כשמדובר בהסתה נגד חרדים, אין אתיקה עיתונאית

בניסיון לגרוף מעט תשומת לב, שיגרה זכיינית ערוץ 2 פרובוקטור עם דגל ישראל לרחובות בני ברק, אך לצערם הרב, הפרובוקציה נכשלה והם נאלצו לבקש מאופנוע לשבור את המקל של הדגל. רשת מתעקשת שהסרטון לא מבוים, בניגוד לעובדות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כשצפיתי אתמול בסרטון הפרובוקטיבי שפרסמה זכיינית ערוץ 2 "רשת", שמתי לב מיד כי מדובר בסרטון מבוים. זעמתי והגבתי על כך בפורום מסוים, אך לא חשבתי לדווח על כך כאן באתר. מדוע? במבט לאחור, טעיתי. אך חשבתי כי אין עניין לתת קרדיט ולהגביר את החשיפה של אותם אנשים שמוכנים להסית ולפלג למען עוד מעט רייטינג.

מעניין יהיה לכתוב פעם על הצביעות התקשורתית, כאשר עיתונאים שתוקפים ללא הרף את ראש הממשלה בנימין נתניהו בשל סרטון "הערבים נוהרים לקלפיות", למרות שכבר התנצל על כך, אינם עוצרים לרגע להביט במראה, ולראות כמה הם עצמם גורמים לפילוג בעם בהסתה שלהם נגד החרדים ונגד המתיישבים. אך זה כבר נושא לטור אחר.

לעניינו, "רשת", שיגרו את הכתב שלהם גיא הוכמן לעיר בני ברק, יחד עם דגל ישראל גדול, מתוך תקווה שאולי יהיה אי מי שיצעק עליו, והם יצליחו להוכיח כי החרדים שונאים את מדינת ישראל ומבזים את הדגל. אך לצערם, הם נכשלו, ולמעט מספר ילדים שהיו בהפסקה בת"ת וצעקו לו "בוז", לא נרשמה כל תקרית אלימה.

על פי רשת, הוכמן הסתובב עם הדגל בבני ברק למעלה מחצי שעה. בסרטון הערוך שהעלו, בן דקות ספורות, רואים כיצד 99.9% מהעוברים ושבים מתעלמים לחלוטין מהפרובוקציה המכוונת, כמו גם צעיר חרדי שניגש אל הוכמן ומבקש ממנו לא ללכת לעבר רחוב, בו "מתגוררים הקנאים. חבל, הם יפגעו בך", הוא מזהיר אותו. אך הוכמן, כמה צפוי, צועד דווקא לשם.

אך גם כאשר עבר ליד בית הכנסת של חסידי סאטמר, לא הצליח הוכמן במשימה שנטל על עצמו – להשמיץ את הציבור החרדי. חיים פרידלנדר, כתב רשת קו עיתונות, הביא עדויות של אנשים כי הוא אף פתח בשירת המנון המדינה מול בית הכנסת של סאטמר, ולמרות זאת, איש לא ניסה לעשות דבר מה נגדו.

כך משקרת רשת על צופיה:

בצר לו, החליט הוכמן לפנות אל אופנוען ולבקש ממנו כי יתקרב אליו בפתאומיות, יגנוב לו את הדגל, וישבור לו את המקל. הפריים המסית נקלט בהצלחה בעין המצלמה, ו"התוקף" והוכמן התחבקו ונשארו לשוחח ביניהם. האופנוען אף סיפר: "נסעתי עם חבר על האופנוע ברחוב חזו"א פינת נחמיה בבני ברק, ראיתי התגודדות של אנשים וצלמים בצד, חבר שלי הכיר את הוכן והתחיל לדבר איתו הוכן ביקש בוא תעשו קטע עם האופנוע בשביל מערכון סאטירי, לא חשבתי והסכמתי. רק היום כשראיתי את הסרטון הבנתי מה עשיתי ואני מתחרט שלא חשבתי לפני ששברתי את הדגל, אם הייתי חושב הייתי מבין שהעיתונאי רוצה להשתמש בי כדי לבייש את המגזר שלי".

שר הדתות, דוד אזולאי, התייחס לפרובוקציה העלובה ואמר: "לצערי זה לא דבר חדש. מידי שנה לפני יום העצמאות יש שמנסים בשיטות שונות ומתוחכמות ליצור פרובוקציות כנגד הציבור החרדי והכל על מנת להשריש את השנאה בעם ולהבעיר את אש המחלוקת, גם ע״י ערוץ תקשורת ממוסד ומכובד. אולי היום יכולים יותר להבין את ההתנגדות הקיימת להקמת התאגיד".

דרישה לפטר את הכתב הפרובוקטור:

ח"כ יגאל גואטה, דרש לפטר את הכתב. "סיפור ההסתה שנחשף בכל הזמן מגלה את פניהם המכוערות של אנשים קטנים בתקשורת הישראלית שיוצרים פרובקציה שקרית על מנת להשניא את החרדים ולזרוע פירוד בעם. מוטב שרשת תודיע על פיטוריו המידיים של האיש הקטן והחצוף גיא הוכמן שביצע פרובקציה שקרית ע״מ להשניא את החרדים ולגרום פירוד בעם".

החוצפה של אתר "רשת" גדולה עוד יותר מעצם המעשה, שכן, בכתבה הם כתבו את הטקסט הבא: "חשוב להדגיש: לא פנינו לאיש מהמצולמים בכתבה ולא עשינו דבר מלבד ללכת ולנופף בדגל". הבנתם? לאחר הרעש התקשורתי שהתעורר, ולכן מודה אני שטעיתי כשלא דיווחתי על כך בזמן, הסירה רשת את הסרטון, שכבר הגיעה לחשיפה של מאות אלפי צופים ברשתות החברתיות.

אך גם לאחר שהסירו את הסרטון המביש, המשיכו ב"רשת" לשקר, ובניגוד גמור לעדויות מהשטח, כמו גם להודאתו של האופנוען שכביכול שבר את המקש של הדגל, פרסמו את התגובה הבאה: "הסרטון שפורסם אינו מפוברק, אולם לאור פגיעה אפשרית ברגשות הציבור ולאור תגובות שהתקבלו, החלטנו להסיר את הסרטון לאלתר. יום עצמאות שמח לכל עם ישראל".

צביקה גרוניך, עורך תכנית אקטואליה ברדיו קול חי, הביא הקלטה משיחת טלפון שנערכה בין יוסי, הלא הוא האופנוען, לבין גיא הוכמן, במהלכה שומעים בבירור כי הסרטון אכן מבויים. "התוקף" מבקש ממנו לפרסם התנצלות, אך הוא מסרב. יצוין, כי הוכמן סירב להגיב לפניות כלי התקשורת, הן מהמגזר החרדי והן מהמגזר הכללי, בנושא.

מחזירים אש: תביעה משפטית וחקירה פלילית

נראה כי כאשר מדובר באפשרות להסית נגד הציבור החרדי, כללי האתיקה העיתונאית אינם חלים על אותם מסיתים ומפלגים. אם תשאלו לדעתי, חייבים לארגן קבוצה של חרדים שיגישו תביעה ייצוגית בשווי של עשרות מיליוני שקלים נגד גיא הוכמן ורשת, על מנת שכולם ילמדו את הלקח כי דמם של החרדים אינו הפקר.

בינתיים, עורך הדין דוד דרור פנה אל משטרת ישראל בקריאה לפתוח בחקירה פלילית. "בסרטון המופיע בדף הפייסבוק של רשת, הסרטון מוצג כאותנטי וממנו ניתן להבין כי אותו אדם התנפל על כתב רשת מבלי שהדבר תואם מראש, ושבר את הדגל שהיה בידו. מעבר לאירוע הנקודתי של ביזוי הדגל, הדבר הביא לגילויי רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה באופן המקיים את יסודותיה של עבירת הסתה לגזענות לכאורה.

"אודה למשטרת ישראל על פתיחה בחקירה פלילית באשר לנסיבות האירוע, ובמידה והכתב של רשת אכן שידל לשבירת הדגל, לפעול להגשת כתב אישום נגד הכתב וכנגד רשת, לפי סעיף 30 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 + סעיף 5 לחוק הדגל, הסמל והמנון המדינה, תש"ט-1949. כמו"כ בנסיבות העניין, יש לבחון האם מתקיימות יסודות עבירת הסתה נגד הציבור החרדי לפי סעיף 144 ב לחוק העונשין הנ"ל".

לסיום, מילה אישית לפרובוקטור המסית: "היי גיא, אנחנו לא מכירים, ובכל זאת, יש לי כמה מילים להגיד לך. נמנעת מלהגיב לכלי התקשורת שפנו אליך בשאלה מדוע שיקרת וגרמת להסתה נוראית נגדי, נגד בני משפחתי, ונגד הציבור החרדי כולו. אין צורך שתגיב. אני גם לא רוצה שתתנצל. אבל אם אתה כזה "גיבור", והעזת להיכנס לתוככי בני ברק עם דגל ישראל, בוא נראה אותך מבצע משימה קלה בהרבה: תיכנס עם דגל דומה לסכנין לדוגמה. בסדר? תדווח לנו על התוצאות בסרטון הבא. בהצלחה".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
10 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה כ"כ מעצבן וקשה להכלה, חוץ מההשמצה לציבור כולו, זה גם פוגע באופן אישי, לי, אישית נגרם תחושות מאוד לא נעימות, אני עובד עם חברה חילונים, היחסים רגישים גם כך, ולא ידעתי לפני שקראתי את הכתבה כאן, על הסיפור הזה, ורק לחשוב שאני שוב פעם צריך להסביר לחבר'ה מהי האמת, וכו'. תודה לפחות למי שגילה את התרמית, וחשף אותה.
השאלה היא האם אני כאדם פרטי גם יכול לתבוע אותו?

חבורת משועממים חסרי תוחלת – ככה זה בלי תורה!

חוצפה, ועוד הציבור שלנו יחריש על כך.

שבבקשה ישלחו אותו עם הדגל לאום אל פאחם….

זה לא סוד שהתישקורת בארץ עושה פילוג, מחלוקת והסטה נגד חרדים (ונגד דתיים לאומי גם), למרות שרוב החילונים בעם בעד זיקה למסורת. מדובר בקבוצה קטנה מאוד שלא מייצגת יותר מ2 אחוז מעם ישראל

לכל אלו שכואב להם מעשה זה
אדרבה ואדרבה מה שיותר משאניך ה אשנא ובתקוממך אתקוטט, מה שיותר הם יחשבו שהציבור החרדי יותר מתקרב איליהם זה יתפוצץ להם בפרצוף

מסכים עם נתי ב-100%

מסכים עם נתי ב-100%, לא צריך להתחנף אליהם.

נתי צודק

זה נכון שרשת פיטרה את הכתב?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture