"מהלך שמתאים למשטרים אפלים של דיכוי וסתימת פיות"

אתמול פורסם כי כחלון מנסה לבטל את פרסום הסקירה הרבעונית של מחירי הדירות מצד השמאי הממשלתי • המהלך לא עובר בשקט מצד השמאים שמשיבים אש ומשווים את שר האוצר לנשיא רוסיה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שר האוצר, משה כחלון ניסה אתמול בקבינט הדיור להעביר החלטה יוצאת דופן במסגרתה השמאי הממשלתי, טל אלדרוטי, לא יפרסם את הדו"ח הרבעוני שמתפרסם כל רבעון ומציג מדד למחירי הדיור. על פי כחלון בשורה של התבטאויות הדו"ח הקובע בעיניו הוא דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנשען על דיווחי עסקאות לרשות המסים, ואילו השמאי הממשלתי מתבסס על מחירי דירות 4 חדרים ב-16 ערים בולטות. בישיבת קבינט זו ניסה להוביל את אי פרסום הדו"ח כהחלטה של הקבינט – אך ההצעה נבלמה.

לפי ההצעה של כחלון רק הלמ"ס תוכל לפרסם את נתון מחירי הדיור במשק. בסופו של דבר במהלך הקבינט המשנה ליועמ"ש מנע את קבלת ההחלטה, בין השאר בטענה כי ההצעה לא הוגשה מבעוד מועד ולא הוצגה בזמן בפני תשעת חברי קבינט הדיור וכי בישיבה אתמול נכחו שר האוצר, משה כחלון ושר הבינוי והשיכון, יואב גלנט בלבד. לפיכך הוכרע כי בפורום כזה לא ניתן לקבל החלטה כזו.

הרקע לרצון של כחלון לבלום את פרסום דו"ח השמאי הנו ככל הנראה משום ההבדלים בין דו"ח השמאי שפורסם בחודש אוגוסט והציג כי מחירי הדירות בישראל עלו ברבעון השני בשיעור של 2.5% לעומת הרבעון הראשון וכי בהסתכלות שנתית מחירי הדירות עלו ב-8%. יום לפני פרסום זה של השמאי באוגוסט, הלמ"ס הציגו נתון הפוך וכי אחרי 9 חודשים רצופים של עליית מחירים, מחירי הדירות רשמו ירידה של 0.3% בחודשים מאי-יוני לעומת חודשים אפריל-מאי. בינתיים מאז פורסם נתון נוסף של הלמ"ס לעניין מחירי הדיור במדד המחירים לצרכן (נתון שמחוץ למדד אך מפורסם יחדיו) ושם נרשמה עלייה של 0.1% במחירי הדיור במהלך חודש אוגוסט.

נסביר כי ההבדל המהותי בין הדו"חות של השמאי והלמ"ס הנו כי דו"ח השמאי מתייחס לדירות 4 חדרים בלבד ב-16 ערים וזאת בניסיון לבודד את אותן דירות בעלות מאפיינים הומוגניים ככל שניתן ושכמות העסקאות בהן גבוהה יחסית. לפיכך, לא נסקרות בדו"ח דירות בנות חמישה חדרים ומעלה, הן בשל ריבוי שטחי הצמדה כגון גגות וחצרות והן בשל השוֹנוּת ברמת הבניה של דירות אלה, שחלקן בנויות ברמת גמר גבוהה מאד. בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נשעניםעל דיווח עסקאות לרשות המסים ועל כן הנתונים הנתונים המפורסמים מתעדכנים גם לאחר פרסומם במשך שלושה חודשים. בשנים עברו גם כן היה ויכוח על השוני בנתונים במהלך הרבעונים, אך בסוף שנת 2015 – הנתונים התכנסו וגם הלמ"ס וגם השמאי הממשלתי הגיעו בתחשיב השונה לעליית מחירים של 8% במהלך שנת 2015. WhatsApp Image 2016-09-20 at 12.48.54

יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס הגיב על הניסיון שלא לפרסם את דו"ח השמאי: "קיבלנו בצער את הפרסום על הניסיון לבטל את פרסום הסקירה הרבעונית של השמאי הממשלתי הראשי. לאחרונה, נראה כי שר האוצר עושה כל שלאל ידו על מנת לטפל במגוון נושאים שהקשר בינם לבין ייצוב מחירי הדיור, מקרי בהחלט. כך במס ריבוי נכסים אותו ניסה להעביר רק לאחרונה וכך עם החלטה זו, התואמת יותר את עולם ההיי טק של יצירת מציאות מדומה או לחילופין, משטרי דיכוי וסתימת פיות אפלים. ויודגש, אין ללשכת השמאים בעיה עקרונית עם קביעת מדד אחד ויחיד שתפרסם ממשלת ישראל. הלשכה בדעה כי היחיד שיכול לערוך אותה בצורה מקצועית ושקופה הוא השמאי הממשלתי הראשי ולא הלמ״ס, שהמדד שלו לא מדוייק, לא אחיד, לא שקוף וברור ולמצער, גם לא סופי במועד פירסומו. אנו קוראים לשרת המשפטים, הגב׳ איילת שקד, שלא לאפשר את הפגיעה המבוקשת באמינות ובמקצועיות אגף השומה המצוי תחת סמכותה. לחילופין, אנו מודיעים כי במידה וההחלטה האומללה הנ״ל, הפוגעת בעקרונות השקיפות וזכות הציבור לדעת, תתקבל, תמשיך לשכת שמאי המקרקעין בישראל, בדיוק במקום בו הפסיקו את עבודת אגף השומה שבמשרד המשפטים, ותשיק מדד מחירי דיור חדש, מקצועי ונטול פניות, בדיוק כפי שערך עד כה ובמשך למעלה מ-10 שנים, השמאי הממשלתי הראשי".

מקור: bizzness.net

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture