לראשונה בהסטוריה: שליחו של טראמפ נפגש עם ראשי יש"ע

בין הפגישה הראשונה והשניה עם נתניהו, ולאחר שנפגש עם הבכירים בישראל וברמאללה, הגיע השליח המיוחד של נשיא ארה"ב למזרח התיכון למפגש עם ראשי מועצת יש"ע. "השיחה הזו היא בהחלט צעד חשוב. אנחנו שמחים שיש ממשל אוהד ופתוח, אתו נוצר דיאלוג", אמר יוסי דגן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השליח האמריקאי למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, נועד עם ראש מועצת שומרון, יוסי דגן וראש מועצת אפרת, עודד רביבי. השניים דנו עם השליח המיוחד של טראמפ בנושא המדיני. יצוין כי עצם הפגישה מלמדת על מהפך ביחס של ארה״ב ביחס לתושבים הישראליים ביו״ש, שכן ממשלים קודמים נמנעו ממגעים פומביים עם ראשי ההתיישבות ביש״ע.

"השיחה הזו היא בהחלט צעד חשוב וזו תחילתו של קשר", אמר יוסי דגן. "אנחנו מאוד מכבדים את טראמפ ואת הממשל החדש ושמחים שיש ממשל אוהד ופתוח ושנוצר דיאלוג. הבקשות ואף הדרישות שלנו הן בראש ובראשונה מהממשלה שלנו והשרים לשינוי משמעותי ולהפסקת הגזרות שפגעו בזכויות האדם הבסיסיות של חצי מליון אזרחים ביהודה ושומרון – ולהפסקת הקפאת הבנייה ולבנייה ללא חסמים".

מוקדם יותר היום, בפתח ישיבת הממשלה, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא ייפגש אחר הצהריים פעם נוספת עם השליח המיוחד גרינבלט. "אנחנו בתוך תהליך של הידברות עם הבית הלבן והכוונה שלנו להגיע למדיניות מוסכמת של בנייה בהתיישבות – מוסכמת עלינו כמובן, לא רק על הצד האמריקאי", אמר נתניהו. "פתרון כזה ייטיב עם מדינת ישראל לאחר שלא היינו בתהליכים האלה שנים ארוכות. לתושבי עמונה אני חוזר ואומר: 'נתתי לכם התחייבות להקים יישוב חדש ואני אעמוד בהתחייבות הזאת'".

תכנית השלום של טראמפ תכלול הקפאת בנייה בהתנחלויות?

מוקדם יותר השבוע נפגש ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בלשכתו שברמאללה. "היה לנו דיון חיובי ונרחב על המצב הנוכחי", כתב גרינבלט. גרינבלט, שממונה מטעם הבית הלבן ללוות את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני, הוסיף כי "הנשיא ואני שוחחנו על דרכים להתקדם לעבר השלום, לשפר את יכולותיהם של כוחות הביטחון הפלסטיניים ולהפסיק את ההסתה".

במוקד הפגישה הראשונה עם נתניהו, שפתחה את ביקורו, עמד הניסיון להגיע להבנות ראשוניות עם הממשל על היקפי הבנייה בהתנחלויות. כדי לגשר על הפער בין דרישות הריסון של הממשל ודרישות ההרחבה של הימין, הוקם מנגנון תיאום אמריקני-ישראלי בנושא, שכולל את גרינבלט ושגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, מהצד הישראלי.

בפגישה עם גרינבלט, הציג נתניהו הצעות לנוסחאות שיגדירו את היקפי הבנייה המקובלים מבחינת הממשל, וכן דן עמו ספציפית בהקמת יישוב חדש עבור מפוני עמונה. גורם מדיני אמר כי "ראש הממשלה רוצה להגיע למצב שאפשר לבנות בהיקפים מסוימים בלי לבקש כל פעם מחדש מהממשל. אנחנו רוצים להגיע להבנות עם הממשל ולפעול לאורן".

נתניהו אמר לגרינבלט כי הוא מצפה לעבוד יחד עם טראמפ בנושא הפלסטיני וכי הוא מאמין "שתחת הנהגתו של הנשיא טראמפ, ניתן יהיה לקדם שלום בין ישראל לשכנותיה, כולל הפלסטינים". זאת, על רקע הרעיון לכנס פסגה אזורית להנעת המשא ומתן, שנשקל בסביבתו של טראמפ וזוכה לתמיכה של נתניהו.

בשבועות האחרונים החלו אנשיו של טראמפ בלימוד מהיר של תולדות המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים לדורותיו. בשלבים שלפני כן, בין הבחירות לכניסה לבית הלבן, היו אנשי טראמפ אדישים. הם לא ספרו את הממשל הקודם ולא באמת התעניינו מה היה שם, בסבבי המשא ומתן השונים שהתנהלו בין ישראל לפלסטינים בתקופת אובמה. הגישה הזו השתנתה. השאלה אם זה יהיה לטובת ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture