נעים להכיר: שני זנים חדשים של דובדבנים בשווקים

זמן הדובדבן • הזנים המוקדמים- "מיני רויאל" ו"רויאל דון" שאוקלמו בישראל ע"י מו"פ צפון כבר בשווקים • השנה צפויה עליה של 10% ביבול הדובדבן לכ- 2,200 טון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

השנה צפוי יבול הדובדבן בארץ לעמוד על כ- 2,200 טון דובדבנים, עליה של כ-10 אחוזים ביחס לשנה שעברה! שני זני דובדבן מקדימים שאוקלמו בישראל על ידי מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון והחברה לפיתוח הגליל הועברו העונה למכירה בשווקים ברחבי הארץ ואפשרו את פתיחת העונה מוקדם מהרגיל.

פרי הדובדבן משווק מיבול מכ- 3,000 דונם אזור הגליל והגולן המהווים כ 90 אחוזים מהשוק, והיתר מאזור הרי ירושלים, רובם מהזנים ה"מסורתיים" שמגדלים בארץ בעשורים האחרונים (בורלא, רנייר, בינג וכד').

אלקנה בן ישר מנהל מו"פ צפון אומר: "יתרונם העיקרי של זני הדובדבן החדשים מעבר להופעה מוקדמת המאריכה את עונת הדובדבנים ומעניקה יתרון גדול לחקלאים והמשווקים, הינו בהופעה חיצונית מרשימה של גודל, פציחות, מתיקות, מוצקות וחיי מדף ארוכים. מאחר ולחקלאי חשובה גם רמת היבול המושגת, פרמטר זה נבחן על ידינו. מו"פ צפון עוסק בשיפור זני הדובדבן הגדלים כיום במטעים, השפעה על גודל ואיכות פרי על ידי איזון רמת היבול במטע וכן שמירה על איכויות פרי לאורך העונה ולאחר אחסון. בנוסף עוסקים גם בפרויקט של ממשק ידידותי במטע – במסגרתו מפתחים במו"פ צפון שיטות להפחתת השימוש בחומרי הדברה במטעים" אומר בן ישר.

עוד מציין בן ישר כי במהלך 9 השנים האחרונות זנים רבים ומיוחדים של דובדבנים, נכנסו לתהליך אינטרודוקציה (יבוא). זנים מקליפורניה -מתאימים לאזורי הגידול הנמוכים והחמים יותר בארץ, וזנים מאזור סמרלאנד בקנדה המתאימים לאזורים היותר קרים. הזנים עוברים מבחני אקלום על ידי חוקרי מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון בחוות המחקר בגליל ובגולן, במספר פרמטרים למשך שלוש שנים, לאחר מכן מועברים לנטיעה מסחרית לחקלאים מגדלי הדובדבן.

השם הכולל "דובדבנים" נועד למינים שונים של פירות ממשפחת הוורדיים. ביפן נפוץ הדובדבן לא רק כעץ פרי אלא כסמל לאומי שסביבו נחגג פסטיבל פריחת הדובדבן המסמל התחלה חדשה ושמחת חיים. פרי הדובדבן התאקלם בארץ בסוף שנות ה-30 והוא צלח רק באזורים גבוהים מ – 600 מטר מעל פני הים.

השנה צפוי היבול בארץ לעמוד על מעל 2200 טון דובדבנים, עליה של כ-10 אחוזים בייחס לשנה שעברה זאת בשל התרחבות השוק והתאמת מצעי הגידול לצרכי הפרי כחלק ממחקרים המתבצעים בחברת 'טוף מרום גולן'. הקטיף מתחיל בתחילת מאי ומסתיים בסוף יוני. את הזן המקדים המסורתי 'בורלא' מחליפים אט אט ה'מיני רויאל' ו- 'רויאל דון' שיכנסו השנה לראשונה לשוק.

בהמשך יגיע זן הבינג, שצבעו אדום-צהוב, פירותיו גדולים יחסית וטעמו מתוק. זנים נוספים יופיעו בסוף מאי ועד אמצע יולי. פילוח השוק בשנה שעברה בחלוקה לזנים היה: בורלא-23%, צ'ינוק-5%, רנייר-25%, בינג-21%, ואן-1%, סטלה-4%, הידל פינדל-7%, סאם-1%, אחרים-5%, כשהשנה הזנים החדשים צפויים לתפוס כ -12 אחוזים מהשוק.

הדובדבנים מכילים כמות גדולה של ויטמין C וביופלבונואידים (חומרי צבע הפרי), שמגבירים את ספיגת הוויטמין ונושאים את נוגדי החמצון שבו עד לכלי הדם הזעירים ביותר בגוף. בצריכת דובדבנים יש פוטנציאל להפחתת מחלות לב או מחלות כרוניות אחרות, כמו דלקת פרקים. החומרים הכימיים המעניקים לדובדבן את צבעו האדום מסוגלים להקל על כאבים ופועלים כמו תרופות משככי כאבים, ואנטי דלקתיים. ברפואה האלטרנטיבית והסינית ממליצים לצרוך דובדבנים לחיזוק מערכת החיסון והראייה, לסובלים מדלקות חוזרות ונשנות בדרכי הנשימה וכנגד צבירת נוזלים בגוף.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש זנים לגובה של 400 מר? מושב קדמת צבי גולן

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture