טורקיה: "משפחות הרוגי המשט מאיימות לתבוע את ישראל למרות ההסכם"

לאחר שקיבלו פיצויים בסך מיליוני דולרים על ידי ישראל במסגרת 'הסכם הפיוס', ובתמורה התחייבה טורקיה לבטל את התביעות שהוגשו נגד חיילי צה"ל בבית הדין הבינלאומי בהאג, הודיעו כעת משפחות ההרוגים כי הם אינם מחויבים להסכם

לאחר הסכם הפיוס שנחתם בין ישראל לטורקיה, הסכם שאמור היה להביא לסיום המתיחות ששררה בין המדינות, ולאחר שרק בשבועות האחרונים הודיעו הצדדים על שלב מינוי השגרירים ונראה היה כי הכל זורם על מי מנוחות.

מתברר כי מתחת לפני השטח קיימת תסיסה רבה בקרב משפחות הרוגי משט המרמרה נגד בכירי הממשל בטורקיה על ההסכם שגובש עם ישראל, ואלו הודיעו כי ימשיכו בהליך התביעה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בה החלו טרם חתימת ההסכם.

התסיסה קיימת בעיקר בשל העובדה כי הממשל לא טרח לשתף ולעדכן את משפחות ההרוגים בפרטי ההסכם המתגבש, בנו של אחד ההרוגים מתח ביקורת על ההסכם ובראיון לאחד מכלי התקשורת בטורקיה הסביר, "אף לא אחד מהממשל הטורקי שאל את דעתנו בנוגע להסדר לפני שנחתם".

סיגדם טופקוגלו, שנטלה חלק במשט יחד עם בעלה שנהרג במהלך השתלטות חיילי צה"ל על הספינה אמרה, "אין לנו שום כוונה לוותר על התביעות שלנו – אנחנו בשום אופן לא מקבלים את הפשרה שהושגה מול הישראלים".

לטענתה, הפיצוי אינו מספק. "אם יום אחד יהרגו את אחד מקרוביך וביום למחרת יאמרו לך קח את הכסף ותשתוק, האם תסכים לכך?" תהתה אף היא בראיון לכלי תקשורת טורקי.

יצויין כי גורמים משפטיים הפעילים בארגוני זכויות אדם בטורקיה טוענים כי ההסכם שחתמה טורקיה עם ישראל איננו עומד באמות המידה המשפטיות במסגרת החוק הטורקי ובמסגרת החוק הבינלאומי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו