פטרון החמאס תוקף: יחסי ישראל – טורקיה לאן?

נשיא טורקיה, בחר לתקוף את ישראל רגע אחרי שהצליח להשתלט סופית על ארצו והבין כי כבר לא יצליח להתקבל כחבר בעולם המערבי. ארדואן מעדיף לשוב לעמדת מנהיג העולם הערבי ועושה זאת על חשבון ישראל - איתה חתם לא מזמן על הסכם פיוס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

זה התחיל בלילה האחרון. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, תקף קשות את ישראל על רקע חוק המואזין, הבטיח כי ארצו לא תאפשר להשתיק את קריאות התפילה בירושלים, וקרא למוסלמים להגיע בהמוניהם – במאות אלפים אם אפשר – לביקורים בעיר כדי לחזק את הפלסטינים.

ארדואן אמר את הדברים בפתיחת אירוע "פורום אל-קודס ווקף הבינלאומי" באיסטנבול. "טורקיה רואה חשיבות רבה בהתנגדות המוצדקת של הפלסטינים והיא לא תיכנע לניסיונות הישראליים לשנות את הסטטוס-קוו במסגד אל-אקצה", אמר ארדואן לפי העיתון "דיילי סבאח". "אנחנו כמוסלמים צריכים לבקר במסגד אל-אקצה לעתים קרובות יותר. כל יום שבו ירושלים תחת כיבוש הוא עלבון עבורנו". לפי הדיווח ארדואן האשים את הקהילה הבינלאומית כי היא שותקת על יחסה של ישראל לפלסטינים: "הם מרגישים שהם חסינים מעונש על פשעיהם, אבל הקהילה הבינלאומית צריכה להתייצב מולם. אי אפשר לכונן שלום באזור אם החוק הבינלאומי נותר אדיש למעשי טבח ולאכזריות".

בנאומו הזהיר ארדואן מהעברת שגרירות ארה"ב לירושלים ואמר כי יש להסיר את האפשרות הזו מסדר היום. הוא האשים את ישראל באפליה ובגזענות כלפי הפלסטינים, והצהיר שלסגר הישראלי על עזה "אין מקום באנושות". ארדואן הוסיף כי רק הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים תביא שלום, ואת המסמך המדיני שפרסם בשבוע שעבר חמאס כינה "צעד חשוב".

בהמשך נפגש ארדואן עם ראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה. בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דווח מפי לשכת חמדאללה כי השניים נפגשו כדי לדון בדרכים להגן על ירושלים. לפי ההודעה, ראש הממשלה הפלסטיני עדכן את ארדואן על המצב הפוליטי בין הפלסטינים לישראל ועל "ההפרות" שישראל מבצעת. בין היתר עלתה לדיון גם שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים הפלסטיניים. לפי ההודעה הפלסטינית, ארדואן הצהיר בפני חמדאללה את החשיבות בהתאחדות למען המאמץ המשותף "להגן על ירושלים מפני ייהוד". גם בפני ראש הממשלה הפלסטיני חזר שוב הנשיא הטורקי על קריאתו למוסלמים להגיע למסגד אל-אקצה בהר הבית.

"קשה להשיג שלום באזור מבלי שמוצאים פתרון הוגן עבור המטרה הפלסטינית", אמר ארדואן לחמדאללה. "אסור לאפשר לאף מדינה לפעול נגד החוק", הוסיף הנשיא הטורקי בהתייחסו לישראל. "הפתרון היחיד הוא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ולשם כך צריך להפעיל עוד לחץ על ישראל". לפי הדיווח הפלסטיני, ארדואן סיכם את דבריו בפגישה עם חמדאללה בדברים הבאים: "ישראל מצליחה כל פעם להימנע מענישה ומגבירה את התוקפנות כלפי הפלסטינים. כל הניסיונות להשיג שלום ייכשלו אלא אם כן העולם יעמיד את ישראל על פשעיה".

משרד החוץ בירושלים פרסם תגובה חריפה על דברי ארדואן: "מי שמפר זכויות אדם באופן שיטתי בארצו, שלא יטיף מוסר לדמוקרטיה האמיתית היחידה במרחב. ישראל שומרת באדיקות על חופש פולחן מלא ליהודים, מוסלמים ונוצרים – ותמשיך לעשות זאת חרף השמצות חסרות שחר". במקביל, ישראל העבירה אמש מסר לטורקיה: "אנו רואים בדאגה את התבטאותו של ארדואן ולכן החלטנו להגיב בחריפות, אך מבחינת ישראל פנינו לא להסלמה ואפשר לסיים את המשבר". המסר הועבר עוד לפני פגישתו של ארדואן עם חמדאללה.

הבוקר, לאחר שהנשיא הטורקי תקף את ישראל על רקע חוק המואזין וקרא למוסלמים להגיע לירושלים כדי לחזק את הפלסטינים, קיים מנכ"ל משרד החוץ שיחת הבהרה עם שגריר טורקיה בישראל, כמאל אוקום. השיחה, שהייתה ביוזמתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוגדרה ע"י גורמים דיפלומטיים כ"שיחת הבהרה".

מה עומד מאחורי ההתקפה הפתאומית של ארדואן? תלוי את מי שואלים. גורמים מדיניים בכירים אומרים כי לכאורה לא הייתה סיבה נראית לעין למתקפה הזו על "מעשי הטבח והאכזריות" של ישראל לפלסטינים בירושלים. היחסים בין ישראל לטורקיה מתנהלים בסך הכול על מי מנוחות. ברמה המדינית מתקיים דיאלוג בין המדינות. מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם ביקר באנקרה בחודש ינואר האחרון, למפגש הדיאלוג המדיני הראשון מזה שש שנים. שגריר ישראל בטורקיה איתן נאה זוכה לגישה חופשית לצמרת הטורקית ומתקבל בחום בכל הרמות. שגריר טורקיה בישראל כאמל אוקם התאקלם היטב בישראל, נפגש עם שרים בממשלה ונראה שהשתלב היטב.

ההסבר המקובל בירושלים הוא שהנשיא הטורקי התאפק מאז הסכם הפיוס, עד ש"קפץ לו הארדואן". הוא מרגיש כל יכול כנשיא כמעט דיקטטור, ורוצה גם להיות מעין סמכות דתית עליונה. האירוע – כינוס של הווקף העולמי, גרם לו למוסלמי שבו לקפוץ לו לראש. הוא מבין שאירופה סגרה שעריה בפניו וחוזר לתפקידו כראש המוסלמים.

הסבר נוסף שנותנים בכירים בירושלים הוא שארדואן מאותת לחמאס על משקלו הרב בנושא הפלסטיני, ומראה שהוא יכול להיות מעין פטרון שלהם. ייתכן שהדבר קשור גם לדאגה של ארדואן שרואה את עצמו כפטרון חמאס מהיוזמה של דונלד טראמפ, שמחבק את אבו מאזן ומקרב אותו על חשבון חמאס.

כזכור, רק בשנה שעברה חתמו שתי המדינות על הסכם פיוס, אחרי שפל ביחסים בעקבות המשט לעזה ב-2010. אחד הנושאים החשובים ביחסים מאז הפיוס הוא הגז, והקמת צינור מחופי ישראל לטורקיה. בין הצדדים יש התקדמות במגעים להעברת גז טבעי מחופי ישראל לטורקיה, ועד היום צוותים ישראלים וטורקים דנו בנושא כבר ארבע פעמים.

בעקבות ההשתלחות של ארדואן: שיחת הבהרה עם השגריר הטורקי

בישראל מעדיפים להכיל את המשבר עם טורקיה: "פנינו לא להסלמה"

ארדואן ממשיך להשתלח: "העולם צריך להעניש את ישראל על פשעיה"

ארדואן תוקף את ישראל: "ירושלים כבושה, עלו בהמוניהם לאל-אקצה"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture