בתום דיון סוער: הכנסת אישרה את התיקון לחוק הליבה

החוק החדש עבר בקריאה ראשונה ובימים הקרובים הוא צפוי לעבור בקריאה שניה ושלישית • בנאום ארוך שנשא סקר סגן שר החינוך, מאיר פרוש, את ההיסטוריה של החינוך החרדי ותקף בחריפות את הצביעות והדו-פרצופיות 'יש עתיד' • הנאום המלא - בפנים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

 עוד שלב בדרך לביטול הגזירה האחרונה של יאיר לפיד: מליאת הכנסת אישרה בשעת לילה מאוחרת את התיקון לחוק הליבה / חוק הליבה החדש. 37 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-33 התנגדו לה.

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה וכעת היא עוברת לךהכנה לקראת קריאה שניה ושלישית בימים הקרובים. הדיון עצמו היה סוער ואמוציונלי, כשמהלכו הורחק ח"כ יעקב אשר מהמליאה בשל מחאה שהביע נגד דברי הבלע שהשמיע ח"כ עופר שלח.

ליצמן צדק: לפיד שוב מסית נגד החרדים בשל ביטול חוק הליבה

קודם ההצבעה נשא סגן שר החינוך, מאיר פרוש, נאום ממושך במהלכו סקר את ההיסטוריה של החינוך החרדי בארץ ובא חשבון עם הצביעות, ההסתה והרדיפה מבית היצור של יאיר לפיד ו'יש עתיד'. להלן הנאום המלא:

"הסיבה שאנו נזקקים לחקיקה בענין תקצוב מוסדות הפטור, עוד בתקופת שר החינוך גדעון סער, עמדת המשרד הייתה שמדובר בסמכות שיורית. המשרד הסתפק בתצהיר על הפיקוח וההתנהלות. המשרד התחייב להוסיף עוד מפקחים.

במקביל התקיימו בחירות, 'יש עתיד' קיבלה את משרד החינוך והשר הרים את הכפפה שנותנת סמכות לשר בחקיקה. היו תנאים, מבחנים, השאיפה הייתה להשוותם – בהדרגה – למוסד חינוך רשמי.

מזה 65 שנה, מקום המדינה, משרד החינוך הכיר במעמד מוסדות הפטור. שרים באו, כיהנו והתחלפו. הם הכירו במוסדות פטור. ואז באה 'יש עתיד' והציעה הצעת חוק, שגם כיום משרד החינוך טוען שהתנאים ש'יש עתיד' דרשה במסגרת הצעת החוק התגלו כקשיים.

זו לא שאלה של מחמירים ומקילים, יש עתיד מול יתר המפלגות. אלו 65 שנים של מדיניות שקולה ואחראית, ו – 18 חודשים של נסיון לכפות. והמשרד מכריז, שהתנאים גרמו לקשיים. המסקנה היא, ש'יש עתיד' הם חסרי נסיון. צריך לתקן את מה שהם עשו.

ומה יש עתיד עשו. הם נתנו פירוש חדש למושג מדינה יהודית ודמוקרטית. מה היה לפני קום המדינה, מי היה פה לפני העליה הראשונה, השניה והשלישית, לפני שהרצל חלם על תוכנית של מדינה. חיו פה יהודים חרדים, שבהנחיית הרבנים, קיבלו על עצמם, נדרים וסייגים גם ובעיקר בנושאי חינוך.

כאשר היישוב היהודי היה קטן יותר אותם יהודים התרכזו בעיקר בירושלים. לאחר שהוכרזה המדינה, במסגרת חוק חינוך חובה שנחקק בימים ההם, כפי שקבעו בחוק מעמד לארבעת הזרמים, דרשה אגודת ישראל בשם גדולי ישראל לקבוע מעמד מיוחד לאותם מוסדות שקיבלו את ההגדרה 'מוסדות פטור'.

 היהודים שהסכימו לשלוח את ילדיהם למוסדות פטור, ידעו מראש שהם לא ייהנו מהתנאים והכספים  שיכול לקבל כל ילד אחר הלומד באחד מהזרמים. זה היה מאבק עיקש שניהל אותו הרב יצחק מאיר לוין בהנחיותיו הברורות של הרב מבריסק.

קודם לכן, פעל גם הרב מבריסק שהמשלחת מטעם אגודת ישראל שהופיעה באו"ם לפני הכרזת המדינה, שכללה את הרבנים רוזנהיים, גודמן וסבי הרב משה פרוש, דרשו ואף השיגו החלטה של האו"ם  וזו לשונה: "המדינה תבטיח חינוך לערבים וליהודים, בכבוד, לפי השפה והמסורת של כל אחד. הזכות של כל קהילה, או כל קבוצה מסוימת בתוך כל קהילה, להחזיק מוסדות משלהם לחינוך החברים שלהם בשפה שלהם – תוך מילוי דרישות חינוכיות בעלות אופי כללי שהמדינה יכולה לבקש – לא ייסתרו או ייפגעו".

כאשר בן גוריון ביקש להופיע באו"ם כמייצג כל היהודים בארץ ישראל, הוא נדרש להביא הסכמה של כל הארגונים הפוליטיים, הציבורים, ולכן הוא התחייב בפני אגודת ישראל שייצגה אז היהדות החרדית, על ארבעת הנושאים שידועים במסמך הסטטוס קוו, ובמסמך זה בן גוריון מתחייב שכל הורה יוכל לחנך את ילדיו לפי מצפונו ולפי אורח חייו.

איך, מאין יש להם ל'יש עתיד' את התעוזה לשנות, להפר התחייבויות של מקימי המדינה. בן גוריון אהב את החרדים יותר מאשר יאיר לפיד, אבל מעל לכל, בן גוריון הבין שהוא לא יוכל לכפות על אותם חרדים לשנות מהמסורת.

איך יש עתיד חשבו לכפות על יהודים שינויים בתכני הלימודים? זה הפירוש שלהם להגדרה של 'מדינה יהודית ודמוקרטית'?

ועוד באיזה דרך: דרך של שקרים. יש עתיד- כך נמסר לי, הפיצו סרטון, ובו נאמר בין היתר: " ממשלת ישראל החליטה לבטל את לימודי הליבה, זה אומר שקרוב למיליון אזרחים לא ילמדו, לא מתמטיקה ולא אנגלית, לא יצליחו לפרנס את עצמם ויחיו חיי עוני, יודעים מי יצטרך לפרנס אותם.? יודעים מי יסחוב אותם על הכתפיים כל החיים.?

זהו שקר גס. מיליון אזרחים לא ילמדו לא מתמטיקה ולא אנגלית, כל המחוז החרדי, כולו, אין בו יותר מאשר 420 אלף תלמידים, מתוך זה כ-50 אלף תלמידי מוסדות הפטור. אז היכן הם המיליון שלא יצליחו לפרנס את עצמם ויחיו חיי עוני, כתוצאה מחוק זה? איזו חבורה של שקרנים. אנחנו צריכים שאתם תפרנסו אותנו? אנחנו צריכים שתסחבו אותנו על הכתפיים כל החיים..?

אומר זאת שוב: אני למדתי במוסד פטור, אבי ז"ל היה 35 שנים חבר כנסת וגם הוא למד במוסד פטור, גם סבי ז"ל כיהן במשך 19 שנים כסגר"ע י-ם. לא הם, ולא כל הקהילה החרדית לא ביקשה ולא תבקש את העזרה שלכם. הם הסתדרו בלעדיכם ואין להם  ח"ו במה להתבייש בדרך החינוכית המיוחדת שלה.

חוץ מאשר להסית נגדנו, חוץ מאשר להגדיל את השנאה כלפינו, לא הרגשנו שאתם קיימים.

ל'יש עתיד' יש 11 חברי כנסת. בדקתי היום, אין אחד מהם שהוא חבר כנסת בועדת החינוך של הכנסת. היכן הדאגה שלכם? חשוב לכם החינוך, תבואו לוועדות הכנסת. תפעלו, תשפיעו.

חשוב לכם החינוך? מדוע כאשר מליאת הכנסת מקיימת דיונים על לימודי ההסתה בבתי הספר, בחלקם, במזרח ירושלים, נגד מדינת ישראל, מדוע שמעתי רק חכי"ם, מהליכוד, מישראל ביתנו? למה לא התייצבתם כאן, כי זה לא עושה כותרות, כי זה לא נגד החרדים?

 זהו אינו חוק על ביטול לימודי ליב"ה. זהו חוק המסמיך את השר לתקצב את מוסדות הפטור. כבר עם קום המדינה הודיעו אותם מוסדות פטור שהם לומדים במוסד תפילה, תנ"ך, תלמוד באידיש, עברית, חשבון, דקדוק, ניקוד בשפת הוראה עברית. חלקם הקפידו לציין שלומדים הכל בשפת האידיש.

הם גם דיווחו על מספר התלמידים שיש במוסד וכמה מורים מלמדים את התלמידים במוסד. היה גם דיווח כללי על ההכשרה של אלה שלימדו את הבנים, ואיזו הכשרה קיבלו המורות לבנות. היה גם דיווח על גובה שכר הלימוד, ולאלה מההורים שלא היה להם, אף את ילדיהם קיבלו ללימוד במוסד, והדיווח גם כלל את מספר שעות הלימוד בכלל ולימודי החול בפרט.

אני מספר לכם את כל זה כדי לומר שתמיד למדו במוסדות הפטור לימודי חול. הם לא חיכו לשום חוק של המדינה שאמר להם מה ללמוד. הם במפורש הסכימו לסבול במובן הגשמי, כי העיקר מה שהם חיפשו היה עצמאות החינוך.

כך נהגה איתם מדינת ישראל 65 שנה, והיום הכנסת מבקשת למחוק את ההתניות של יש עתיד, המבקשות לקשור בין התקצוב ללימודים. היום אנו מצביעים על חוק שנותן סמכות לשר החינוך לתקצב מוסדות פטור.

בסיום דבריו הודה לשר החינוך נפתלי בנט על ההנחיות שנתן לעובדי המשרד שכתוצאה מהן הצלחנו לחוקק את החוק המוצע באופן הולם וראוי וכפי שהשר מתבטא שכפיה זו לא הדרך אלא הוא שואף לדרך ההידברות. ​
 

ואילו ח"כ משה גפני טען: מעולם לא שמעתי מישהו ממי שחוקק את חוק הכפייה הזה אומר שיש ילדים שהם נכים והם לומדים במוסד פטור ויש לשלוח להם סייעת. אף פעם לא שמעתי מישהו מהמפלגות הליברליות האלה דואגים לילדים האלה שמתוקצבים רק 32 אחוז, ועכשיו פתאום דואגים לילדים האלה. תדאגו לילדים שלכם שילמדו ליבה – דף גמרא, תנ"ך, משנה".

קרא עוד בנושא:

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זייער שיין!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture