דיווח בסוריה: מל"ט ישראלי תקף רכב נוסע וחיסל את הנהג

שעות ספורות לאחר דיווח בסוריה כי צבא סוריה הצליח להבריח כלי טיס ישראלי שחדר למרחב, מדווחים במדינה כי מל"ט ישראלי תקף כלי רכב בו נסע פעיל בכיר באחת המיליציות של צבא אסד - שנהרג בהפצצה • בישראל הבהירו כי ימשיכו לפעול נגד העברת נשק לחזיבאללה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כלי תקשורת התומכים במשטרו של הנשיא בשאר אסד בסוריה מדווחים היום כי מל"ט ישראלי תקף מכונית שנסעה ליד חאן ארנבה בקוניטרה שבסוריה, וגרם למותו של הנהג. גם הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח על התקרית, אך בצה"ל לא התייחסו לפרסומים.

על פי הדיווח מדובר בחיסול ממוקד של פעיל המליציות של אסד, יאסר א-סייד. כלי התקשורת בסוריה דיווחו כי התקיפה אירעה בכביש שבין העיירה ח'אן ארנבה בפרברי קוניטרה לבין דמשק. הכוחות להגנת המולדת הודיעו על מותו של הנהג כתוצאה מהתקיפה.

יצוין כי בשעות הצהריים, דיווח ששודר בתחנת רדיו המזוהה עם המשטר טען שצבא סוריה הצליח להבריח כלי טיס ישראלי שחדר למרחב האווירי הסורי. האם ישראל אכן נכשלה בניסוי הראשון לחסלו, והצליחה רק בסיבוב השני? כאמור, בצה"ל מסרבים להתייחס.

מוקדם יותר התייחס הרמטכ"ל לתקיפה הישראלית בסוף השבוע בסוריה ואמר כי צה"ל פועל למניעת העברת נשק לחיזבאללה. "אנו שומרים על האינטרסים הביטחוניים ופועלים למניעת העברת נשק לחיזבאללה ונעשה כל מאמץ למנוע זאת גם בעתיד", הצהיר איזנקוט.

"לנוכח השינויים בלבנון, צהל פעל ופועל לשיפור המוכנות, ומפתח יכולות המציבות אותו ביתרון בולט על אויביו ובמכונות גדולה לכל תרחיש", הוסיף הרמטכ"ל בטקס חילופי אלופים בפיקוד הצפון. "צה"ל עוקב אחר השינויים בגזרה הסורית והלבנונית".

"בלבנון חיזבאללה ממשיך במאמציו להצטייד באמל"ח קטלני ומדויק יותר המיועד לפגוע בעורף הישראלי", המשיך איזנקוט. "ההצהרות הנשמעות לאחרונה מביירות מבהירות כי במלחמה עתידית הכתובת תהיה ברורה: מדינת לבנון והארגונים הפועלים ברשותה ובהסכמתה".

הרמטכ"ל: "נמשיך למנוע העברת נשק מתקדם לחיזבאללה"

מוקדם יותר היום, בביקור בבקו"ם אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן: "אין לנו שום עניין להתערב במלחמת האזרחים בסוריה, לא בעד ולא נגד אסד. אין לנו עניין להתחכך עם הרוסים. הבעיה המרכזית שלנו זה העברת נשק משמעותי מסוריה ללבנון, ולכן כל פעם שנזהה ניסיון הברחת נשק שובר שוויון – נפעל על מנת לסכל אותה. בנושא הזה לא תהיה שום פשרה. בפעם הבאה, אם מערך ההגנה האווירית הסורי יפעל נגד מטוסינו – אנחנו נשמיד אותם. לא נהסס. ביטחון ישראל הוא מעל הכל. לא תהיה שום פשרה".

בתוך כך, הסורים מאיימים להפעיל מערכות נוספות נגד חיל האוויר הישראלי. כזכור, לאחר התקיפה, טענו הסורים כי ירו לעבר המטוסים הישראליים והפילו אחד מהם, כפי שטענו גם בספטמבר האחרון. טענות אלו ככל הנראה נועדו לצורכי פנים, בעקבות ההאשמות החמורות נגד המשטר כי במשך עשרות שנים הוא לא מפנה את האש כלפי ישראל אלא כלפי העם שלו.

ד"ר מרדכי קידר, מרצה בכיר למזרחנות באוניברסיטת בר-אילן, סבור כי לסוריה יש יכולת לפגוע בישראל. בראיון לאולפן ynet אמר ד"ר קידר כי "יש להם נשק כימי שהם הוכיחו חזור והוכח, ויש להם טילים. אני לא בטוח אם מטח גדול של טילים יוכל להיעצר על ידי כל מיני מערכות ישראליות. אם הם מחליטים להשתולל בגיבוי רוסי או אירני כזה או אחר, הם יכולים להיות בעייתיים מאוד".

לדעתו של ד"ר קידר, "אסד ירה לעבר המטוסים כדי להוכיח שהוא יכול, וכדי להוכיח שהוא מחזיר את השליטה שלו לא רק על האדמה, אלא גם על האוויר. זה מסר". עוד הוא סבור כי לנשיא הסורי דווקא יש אינטרס להסלים את המצב עם ישראל: "כדי ליצור לעצמו לגיטימציה וכי הוא רוצה להכניס את ישראל לעימות עם האיראנים ועם הרוסים. התיאום שיש בין ישראל לרוסיה לא נוח לו, וגם העובדה שהאיראנים מתקרבים לגבול ישראל אבל עדיין נשמרים מלהיכנס עמה לעימות".

מדוע השתמשו בישראל במערכת טילי החץ?

האירוע החריג, גרם למערכת ה"חץ", שלא הופעלה באופן מבצעי בשנים האחרונות, לחזור אל הכותרות. לאחר תחקיר שנעשה בנושא, אמר מקור צבאי בכיר ל”מעריב אונליין” כי אנשי סוללת ה”חץ” ששיגרו בליל שישי את הטיל המיירט ידעו כי מדובר בטיל נ”מ רוסי ולא בטיל קרקע-קרקע, כפי שטענו בסוף השבוע חברי כנסת ופרשנים. שר הביטחון וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק אמר כי היתה זו טעות לשגר את ה”חץ”.

המקור הצבאי הסביר כי ההחלטה על שיגור החץ התקבלה בתוך שניות משום שהטיל הסורי זוהה ברדאר של סוללת ה”חץ” כשהוא טס לעבר שטח ישראל ושבריו היו עלולים לגרום לנפגעים בנפש ולנזק ברכוש: “לא ניתן היה לקחת את הסיכון וההחלטה שהתקבלה היתה נכונה”, הוסיף המקור הצבאי, שהדגיש כי כך עולה מהתחקיר שנעשה. ה”חץ”, שפותח ב-1990 נגד טילי סקאד ולאחרונה שודרג, מיועד ליירוט טילי קרקע־קרקע, כולל בליסטיים. זו הפעם הראשונה שנודע שמערכות “חץ” יירטה טיל בכלל ונ”מ בפרט.

את ההחלטה קיבל דרג נמוך יחסית של מפקד הסוללה או מפקד מעליו, והפיקוד הבכיר של צה”ל, כולל הרמטכ”ל, מגבים את ההחלטה. במהלך תקיפת חיל האוויר בסוריה שיגרה ישראל טיל “חץ” לעבר טיל סורי ועקב כך נאלצה להודות בתקיפה ולחשוף את עובדת השיגור המבצעי. התקרית היא החמורה ביותר מאז התחילה מלחמת האזרחים בסוריה לפני שש שנים ומצביעה על פוטנציאל הנפיצות וההסלמה הקיים במציאות המורכבת בסוריה, עם נוכחות מוגברת של איראן וחיזבאללה, השואף להגיע לאזור הגבול עם ישראל בחסות צבא משטרו של אסד ובכך למעשה לפתוח חזית נוספת בלבנון.

הירי הסורי לא גרם לנפגעים או לנזק. זו לא הייתה הפעם הראשונה שצבא סוריה הגיב בירי טילים נגד מטוסים נגד מטוסי חיל האוויר אך הפעם באה תגובה ישראלית של מערך ההגנה האווירית של צה”ל, ששיגר טיל מיירט מדגם “חץ” לעבר אחד הטילים הסוריים, שיורט ושרידיו נפלו בשטח ירדן. בעקבות התקרית, משרד החוץ הרוסי זימן שלשום את השגריר החדש של ישראל במוסקבה גרי קורן ומחה בפניו על הפרת הריבונות הסורית.

המקור הצבאי אמר עוד כי לישראל אין כוונה להסלים ולהגביר את המתיחות מול צבא סוריה אולם יש להניח כי היא תמשיך לפעול לפי הקווים האדומים שקבעה לעצמה – למנוע העברות אמצעי לחימה, בעיקר טילים אסטרטגיים ומדויקים מאיראן דרך סוריה, לחיזבאללה. גם לסוריה, לאיראן ולחיזבאללה אין עניין בהסלמה כל עוד נמשכת מלחמת האזרחים, שסופה לא נראה באופק.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture