades, the armed wing of the Hamas movement, take part in an anti-Israel parade in Rafah, in the southern Gaza Strip on July 13, 2015. Photo by Abed Rahim Khatib / Flash90 *** Local Caption *** ???? ??? ??????? ??????? ????????? ???? ??? ???????
 Khatib / Flash90

הגורם הבכיר הוסיף ואמר כי הבעיה המרכזית של ישראל כרגע היא אבו מאזן. "אנחנו חזקים בזירה הצבאית וחלשים בזירה המדינית", אמר אותו גורם. "אבו מאזן מנצל זאת. אני קורא לזה 'טרור מדיני'". לדברי הגורם הבכיר, אבו מאזן אינו מעוניין בהתקדמות ורק רוצה להקפיא את המצב, אך גם אם יהיה עמו מו"מ הוא לא יוביל לשום מקום.

הגורם התייחס גם לאפשרות לפרוץ מלחמת לבנון השלישית, והדגיש כי לחיזבאללה "אין מוטיבציה להילחם בישראל בעת הנוכחית, מאחר שהוא שקוע עד צוואר בלחימה בסוריה". עם זאת, הוא אמר כי עדיין קיים סיכון להסלמה. "לפעמים זה מתלקח בלי שאף אחד מהצדדים רוצה את זה", טען.

"התפנית הכי דרמטית שעשה הרמטכ"ל גדי איזנקוט זה במוכנות ובכשירות המבצעית של צה"ל למלחמה", אמר הגורם. לדבריו, "יש עוד הרבה מה לעשות, אבל הצרה היא שאנו מוגבלים ביכולתנו להתאמן ולשפר את הכשירות מכיוון שחלק ניכר מסדר הכוחות של צה"ל מושקע ביהודה ושומרון".

הגורם הזכיר גם את התחזקות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בחצי האי סיני, ואמר כי הוא מודאג מהאיום שמטיל הארגון על ישראל, "אך יותר מוטרד מהעובדה שבשלושת החודשים האחרונים נכנסו 61 אלף ישראלים לטאבה, מתוכם בין 6,000-3,000 יהודים. זה צריך להדאיג את המטה ללוחמה בטרור".

לדבריו, נרמול היחסים עם טורקיה ובתמורה מתן אפשרות לטורקיה להקים פרויקטים ולהיות מעורבת בנעשה ברצועת עזה עשוי להכעיס מאוד את מצרים וגם מדינות כמו יוון וקפריסין, שעמן יש לישראל יחסים מצוינים וקשרים בתחום האנרגיה. הגורם הבכיר ציין גם כי התנהלותו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אינה מקובלת עליו.

רג'פ טאיפ ארדואן

"קשה לי להבין בן אדם שרואה במשטר הנאצי מודל", אמר הגורם, וציין כי ארדואן אמר דברים ברוח זו לכתבים בעת טיסה במטוסו. הגורם גם ציין כי טורקיה אמנם גירשה את אחד מראשי חמאס, משוחרר עסקת גלעד שליט, אבל מפקדת חמאס נשארת בטורקיה. "מכל הסיבות האלו", אמר הגורם הבכיר, "אינני תומך נלהב בהסכם שעליו עובדים כעת".

הגורם מתח ביקורת על שר הביטחון הקודם משה יעלון, שכינה את החייל היורה מחברון "חייל שסרח", ואמר כי הוא הוציא מידע מתחקיר מבצעי. "אני לא יודע אם החייל טעה או צדק ובשביל זה יש בית דין צבאי", אמר הגורם. "מדובר בחייל בן 18 בפעילות מול טרור עם שחיקה יומיומית, והגורם היחיד לקבוע אם טעה או צדק זה בית הדין הצבאי. שר ביטחון לא צריך להתערב. בטח נראה עוד טעויות, אבל אסור לתת לחייל תחושה שהפקירו אותו".

יעלון בועידת מינכן (2)

הבכיר במשרד הביטחון גינה גם את הימין הקיצוני ואמר שהנזק המדיני הכי גדול שנגרם למדינת ישראל בעת האחרונה היו שני המקרים שבהם קיצונים יהודים פגעו בערבים, בכפר דומא ובשכונת שועפט. "הם פשוט מטורפים שצריך לנטרל אותם", אמר הבכיר.

בעניין הבנייה ביהודה ושומרון הוא אמר: "צריך להיות חוק אחד לפלסטינים וליהודים וצריך לכבד את ההסכמה של שרון עם ממשל בוש על בנייה בתוך הגושים. לא צריך לחפש הרפתקאות, בעניין זה המדיניות של יעלון הייתה מוצדקת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture