האם האולטימטום שיציג אבו מאזן בפני חמאס צפוי לסבך את ישראל?

בנאום שיישא הערב יו"ר הרשות הפלסטינית - צפוי אבו מאזן להציג אולטימטום בפני חמאס, העברת השליטה ברצועת עזה לידי הרשות, או התנתקות מוחלטת והסרת אחריות מהמתרחש בעזה, כאשר החשש הוא מפני תגובה קיצונית של חמאס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בצל המתיחות המעמיקה בין הרשות הפלסטינית המנהלת את חיי הפלסטינים בגדה, לארגון חמאס השולט בעזה, יישא הערב יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן נאום מתוכנן, במהלכו, יטיל לפתחו של חמאס שתי ברירות. הראשונה שבהן, העברת השליטה ברצועת עזה לידי הרשות על כל המשתמע מכך, ואילו האופציה השנייה תקבע, כי האחריות ברצועה תיוותר אמנם בידי חמאס, אך הרשות תודיע במקביל כי היא מתנתקת מעזה, כך שמערך השליטה והשירותים הסוציאליים יעברו מידי הרשות לידי חמאס השולט בעשור האחרון ברצועה. לאחר שתפס את השליטה מידי אבו מאזן.

נזכיר, כי בחודשים האחרונים חלה הידרדרות במצב הפלסטינים ברצועה, וזאת לאחר שהמצב הירוד ברצועה, הקשיים הכלכליים עמם מתמודד הארגון כמו אירועי פנים נוספים, מאיימים על המשך האהדה והתהילה להם זכה הארגון בשנים האחרונות עם תפיסת השלטון בעזה.

בחמאס קראו בחודשים האחרונים לאבו מאזן, להתערב נואשות להצלת הרצועה מקריסה, כאשר כביטוי למצוקה הנוראית בו הוא שרוי, מאיים הארגון להחשיך את עזה באמצעות ניתוק החשמל ברצועה.

יצויין, כי אבו מאזן, שלו חשבון פתוח עם חמאס שגנב ממנו את השליטה ברצועה, אינו מזיל דמעה לנוכח מצב התושבים בעזה ומבחינתו אין שעת כושר טובה מזו לתת לחמאס להתבשל בתבשיל שסבר כי ביכולתו לרקוח באמצעות עצמו.

מצד שני אבו מאזן גם איננו שש ליטול לידיו את השליטה בעזה, הנמצאת כיום במצב גרוע וירוד בהרבה מזו שהייתה לפני כעשור כשהשליטה הייתה תחת ידיו.

ובאשר לנאומו הערב של הראיס, הרי שהכתב לענייני ערבים אבי יששכרוף מדווח, כי חמאס ופתח נמצאות על ספו של רגע היסטורי; לפי מקורבי עבאס, הרי שהשורה התחתונה של הנאום המתוכנן להערב, תציב אולטימטום בפני חמאס – או שתמסרו את השליטה ברצועה לידי ממשלת הרשות או שזו תעצור את כל התשלומים מצדה עבור עזה. במילים אחרות, הרשות תתנתק מהרצועה בהדרגה וחמאס ייאלץ לשאת בתוצאות לבד.

לדבריו, באוזניים ישראליות מהלך זה עלול להישמע שולי, הרי כך או כך, הרשות אינה שולטת בעזה. אולם בעיני הציבור הפלסטיני, ובעיקר העזתי, לצעד שכזה יהיו השלכות דרמטיות מרחיקות לכת. לפני הכל, מדובר בהכרה סמלית רשמית בפיצול שבין עזה לגדה, פיצול שבעשר השנים החולפות שני הארגונים סירבו להודות בו. עם זאת, להחלטה של הרשות להפסיק לשלם את חשבונות החשמל והמים של רצועת עזה ישנן משמעויות מרחיקות לכת גם ברמה המעשית, והמצוקה בעזה צפויה להחריף – ובאופן קיצוני.

יששכרוף מציין עוד, כי שאלת השאלות כרגע היא, האם חמאס ימהר לשלם את החשבונות כמו גם את שאר השירותים הסוציאליים במקומה, או שמא ינסה לצייר את הרשות, וגם את ישראל, כמי שמטילות מצור נורא על עזה מתוך מטרה לייצר לחץ מצד הקהילה הבינלאומית והערבית.

אם אכן יממש אבו מאזן את תכנית ההתנתקות שלו, חמאס עלול לייצר פרובוקציה מול ישראל כדי לחלצו מהמצב הכלכלי-חברתי הקשה – פרובוקציה שמשמעותה מלחמה.

כזכור, רה"מ האשים בשבוע שעבר את חמאס, כי זו מפנה 70% מהתקציבים המועברים אליה לצורך שיקום הרצועה וחלוקת משכורות, עבור המשך כריית המנהרות והצטיידות בתחמושת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture