אוהבת סופגניות ורוצה לרזות? בבקשה! / רוחל'ה למברסקי

גם את מגלה שהסופגניות שקנית "רק בשביל הילדים" – נעלמו כלא היו, ואין לך מושג איך זה קרה?! גם את אוהבת לאכול סופגניות ושונאת את ציפוי "נקיפות המצפון", שאינו ניתן להסרה? רוחל'ה למברסקי תגלה לך שיש דרך לאכול סופגניות ולרזות.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אוהבת סופגניות ורוצה לרזות? בבקשה!

כאשר אנו עומדות בפתחו של החג המשמין ביותר בשנה, חג החנוכה, על לביבותיו, סופגניותיו, מסיבותיו ואירועיו השונים – לא ניתן לעמוד מנגד, ולפיכך, את השורות הבאות בכוונתי להקדיש לסוגיה הבוערת העומדת על הפרק, ולשאלת השאלות בימים טרופים אלו: איך שורדים את הימים הבאים בלי לעלות במשקל?

Doughnuts (sofganiot) on sale at Marzipan bakery in Jerusalem, for the upcoming Jewish holiday of Hanukkah. December 16, 2014. Photo by Hadas Parush/FLASH90 *** Local Caption ***  ???????? ????? ????

ההיצע

לשאלה קיומית זו, כבר ניתנו במרוצת הדורות מספר תשובות. בטרם אציג את התשובה שלי באופן מפורט, ברצוני לסקור בקצרה את היצע הפתרון הקיימים, וגם להסביר מדוע אני אישית לא מצאתי בהם מנוח.

ובכן… עד לפני שנים לא רבות, מקובל היה לנהוג בסופגיה כאויב מר, ולקדש כנגדה מלחמת חורמה מבלי לבחול באמצעים. "בלי כפפות", מה שנקרא. המלחמה הזו כללה גיוס של כל אמצעי הדמגוגיה, בכדי להסביר מדוע אין שום הסבר הגיוני לרצון המוזר שלנו להכניס אל גופנו את פצצת הקלוריות הזו, חסרת הטעם והריח. המאבק, אף היה מלווה לעיתים באמצעי המחשה, כמו למשל: טבילת הסופגניה בקערת מים, לשם הצגת אחוזי השומן הגבוהים. המטרה החד-משמעית היתה, הטלת איבת-עולם בינינו ובין הסופגניה על השלכותיה הבלתי נמנעות.

דא עקא, שעם הזמן התברר, שהדמגוגיה פשוט אינה עובדת. השיטה פשטה את הרגל. חוש הטעם, ניצח את התיאוריה. הסופגניה יכולה להיות חסרת כל ערך תזונתי ראוי, היא יכולה להכיל מאה אחוזי שומן, ועדיין, בלוטות הטעם שלנו טוענות שהיא טעימה. מוצדק או לא, על טעם וריח אין להתווכח… המלחמה החזיתית כנגד הסופגניה הסתיימה במפלה צורבת, ובנצחון מוחץ של הסופגניה. אנו המשכנו לאכול סופגניות, ולהשמין…

משום כך, נבנתה אסטרטגיה חדשה, מתקדמת יותר. על פי האסטרטגיה החדשה, אין צורך להתנזר מסופגניות. מה שצריך זה רק לאכול אותן במידה. כלומר: ניתן לאכול סופגניה אחת בחנוכה, אפילו שתים. על חשבון המנה המותרת, נניח. התיאוריה העומדת בבסיסה של האסטרטגיה החדשה, גורסת כי למעשה, אין כל הבדל בין טעמה של הסופגניה הראשונה, לבין טעמן של העשרות העומדות בתור אחריה. משום כך, די בסופגניה אחת בכדי למצות את ההנאה, במחיר קלורי שפוי, והכל בסדר.

אלא ששוב, התעוררה בעיה… מסתבר, שאנו לא אוכלות דווקא בכדי להתרגש בגילוי טעמים חדשים. אנו לא מתיימרות להיות קולומבוס, ולגלות את אמריקה. אנו פשוט אוהבות לאכול סופגניות! מה לא ברור? אכן, אין כל הבדל בין הסופגניה הראשונה לזו שאחריה, ועל כן אנו אוהבות את כולן בשווה: בלי אפליה ובלי משוא פנים! התברר, שסופגניה אחת פשוט אינה מספיקה בכדי לענות על הביקוש הרב מצידן של בלוטות הטעם, שפשוט הצביעו ברגליים. אנו המשכנו לאכול סופגניות בצייתנות, ולהשמין…

חטאים%20מתוקים%20תפוח%20סופגניות%20דונאטס%20אוכל%20מזון%20השמנה%20בחירה%20התלבטות%20צילום%20אינג%20אימג%20480_1

מתוך הפנמת לקחי העבר, פותחה איפוא אסטרטגיית העל. אסטרטגיית העל, מבוססת על תחכום רב וחשיבה מחוץ לקופסה, ומה שהיא אומרת זה בעצם דבר כזה:

את רוצה לאכול סופגניה בכל יום מימי חנוכה, נכון? אין בעיה! ובכן, אנו נקח את הסופגניה הסטנדרטית, המכילה כמה מאות קלוריות, ונצמצם את מימדיה בחצי או בפחות… כך, נקבל סופגניה, שלמה, בעלת ערך קלורי נמוך במחצית!

את רוצה לאכול סופגניה? בסדר גמור! אבל למה היא צריכה להיות ממולאת בכל טוב הארץ? סופגניה ממולאת בריבה ללא סוכר, הינה בעלת ערך קלורי נמוך משמעותית ממקבילתה בעלת מילוי ריבת חלב עשיר!

את רוצה לאכול סופגניה? אין בעיה… אבל לכל דבר יש מחיר! וותרי בבקשה על אחת הארוחות הכלולות בתפריט היומי שלך, וקבלי את הסופגניה כתחליף לארוחת אחר-הצהריים, למשל!

בסיכומו של דבר, אסטרטגיית העל בעצם אינה מציעה לנו מאומה. היא פשוט עורכת חלוקה מחודשת של מכסת הקלוריות היומית, כך שנותר מקום לסופגניה קטנה עם ריבת תות ללא סוכר, מה שאומר: כ150 קלוריות. זה היה בהחלט בסדר, אילו היה מתחשק לנו לסמן "וי" ליד השורה של הסופגניה בתפריט… הבעיה היא שלפעמים, רק לפעמים, הסופגניה שבחלום שלנו – נראית שונה לחלוטין מהסופגניה שתיארתי: היא גדולה, היא תפוחה, היא מלאה בריבת חלב ומכוסה בשכבה גדושה של אבקת סוכר. באותם מקרים, אסטרטגיית העל תתברר כבלתי יעילה. היא לא תשביע את הרצון שלנו, היא לא תגשים את החלום, ולא תענה על הצורך.

לסיכומו של דבר: אם אחת השיטות שמניתי עד כאן מתאימה לך, ומאפשרת לך לצלוח את ימי החנוכה בלי לעלות משמעותית במשקל – מצויין. את בהחלט לא מוכרחה להמשיך ולקרוא. אבל אם את נמנית על אותו חלק באוכלוסיה שאינו מוצא מנוח בשיטות הקיימות, ומחפש פתרון ריאלי יותר – השורות הבאות מוקדשות בדיוק לך.

b295a937-956f-44d3-a801-cc79be1c17ec

התוצאות

לשיטות הקלאסיות, ישנו חסרון בסיסי משמעותי ביותר: הן לא עובדות. אבל מעבר לכך, במקרים מסויימים, הן עלולות להחמיר את המצב… איך זה יתכן? פשוט מאד…

מיד אחרי שסיימנו להוריד את הסוכה למחסן, כבר החלו הסופגניות לצוץ כפטריות לפני הגשם. מאותו הרגע, מפעם בתוכך החלום, ובוער בך הרצון לאכול מהמאכל השומני וחסר הטעם הזה.

אילו היית מכירה בלגיטימיות של הרצון הזה, אולם מנסה לשמור את התענוג לימי החנוכה – זה עוד היה יכול לעבוד, איכשהו… אבל ברגע בו את מנסה לקעקע את הלגיטימציה של החלום מיסודה, החלום הולך ותופח עם כל יום שחולף… כי זהו הטבע האנושי: אנו הרבה יותר רוצים את מה שאינו בר-השגה – מאשר את מה שנמצא בהישג יד… כך, החלום מתעצם וגדל מרגע לרגע, וישנו יסוד סביר לחשש שבשלב מסויים הוא פשוט יהיה חזק ממך, ויוריד לטמיון את כל ההחלטות היפות שהחלטת מלכתחילה…

גרוע מכך: מצד אחד – החלום קיים, חי ובועט. אולם מאידך גיסא – את מבינה שהוא אינו עומד להתגשם, לפחות לא בצורה שאת ראית אותו לנגד עיניך… הקונפליקט הזה, הינו בעל תופעות לוואי משמעותיות ביותר, שמובילות כולן לעליה משמעותית במשקל…

לעיתים, הוא מוביל לאכילה של "פיצוי": כפיצוי על החלום שמתפוגג – את אוכלת דברים אחרים, בעלי ערך קלורי מקביל לעשר סופגניות, כולל ריבת חלב…

לעיתים, הוא מוביל לאכילה של "בינתיים": עדיין לא מצאת את הסופגניה הקטנה שהרשית לעצמך לאכול, אז "בינתיים" את מנסה להשתיק את הרצון המנקר באמצעות נשנושים כאלו ואחרים…

לפעמים, הוא מוביל לאכילה של "אין ברירה": מאחר ואת החלטת שאינך יכולה להרשות לעצמך את הסופגניה שחלמת עליה, התת-מודע שלך ימצא אילוצים כאלו ואחרים שמחייבים אותו לחרוג מההחלטה בכורח הנסיבות: "אי נעימות", "צניחת סוכר" פתאומית, וכיוצא בזה – הינם רק דוגמאות. הסכנה הגדולה של אכילת "אין ברירה" – נובעת מכך שהיא חסרת גבולות: כשאין ברירה – אז אין ברירה, נכון?

ולפעמים, הקונפליקט יוביל לאכילה של "לא שמתי לב"… מאחר והתת-מודע מבין שהוא אינו עומד לקבל את מבוקשו בהיתר, הוא פשוט מוריד את השלטר ומכבה את הרדאר… וכך, את מגלה בדיעבד שהסופגניות שקנית "רק בשביל הילדים" – נעלמו כלא היו, ואין לך אפילו מושג קל שבקלים איך זה קרה…

HanukkahDonuts_430x412k-n_09-12-14_01

אז מה עושים?

ובכן, אחרי שהבנו כל כך טוב מדוע עד היום לא הצלחנו לעמוד בפני מתקפת הקלוריות שמביאים ימי החנוכה המאירים בכנפיהם, את בודאי רוצה לדעת מה יש לי להציע… לכן, אני עומדת למנות את כללי הזה"ב, שיובילו אותך לשמירה על המשקל גם בימי החנוכה, בקלות, ובלי מלחמות:

כלל ראשון: התאימי ציפיות!

התאימי מראש את הציפיות שלך מהשבוע-שבועיים הקרובים, למציאות. השתמשי במשקפיים ריאליות, והפנימי שימי החנוכה אינם הימים המתאימים לירידה משמעותית במשקל… קבלי בהבנה את הרצון שלך להנות מהאוירה של הימים הללו: מערבי הלביבות המשפחתיים, מההתרגשות סביב הדלקת הנרות בבית ומחגיגת הסופגניות שאחריה, וכן הלאה. ככל שתהיי פחות בלחץ לרדת במשקל בימים אלו, כך תוכלי להפעיל ברוגע שיקול דעת ולקבל את ההחלטות הנכונות בעבורך בכל רגע נתון, ולגבי כל סופגניה או לביבה בפני עצמה…

כלל שני: זה מה שאת רוצה?

המנעי מהחלטות גורפות. לעולם אל תחליטי שאת לא אוכלת סופגניות, או ש"זו הסופגניה האחרונה לחנוכה זה"… החלטות גורפות רק מעצימות את הרצון שלנו לאכול, ומתפיחות את החלום. המנעי איפוא מהכרזות מלחמה מיותרות שאינן מביאות כל תועלת. בדקי עם עצמך בכל רגע נתון: האם אני רוצה כעת לאכול סופגניה? האם אני רוצה כעת לאכול את הסופגניה הזו? רק אם התשובה על שתי השאלות הללו חיובית – אכלי את הסופגניה. אם את כרגע שבעה, או שהסופגניה המעוכה שהילדים הביאו מהגן אינה מציתה את הדמיון שלך – אל תכריחי את עצמך… פשוט שמרי את הזכות להזדמנות אחרת, בה תאכלי את הסופגניה שאת רוצה, ברגע המתאים לך…

כלל שלישי: הבטחות צריך לקיים!

נניח, שהחלטת שהסופגניה המעוכה שהילדים הביאו מהגן אינה מדברת אליך, או שהסופגניה שהוגשה בערב הלביבות הגיעה בשלב בו לא היה לך בקיבתך מקום, אפילו למלפפון חמוץ. נניח כמו כן, שהחלטת לשמור את הזכות להזדמנות אחרת, בה תמצאי סופגניה שאת באמת אוהבת, ותוכלי להנות ממנה כמו שצריך. ובכן,  ההחלטה הזו – הינה הבטחה כמו כל הבטחה אחרת: הבטחה לעצמך. והבטחות – צריך לקיים!!!

אל תתייחסי להבטחות שלך באופן מניפולטיבי, משום שכך את תאבדי את האמון בעצמך. כשאת מבטיחה לעצמך להתפנק עם סופגניה טעימה – קיימי את ההבטחה בהזדמנות הראשונה!!! אם תתפתי לדחות את מימוש ההבטחה שוב ושוב, עד שיעבור זמנה – את אולי תחסכי כמה קלוריות בטווח הקצר, אבל לאבדן האמון שלך בעצמך יהיה משקל גבוה בהרבה…

וכלל רביעי ואחרון: בלי פשרות!

בדקי עם עצמך היטב כיצד נראתה הסופגניה בחלום שלך, וקבלי החלטה חד משמעית: את לא עומדת להתפשר על פחות! כל סופגניה שתאכלי, אם אינה דומה לזו שבחלום – לא תשביע את הרצון שלך לאכול, ורק תעמיס עליך קלוריות חסרות תועלת… אז בינינו, למה להשמין סתם?

גם כשאת אוכלת את הסופגניה המיוחלת, אל תתפשרי: אל תאכלי אותה בעמידה, וגם לא כשהיא קרה… קחי לך צלחת, חממי את הסופגניה לטמפרטורה הרצויה, הכיני לעצמך כוס קפה, ו… תהני מכל ביס! אם את כבר סופגת את הקלוריות, מצי את ההנאה עד תום!

ולסיום…

סופגניה (אילוסטרציה: פלאש 90)

את אולי שואלת את עצמך, איך ארבעת כללי הזה"ב יהוו משקל נגד לאלפי הקלוריות שמסתובבות סביבך באופן חופשי בימי החנוכה. את אפילו חוששת, שהכללים הללו ישיגו תוצאה הפוכה ויגרמו לך לאכול הרבה יותר מכפי שתכננת. לצערי, אני לא יכולה לפרוס על גבי במה זו את ההסבר המקיף, שיניח את דעתך… אבל דבר אחד אני יכולה לומר לך: את השיטות האחרון – כבר ניסית… אז מה יש לך להפסיד? תני לשיטה את הצ'אנס…

מקסימום תצליחי!!!

 

הכותבת הינה רוחל'ה למברסקי, מאמנת אישית ומטפלת בפסיכודרמה, מחברת רב המכר "דיאטה זה קשה – לרזות זה קל".

להצטרפות לניוזלטר שבועי בנושאי הרזיה [email protected]

 

בתאריך 11 בדצמבר 2016 בשעה 13:44, מאת רוחלה להנות, לרזות להצליח! <[email protected]>:

 

בהחלט… יש לי ניוזלטר מעולה על סופגניות, שמאד אהבו אותו… אני חושבת להוסיף עליו השנה, אבל הייתי מפרסמת את המקורי… אשלח לך בעז"ה ואשמח לשמוע את דעתך.

 

בתאריך 11 בדצמ׳ 2016 13:20,‏ "תהילה חזקיאן" <[email protected]> כתב:



אפשר לפגוש אותי פה:

http://www.jdn.co.il/author/tehila




אפשר לפגוש אותי פה:

http://www.jdn.co.il/author/tehila

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture