בישראל פי 4 יותר כלי רכב לכל ק"מ ביחס ל-OECD, מהירות הנסיעה באוטובוסים באזור גוש דן איטית מכמעט כל מטרופולין אחר - ומספר המשתמשים בתחבורה הציבורית בתחתית. דו"ח שנמסר היום לוועדת המדע של הכנסת מראה את הכשלים, לפי הערכות: "צריך לפחות 200 מיליארד שקל להדבקת הפער - וזה ישתלם"

מדו"ח של מרכז המידע והמחקר, שהוגש לוועדת המדע הבוקר, עולה שישראל היא המדינה הצפופה ביותר בקרב מדינות ה-OECD בכבישים. בישראל 2,700 כלי רכב על כל ק"מ כביש, לעומת 773 מכוניות לק"מ כביש במדינות החברות בארגון. הנתונים האלו מגיעים למרות שבישראל באופן יחסי מעט כלי רכב פרטיים ביחס לאוכלוסייה, לעומת שאר המדינות החברות בארגון. אך מנגד, ממוצע הקילומטראז' (הנסועה) השנתי בישראל הוא כ-17,000 ק"מ לרכב, נמוך יותר רק מארה"ב.

אחת הסיבות לכך היא שימוש נרחב בכלי רכב פרטיים בבעלות חברה וכן מגורים מרוחקים מהמטרופולין כדי להוזיל את עלויות הדיור. כל זאת, לצדה של מה שהיא אולי הסיבה המרכזית – תחבורה ציבורית מקרטעת במקומות אלו, שגורמים להעדפה גורפת לרכב הפרטי.

עוד עולה מהדו"ח כי בעשור האחרון אורכם של הכבישים גדל בכ-150 ק"מ בשנה בממוצע, לעומת גידול של כ-30% בממוצע הקילומטראז' באותה התקופה. "המשמעות היא שלמרות ההשקעות הנרחבות בשנים האחרונות בתשתיות תחבורה, צפוי שקצב הגידול בנסועה השנתית יהיה מהיר יותר, אם לא תהיה השקעה בפתרונות של תחבורה ציבורית מתקדמת, והצפיפות בכבישים תגדל".

בעשור האחרון אורכם של הכבישים גדל בכ-150 ק"מ בשנה בממוצע, לעומת גידול של כ-30% בממוצע הקילומטראז' באותה התקופה. "המשמעות היא שלמרות ההשקעות הנרחבות בשנים האחרונות בתשתיות תחבורה, צפוי שקצב הגידול בנסועה השנתית יהיה מהיר יותר, אם לא תהיה השקעה בפתרונות של תחבורה ציבורית מתקדמת, והצפיפות בכבישים תגדל", נכתב בדו"ח.

יו"ר ועדת המדע, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר במהלך הדיון: "במבחן התוצאה המצב בכבישים כושל. יש השקעה, אבל אם תשאל אנשים על אמינות, זמינות וכדאיות תקבל חוסר שביעות רצון ובריחה מהתחבורה הציבורית. אנחנו רוצים להבין מדוע למרות ההשקעות הגדולות אין תוצאות, ורואים את זה גם בכביש ירושלים-תל אביב שנפתח ברעש גדול ואין בו שיפור".

צפו בדוח: