"היתה אווירת עליהום. יעלון שיקר במצח נחושה"

משפטו של החייל היורה, אלאור אזריה, התחדש הבוקר לאחר כחודש • קב"ט חברון ""המחבל היה באופן חריג עם מעיל מנופח ביום חם...באירועי הטרור שבהם נכחתי - הלוחמים ירו כדור בראש במצב כזה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר כחודש של הפסקה בדיונים התחדש הבוקר משפטו של החייל היורה, אלאור אזריה. בבית הדין הצבאי ביפו החלה ההגנה להעלות את העדים מטעמה, הראשון שבהם: קב"ט חברון, אליהו ליבמן, שהשמיע דברים קשים נגד ההתנהלות של משרד הביטחון בענין.

"כקב"ט אני לא מנחה את לוחמי צה"ל בחברון על הוראות פתיחה באש, אבל באירועים הפח"עים שבהם נכחתי, ראיתי במו עייני שבכל פיגוע שהמחבל יצא להתקפה, הלוחמים ירו במחבל למרכז מסה עד שנוטרל את כל הכדורים, וכדור בראש כדי לוודא שהמחבל לא יצליח להפעיל חגורת נפץ או להמשיך את הפיגוע. הלוחמים האלה לא הגיעו לבית הדין, פתח ליבמן".

בהמשך הוא הוסיף: "המחבל היה באופן חריג עם מעיל מנופח ביום חם, ומי שיש לו ניסיון יודע שמעיל לא מנופח בכיס אוויר – אלא אם יש חשש גדול שיש שם מטען. המילה נטרול יוצרת בלבול. מחבל מנוטרל – או שהוא הגיע לבצע פיגוע ואז הוא מחוסל במטח ירי למרכז מסה ואז וידוא בכדור נטרול בראש – כפי שמלמדים בצבא ולפי הוראות הפתיחה באש – או שהמחבל נבדק ע"י חבלן ואזוק בידיו וברגליו.

הייתה לאורך תקופה ארוכה התרעה חמה על חוליית חמאס שתנסה לעשות פיגוע משולב, כמו שימוש בסכין ומטען, או ירי ומטען. שני המחבלים הללו פוספסו מהרדאר ויצאו לפגע למרות מערך האיסוף והמצלמות. שניהם נצפו ע"י המצלמות, אבל המידע לא הגיע לכוח עצמו, מה שיכול היה לסגור אחרת את האירוע מבלי שהיינו פה היום.

באותו אירוע היו שני לוחמים, שתפעלו את הפיגוע באופן לא מקצועי. המחבלים נבדקו על ידם מטווח קרוב. אם היו צוותי רפואה שמטפלים במחבל בזמן האירוע, אף אחד לא היה יורה בו. המחבל נלקח ללא בדיקה מקצועית של חבלנים, וזה סיכן את כל מי שסחב אותו. כשעברתי ליד המחבל לא הבנתי אם הוא עדיין בחיים. לא צעקתי 'מטען' כי ברור כשמש, גם למ"פ, שאני לא צריך להגיד לו להיזהר. הדברים ידועים וברורים".

על התנהלות משרד הביטחון בראשות יעלון אמר ליבמן: "הייתה אווירה שניסו להכניס לי דברים לפה, ליישר קו עם המערכת. כמה ימים אחרי האירוע קיבלתי טלפון מאחד מאנשיו של יעלון שדיבר איתי על מה שהיה. בסוף השיחה יעלון אמר לו: 'אפילו קב"ט חברון חושב שהירי לא תקין'. הבהרתי לאותו עובד: שקר וכזב. בדיוק ההיפך. יעלון יכול לפנות אליי אישית ולברר את העניין. יעלון לא פנה אליי עד היום.

הגעתי לשם תוך מספר דקות. הייתה אווירה לא נוחה של כלל המערכות להגיד מה שאתה חושב אם זה אחרת מהקו שניסו לייצר במערכת הביטחונית ובתקשורת. הרגשה לא נעימה להגיע לחקר האמת. הייתה אווירת עליהום על מי שחושב שונה בניגוד לאג'נדה. סימנו מטרה.

ברגע ששר הביטחון מתנהג ומדבר כך, אוטומטית כולם בצבא מיישרים קו. אף אחד לא יעז לדבר אחרת. ב-27 שנותיי בסדיר ובמילואים לא ראיתי שום מ"פ או מח"ט שיעז לחלוק על שר הביטחון, ברגע שהוא קובע עמדה כה ברורה בתקשורת. זה יצר הרגשה לא פשוטה בקרב חיילים ומפקדים בעקבות התנהלות האירוע. סיבות תמוהות לא זומנו – לא אני ולא הרבש"צים – לתחקיר האירוע. יש לי חשש שלא סתם לא זימנו אותנו, בעקבות ההתבטאות של שר הביטחון לאחר המקרה".

משפטו של אלאור אזריה מתחדש: "יהיו הפתעות במהלך הדיונים"

נזכיר כי הפרק האחרון ברצף הדיונים הסתיים בשלב "החקירה הנגדית" שערך התובע לחייל, כאשר ניסה לסתור את דבריו ולהוכיח לשופטים כי החייל נהג בחוסר תום לב וכי מראש התכוון להביא למותו של המחבל בשטח. התובעים אמתו את החייל עם אמירות שיוחסו לו לפני ואחרי שביצע את הירי והחייל נאלץ להתמודד עם אי דיוקים בגרסאותיו כפי שהבואו לידי ביטוי ע"י התביעה.

היום וכן במהלך שאר ימי הדיונים שיתקיימו במהלך השבוע, צפויים לעלות אל הדוכן, עדים מטעם ההגנה שזהותם נשמרת כעת בסוד, בקרב ההגנה עולה החשש כי במידה וזהותם תיחשף, יועמדו אלו בפני לחצים ע"י גורמים שונים, במטרה למנוע מהם להשמיע את קולם בפני בית המשפט משום שדבריהם עלולים להביך אתאנשי התביעה, טענה שכבר עלתה מספר פעמים לאחרונה ע"י פרקליטיו של החייל, מה עוד ולפי הכללים אין ההגנה מחויבת לחשוף את זהותם בפני התביעה.

בערוץ 10 דווח, כי עורכי דינו של אזריה צפויים לטעון על פי חוות דעת פסיכיאטרית, כי אזריה סבל מחוסר שינה בזמן האירוע ומפוסט טראומה לאחר האירוע, מה שמסביר לטענתם את שינויי הגרסאות בעדותו.

יותר מ-20 עדים בתוכם אלופים ותא"ל במיל' צפויים להגיע במהלך החודש הקרוב ולהעיד לטובתו של החייל היורה. בין כלל העדים יופיעו לוחמים מגדוד שמשון שחלקם נכחו בזירה בעת האירוע. עורך הדין אילן כץ, פרקליטו של אזריה, התייחס לחידוש המשפט והבטיח כי "יהיו הפתעות במהלך הדיונים".

עם זאת, בתביעה דוחים את חוות הדעת הפסיכיאטרית ודורשים מבית הדין שמומחה מטעמם יבדוק את אזריה בדיקה פסיכיאטרית. בתגובה לדרישה זו אמר עו"ד אילן כץ שמייצג את החייל, כי "גם התביעה מבינה שיש בחוות הדעת דברים שצריכים לבדוק אותם ובמקרה שלא יבדקו אותם, הם יפעלו לטובת ההגנה".

בין הבכירים שיעידו מטעם ההגנה, אלוף במיל' עוזי דיין לשעבר סגן הרמטכ"ל, אלוף במיל' דני ביטון לשעבר ראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה"ל, ותא"ל במיל' שמואל זכאי מפקד אוגדת עזה לשעבר.

הבכירים דלעיל צוטטו בצהלך סוף השבוע כמי שמבקרים נחרצות את אנשי הפרקליטות הצבאית בכלל ואת התנהלות הצבא בפרט לאורך הפרשה, הן באשר לניהול התקין במהלך המשפט שכלל הדלפות לעיתונאים ועוד והן בכל הקשור להתנהלות הצבא ומפקדיו בשטח מהרגעים הראשונים שלאחר הארוע והלאה.

פרקליטיו של החייל צוטטו הבוקר ב"ישראל היום" כי בכתב האישום הציגה התביעה 77 עדים, כאשר בפועל בחרה להביא 22 בלבד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture