התעלומה נמשכת: מי חיסל את רמטכ"ל החיזבאללה?

הרמטכ"ל אייזנקוט אישר היום כי בכיר חיזבאללה נרצח על ידי מפקדיו בארגון, ולדבריו, משקף את עומק המשבר שחווה הארגון השיעי. גורם בצה"ל אמר כי הייתה זו הוראה של נסראללה. בחיזבאללה מכחישים כל מעורבות, אך גם מיהרו בעבר להכחיש מעורבות ישראלית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט אישר היום לראשונה כי לפי מידע שהשיג המודיעין הישראלי, הפרסומים בתקשורת הערבית על כך שבכיר חיזבאללה, מוסטפא באדר א-דין, נרצח במאי אשתקד על-ידי מפקדיו – נכונים.

"זה מצביע על גודל האכזריות, המורכבות והמתח בין חיזבאללה לפטרון האיראני", אמר איזנקוט בכנס על-שם מאיר דגן שהתקיים במכללה האקדמית נתניה. "הפרסומים עולים בקנה אחד עם המידע שיש לנו, וזה מעיד על עומק המשבר בארגון".

איזנקוט הוסיף כי חרף פעילותו רחבת ההיקף של חיזבאללה בסוריה, במהלכה הארגון צובר ניסיון מבצעי רב, הארגון מתמודד כיום עם שורת משברים: "משבר פנימי – על מה נלחמים, משבר כלכלי, ומשבר מנהיגותי", אמר.

יצוין כי בחיזבאללה הכחישו את הדברים. מנגד, גורם בצה"ל אמר כי ישראל סבורה שההוראה לחסל את בדר א-דין ניתנה על ידי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

בדר א-דין, 55, נהרג במאי אשתקד מירי ארטילרי לעבר אחד מבסיסי חיזבאללה ליד שדה התעופה בדמשק. בהודעה רשמית מטעם הארגון נמסר כי הוא נהרג מירי שביצעו ארגוני המורדים, אולם ההודעה לא פירטה מי מאותם ארגונים סלפיים הפועלים נגד המשטר הסוריי אחראי למעשה. "תוצאות החקירה רק מגבירות את רצוננו להמשיך במאבק נגד אותם ארגונים כופרים", נכתב בהודעת הארגון.

בדר א-דין, שנקבר בביירות, היה גיסו של עימאד מורנייה, מפקד המערך הצבאי של הארגון לשעבר. לפני כן דיווחו כלי תקשורת בלבנון המקורבים לחיזבאללה כי הוא שהה בסוריה ונלחם עם הכוחות של הארגון לצד משטר אסד. הוא נחשב למחליפו של מורנייה, עד ששמו עלה בראש רשימת המבוקשים בהתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי ב-2005.

בארגון ניסו להרחיקו מהמעגל הבכיר ביותר והוא ככל הנראה הועבר לתפקידים אחרים והשתלב במערך הלוחם בסוריה. במקומו של מורנייה עלה שמו של טלאל חמייה, הנחשב לאחד הבכירים ביותר במערך הצבאי של חיזבאללה. מאז ההתנקשות במורנייה לא הודיע הארגון השיעי על מינוי מחליף לו.

חיזבאללה וממשלת לבנון התבקשו להסגיר את בדר א-דין לבית הדין הבינלאומי שהוקם במיוחד לאחר ההתנקשות באל-חרירי, אולם הוא ירד למחתרת וככל הנראה הצטרף למערך הלוחם לצד משטר אסד לאחר תחילת מלחמת האזרחים בסוריה. לפני נסיגת ישראל מלבנון ב-2000 עמד בדר א-דין בראש אגף המבצעים של חיזבאללה בדרום לבנון.

יצוין כי בדר א-דין נחשב לאחד האישים החזקים בחיזבאללה שהצליח להתחמק במשך שנים מכאלו שרדפו אחריו. הוא גם השאיר מאחורי רקורד מרשים של פיגועים כולל פיצוץ שגרירות ארה"ב בביירות, ועד התנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי. בדר א-דין החליף את עימאד מוריינה שחוסל ב-2008 על ידי ישראל וארה"ב, כך לפי מקורות זרים. מאז 2012 הוא גם היה זה שניהל את המערכה של חיזבאללה בסוריה, כך לפי מקורות ברשת.

מעניין לציין כי שבוע לאחר חיסולו, הבהיר מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, כי הארגון לא רואה את ישראל אחראית לחיסול. כאשר ברקע קולות ירי מביירות אמר נסראללה: "אנחנו לא מפחדים להאשים את ישראל כשצריך. אין שום הוכחה שישראל היא אחראית כאן". הוא הבהיר כי הארגון יגביר את נוכחותו בסוריה בעקבות ההתפתחויות.

בנאום שנשא דרך מסכי ענק בטקס אזכרה לבדר א-דין שהתקיים בפרבר הדרומי של ביירות התייחס נסראללה לטענות כי חיזבאללה לא האשים את ישראל רק מחשש שיתחייב להגיב, ואמר כי הוא "מצר על כך שהישראלים לא אמרו את זה, אלא ערבים ולבנונים". הוא הוסיף כי מחקירת הארגון את זירת הפיצוץ שבו נהרג המפקד הצבאי הבכיר עולה כי אין כל הוכחה או אינדיקציה שישראל עומדת מאחורי החיסול.

נסראללה חידד כי לאורך השנים הוכיח הארגון שכאשר צריך להאשים את ישראל – עושים זאת ללא היסוס. כדוגמה לכך הוא הזכיר את חיסולם של עימאד מורנייה, בנו ג'יהאד מורנייה וסמיר קונטאר, שבכל האירועים הללו הטיל חיזבאללה את האחריות על ישראל. "כאשר יש לנו נתונים, אפילו תיאורטיים, שמעידים שישראל היא אחראית, אז אנחנו מאשימים אותה כמו שקרה במקרה של עימאד מורנייה. ההיסטוריה שלנו לא מראה שאנחנו מפחדים או חוששים כשאנחנו חושבים שישראל היא מי שהרגה את האנשים שלנו", אמר.

"הזהרנו את הישראלים כי אם ידיהם המלוכלכות ירצחו את לוחמי הג'יהאד שלנו, אז התגובה שלנו תהיה קשה וישירה ומחוץ להר דב", אמר נסראללה. לפני כן סיפר כי לאחר חיסולו של ג'יהאד מורנייה התכוננו בארגון לאפשרות שתפרוץ מלחמה עם ישראל. "נקמת דמו של השהיד בדר א-דין תהיה באמצעות הגברת הנוכחות שלנו בסוריה והבסת ארגוני הטרור שם", סיכם נסראללה. "השאהידים שלנו הם שאהידים לא משנה היכן הם נפלו ועל ידי מי. האויב הוא אחד. המערכת היא אחת והתוכנית נגדנו היא אחת. יש מנגנון שפועל כל הזמן נגד חיזבאללה ונגד ציבור תומכינו".

לפני כן הודיעו בחיזבאללה כי בדר א-דין חוסל כתוצאה מהפגזה ארטילרית של המורדים לעבר מרכז של הארגון באזור נמל התעופה הבינלאומית של דמשק. מדובר בהודעה שהופרכה על ידי מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, שמתעד את הלחימה בשטח, והסתמך על גורמים בשורות המורדים באותו אזור.

לאור הפקפוק בטענות של חיזבאללה אמר השבוע סגנו של מזכ"ל חיזבאללה, השייח נעים קאסם, כי "אם ישראל הייתה אחראית לחיסולו של בדר א-דין, היינו מכריזים על כך". הוא הדף את הטענות שחיזבאללה לא רוצה להודיע שישראל אחראית לחיסול כדי שהדבר לא יצריך תגובה מארגון הטרור הלבנוני: "אנחנו כנים מדי מכדי שנוליך שולל את האנשים בדרך הזו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture