חיים שמתחילים אחרי המוות / הפרשה החסידית – הרב ישעיה וינד

מי זה שכבר מחכה ליום המוות? • למה קוראים למיתת צדיק 'פטירה' ולא 'מוות'? • עובדות נפלאות על יומם האחרון של צדיקים / הרב ישעיהו וינד בזווית מיוחדת לפרשת השבוע - ויחי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

המוות מסמל בעיני האדם: חידלון… סיום החיים… איבוד שליטה על הקורה…

אדם רגיל החי עלי אדמות, מפחד מיום המוות. הדבר טבעי לחלוטין. הפחד הוא קודם כל מן הלא נודע, ממצב בו אין לאדם יותר שליטה על הנעשה איתו. בעיקר כאשר הוא יודע שאחרי פטירתו יגיע יום הדין, בו יצטרך לתת דין וחשבון על כל מעשיו.
שונה הדבר אצל הצדיק, צדיק שכל מעשיו ופעולותיו בימי חייו היו במחשבה תחילה לקיים את רצון הבורא, מתוך דביקות בבורא עולם ובתורה בכל שעות היממה, אינו מפחד מיום המוות. להיפך מתקיים בו הפסוק במזמור 'אשת חיל': 'עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון' (משלי), אדם שלבושו – הכוונה למעשיו, עוז והדר – מהודרים וישרים, אינו שרוי בפחד ביום האחרון לחייו, להיפך הוא שמח ושוחק. כמסופר במדרש: מעשה ברבי אבהו שהיה נוטה למות, וראה את שכרו המוכן לו בגן עדן, מיד התאווה להסתלק מהעולם, וקרא על עצמו את הפסוק בתהלים 'מה רב טובך אשר צפנת ליראיך'.

מסיבה זו נהוג לקרוא למות הצדיק 'פטירה', או 'הסתלקות'. משום שבשונה מאדם רגיל שמת ומפסיק לחיות, צדיקים במיתתם קרויים חיים. המוות אצלם הוא רק מעבר, התפטרות והסתלקות מהעולם השפל הזה, ועליה לעולם הבא שכולו טוב. הנשמה מסתלקת מן הגוף, הרוח מן החומר – והן עולות למדרגות גבוהות יותר.

יותר מכך, נהוג לקרוא ליום פטירת הצדיקים 'יום ההילולא', המילה הילולא היא בארמית ופירושה 'חתונה'. יום פטירת הצדיק הוא יום של שמחה גדולה לצדיק שזוכה לקבל גמול ושכר על העמל והיגיעה הגדולה שטרח ועמל כל ימי חייו לקיים את רצון בורא עולם.
ביום המיתה הוא זוכה לעלות דרגות רוחניות גבוהות מאד, יותר מכל ימי חייו, והוא זוכה לראות מראות אלוקים והשגות נפלאות, כאשר צדיקים שכבר נמצאים בעולם העליון באים לקבל את פניו ולהוליכו לגן עדן.

בשעה זו הוא יכול להשפיע השפעות רבות לעולם. כפי שידוע ומסופר בזוהר הק' על רבי שמעון בר יוחאי שביום פטירתו העיד על עצמו שכל חייו הוא מצפה ליום הזה, במשך כל היום ישב עם תלמידיו הקרובים מוקף באש וגילה להם סודות רבים.

כל ימי חייו הצדיק מתגעגע ליום המיתה ומכין את עצמו ליום הגדול הזה, אף על פי שמאידך הוא רוצה להרחיק את היום הזה, שהרי כל רגע בחיים בעולם הזה אפשר לרכוש עוד ועוד מצוות ומעשים טובים. הבעל שם טוב לפני פטירתו, כאשר כולם מסביב הזילו דמעות, אמר 'אין אני דואג על עצמי, כי יודע אני בבירור, שאצא מפתח זה ותיכף אכנס בפתח אחר'.

עם זאת מובן שבשביל אלו הנשארים כאן, פטירת הצדיק מהווה אבידה גדולה מאד, כאשר הם נשארים ללא מורה דרך וחסרים את ההגנה שהוא מגן על העולם, כפי שאומרת הגמרא 'קשה סילוקם של צדיקים כשריפת בית המקדש'.
מסופר על האדמו"ר ר' יחיאל מיכל מזלוטשוב ששנתיים קודם פטירתו היה כבר מופרש לגמרי מהעולם הזה, והיו צריכים לשמור אותו שלא תצא נשמתו מרוב דביקות בבורא. דרכו היתה ללכת בחדרו אנה ואנה, עד שפניו היו בוערים כלפיד אש ואז היה צריך לשמירה יתירה. מנהגו היה לאכול סעודה השלישית בחדרו ביחידות עם אחד מבניו ואח"כ היה הולך לבית המדרש לדרוש בדברי תורה, שירות ותשבחות.

בניו כבר ידעו שבזמן זה צריך להשגיח עליו במיוחד כי הוא מגיע לדביקות גדולה בהקב"ה. קרה פעם שבעת סעודה שלישית לא היה אף אחד איתו, והתחיל ללכת בחדר מצד לצד מתוך דביקות כשהוא זועק את דברי הזוהר שנכתבו על פטירת משה רבנו: 'בהאי רצון אסתלק משה, בהאי רצון אסתלק משה'. בתו שמעה את המתרחש ומיהרה להביא את אחיה ר' יצחק שרץ לחדרו, תפס אותו ונענעו כדי להפסיקו מדביקותו אבל איחר את המועד, האדמו"ר נפל על שכמו, קרא שמע ישראל ויצאה נשמתו באחד.

כשהגיעה שעתו של הרבי ר' שמחה בונם מפשיסחה ליפטר מן העולם, עמדה עליו אשתו הרבנית ובכתה. אמר לה: 'למה את בוכה? כל ימי חיי היו רק כדי שאלמד את עצמי למות, וכל התורה היא דרך לזה. עכשיו כשהגיעה שעה זו, האם העת לבכות?'
יעקב אבינו ע"ה השתוקק כל ימי חייו ליומו האחרון כאשר ישלים את שנות חייו ויוכל להידבק בבורא עולמים לעלות לעולם שכולו טוב. על פי זה מסביר בספר 'אגרא דכלה' את הפסוק בפרשת השבוע 'ויקרבו ימי ישראל למות', בכוונה התורה כתבה זאת בלשון 'ויקרבו' כיוון שכל ימיו הרגיש קרוב ליום המוות, כל ימי ישראל הוא התקרב עוד ועוד ליום המיוחל.
הכותב הוא מנהל רוחני בארגון 'הידברות' וראש כולל אהבת תורה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה עם בינוניים, שיש להם חטאים, איך ישמחו עם יום המוות?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture