המבקר: אורי אריאל העביר עשרות מיליונים למקורבים פוליטיים

השר אורי אריאל קיבל לידיו תקציב עתק של 110 מיליון ש"ח, ולפי מבקר המדינה, 56% מהתקציב הגיעו למקורביו הפוליטיים • בשמאל קוראים לפתוח בחקירה נגדו, בעוד חבירו לסיעה, ח"כ סמוטריץ' טוען כי המבקר פועל בשירות השמאל הקיצוני נגד הציבור הדתי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השר אורי אריאל ממפלגת הבית היהודי עשה שימוש בתקציבי תכנית ממשלתית כדי להעביר עשרות מיליוני שקלים לגרעינים תורניים – וזאת בין היתר, במטרה לגרוף רווח פוליטי במחנה שאליו הוא משתייך, כך עולה מדוח מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שפורסם היום.

הדו"ח קובע בנוסף שאריאל מידר את הצוותים המקצועיים מהליך חלוקת התקציבים, ובמקומם שיתף לוביסטים ומקורבים, שחלקם נהנו בסופו של דבר מהתקציב. לאור חומרת הממצאים, המבקר העביר את חלקם ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. "מידור הדרג המקצועי של משרדי ממשלה מעבודת המטה לגיבוש הצעות החלטות ממשלה ושילובם החלקי ביישום החלטות אלה, ולצד זה עירוב שתדלנים (לוביסטים) – בעלי עניין ומקורבים פוליטיים של שרי ממשלה בתהליכים אלה, מהווים פגיעה חמורה בסדרי משילות, במינהל תקין ובאינטרס הציבורי הכולל. שר הבינוי דאז אורי אריאל, שהיה לו קשר אישי למקורביו הפוליטיים וליועצו דאז, נושא באחריות לכשלים שהועלו", כתב המבקר.

בספטמבר 2013 ועדת שרים החליטה להעניק לשר אורי אריאל, אז שר השיכון, אחריות על ניהולם של 110 מיליון שקלים, לצורך "עידוד וחיזוק ההתיישבות". הכסף יועד לחלוקה לגרעיני משימה שונים, ובתנאי שיהיו בפריפריה או באזורים מוחלשים. לפי הדו"ח, 56% מהתקציב הוזרם בסופו של דבר למקורבים פוליטיים של אריאל או של מפלגתו. בנוסף, חלק מהעמותות שזכו בתקציב כלל לא תאמו את תנאי הסף שהציבה הממשלה. התוצאה היתה בפועל שאריאל הזרים כספים שנועדו לפיתוח התיישבות בפריפריה לעמותות של מקורביו שפעלו במרכז הארץ. המבקר ציין במפורש כי בין העמותות שנהנו מתקציבי המיליונים ישנן כאלה שפעולות ברמת אביב ובמרכז תל אביב, וכי חלק מהעמותות נוהלו על ידי מקורביו של אריאל.

בנוסף לתמיכה בגרעינים המזוהים אידיאולוגית עם מחנה הימין הדתי, השר אריאל גם גרף רווח פוליטי לא קטן מהאופן שבו הועברו הכספים. כך למשל, חבר מפלגת מרכז נוסף ששימש כיועץ לתנועת בני עקיבא בתחום הקמת הגרעינים – ונבחר בשנת 2014 לסגן מנהל מחוז הגליל במשרד הבינוי – העיר כי יש לבצע שינויים בטיוטת החלטת הממשלה. אותו חבר מרכז מפלגת תקומה נוסף, אמר בשעתו כי "החטיבה להתיישבות חייבת לתת דגש גדול על הצד החברתי בגרעיני המרכז". מנהל היחידה העירונית בחטיבה למנהל במשרד לפיתוח הנגב והגליל התייחס לנושא וכתב כי היועץ לשר דאז, ישראל מלאכי, ציין שהלחץ לשינוי ההחלטה "נובע מהצורך הפנים מפלגתי להראות שיש התייחסות לכולם".

לפי ממצאי המבקר, הגרעינים התורניים אכן שימשו את הקריירה הפוליטית של אריאל: שמונה ימים לפני הבחירות האחרונות לכנסת ערך השר אריאל כנס חירום בירושלים, ואליו הוזמנו ראשי ומנהלי הגרעינים התורניים שמקבלים תמיכה כספית מהשר. השר אריאל ביקש מהם לצאת לשבוע של "מסירות נפש" ולגייס מצביעים למפלגת הבית היהודי. הסכנה, כך הציג, היא ש"אנחנו נישאר על ספסלי האופוזיציה, על כל המשתמע מכך לגורל הזהות היהודית של מדינת ישראל וכמובן לגורלה של ארץ ישראל ולגורל מוסדות התורה".

המבקר קבע כי "פעולות פסולות אלה הביאו לכך שמשרד הבינוי והחטיבה להתיישבות קבעו אמות מידה למתן הסיוע, כך שלא היה הבדל בין עמותות שפועלות ביישובים מוחלשים לבין אלה שפועלות ביישובים חזקים במעמד חברתי-כלכלי גבוה, ולהוצאה של עשרות מליוני שקלים מקופת המדינה לשם תמיכה בעמותות שחלק מפעולותיהן אינו עולה בקנה אחד עם תכליתה של החלטת הממשלה". המבקר קבע כי מרבית התקציב המדובר זרם למקורביו הפוליטיים של אורי אריאל. "לפחות 56% מהגרעינים שזכו לסיוע במסגרת התוכנית האסטרטגית היו עמותות בעלות זיקה דתית-אידיאולוגית למפלגתו של השר אריאל", נכתב.

בסיכום הדו"ח כותב המבקר: "מידור הדרג המקצועי של משרדי הממשלה מעבודת המטה לגיבוש הצעות החלטות ממשלה ולצד זה עירוב לוביסטים בעלי עניין ומקורבים פוליטיים של שרי ממשלה מהווים פגיעה חמורה בסדרי משילות, במינהל תקין ובאינטרס הציבורי הכולל. שר הבינוי דאז, אורי אריאל, שהיה לו קשר אישי למקורביו הפוליטיים וליועצו דאז נושא באחריות לכשלים שהועלו. החלטות של משרד הבינוי ושל החטיבה להתיישבות להעניק סיוע תקציבי לקבוצות התיישבות שחבריהן מתגוררים ופועלים בשכונות בעלות מעמד חברתי-כלכלי גבוה בערי המרכז, וחלקן אף אינו עומדות בתנאי הסף של החלטה 741, טעונות בדיקה של היועץ המשפטי לממשלה". חלק מממצאי המבקר פורסמו בתחקיר של מכון המחקר "מולד", המזוהה עם השמאל.

תגובת שר החקלאות אורי אריאל על ממצאי המבקר בנושא פעילות הגרעינים: "שר החקלאות מכבד את קביעות מבקר המדינה וכבר הנחה את הגורמים הרלוונטיים לפעול בהתאם להנחיות המבקר. יחד עם זאת יודגש שמבקר המדינה לא ממליץ להעביר לבדיקת היועמ"ש את פעילות השר. השר אריאל גאה על פועלו להפוך את פרויקט הגרעינים המשימתיים לתוכנית ממלכתית, אשר אומצה ואושרה רשמית בידי הממשלה וכל שומרי הסף – היועצים המשפטיים והחשבים במשרדי הממשלה השונים והיו שותפים לכתיבת התכנית, לקביעת הקריטריונים להפעלתה וליישומה בפועל. אנשי הגרעינים תורמים יום יום שעה שעה לכלל החברה הישראלית, הן בפריפריה הגיאוגרפית והן בפריפריה החברתית. יעידו על כך ראשי רשויות וראשי ארגוני הגרעינים, דתיים וחילוניים כאחד".

"מקומו של אריאל בכלא ולא סביב שולחן הממשלה"

ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני מסרה בתגובה: "אורי אריאל צריך לשבת בכלא ולא סביב שולחן הממשלה. חשיפת ממצאי המבקר מוכיחה כי במקום לדאוג לפריפריה ולגרעיני המשימה שפועלים בנגב ובגליל, אורי אריאל ריפד את הכיסים של חבריו ועסקני מפלגת הבית היהודי בכסף ציבורי". שפיר הוסיפה כי "הרשת הסבוכה שטווה השר אריאל על מנת לקיים את המפעל המושחת שלו היא כמעט בלתי נתפסת. דו"ח המבקר מצביע על פשעים מרובים שנעשו ביודעין, בלי בושה ובכוונה ברורה.  אריאל הקים גופים, העביר החלטות ממשלה ומינה מקורבים במטרה אחת ברורה: לגנוב כסף ציבורי מקופת המדינה לטובת אינטרסים פוליטיים קטנים.

"האשמה מוטלת על כל ההנהגה הפוליטית של הבית היהודי, מבנט ועד סלומינסקי, שישבו על הברז של הקופה הציבורית, השתיקו במשך שנים את הפרשה, שיגרו איומים והפחדות ודאגו בכל הכוח שהכסף יעבור לעסקנים במקום לפריפריה. כל שקל מהכסף הגנוב חייב לחזור מיידית לתושבי הגליל והנגב להם הוא נועד, ועל היועמ"ש לפתוח בחקירת החומרים שהעביר המבקר", אמרה שפיר. "במשך שנים חברי הממשלה הזו בנו צינורות סודיים לשימוש בכספי המיסים שלנו למטרותיהם הפוליטיות אך לא עוד. אני אלחם בכל הכוח כדי שהכסף שאזרחי ישראל עובדים כל כך קשה בשבילו יחולק באופן שוויוני, ויעבור לחיזוק הפריפריה, לשם נועד".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) פנתה היום ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, בעקבות פרסום דו"ח מבקר, בדרישה לחקור את התנהלותו של השר אריאל ולהקפיא את החלטת הממשלה להחזיר את החטיבה להתיישבות לפעילות: "לנוכח הממצאים החמורים בדו"ח המבקר, ולאור החלטת הממשלה להחזיר את פעילותה של החטיבה להתיישבות תחת פיקוחו של אורי אריאל, אבקש כי תורה מיד על פתיחת חקירה על מעשיו של השר אורי אריאל, ותקפיא את החלטת הממשלה להחזיר את פעילותה של החטיבה עד למיצוי ההליכים. על פניו עולה מהדוח לכאורה, כי השר היה מעורב במינוי קרובים ובהסטת תקציבים בתוך המערכת, מה שמעלה חשד לכאורה למעילה קשה באמון הציבור, ובכשל מערכתי של מנהל תקין".

"מבקר המדינה הפוליטי ביותר בתולדות המדינה"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "הפרק בדו"ח מבקר המדינה העוסק במפעל הגרעינים התורניים הוא אחד המוטים והפוליטיים ביותר שנכתבו כאן מאז קום המדינה. יותר ויותר פעמים בזמן האחרון נופל המבקר בפח ומשמש כלי ניגוח בידי צד פוליטי אינטרסנטי כנגד צד פוליטי אחר. על הדרך הוא גם מנסה לסרס עוד ועוד את יכולתו של הדרג הנבחר לקבוע את מדיניותו ולממש אותה.

"פשוט לקרוא ולא להאמין. נדמה שהמבקר עובד אצל סתיו שפיר ואצל ארגון השמאל הקיצוני "מולד", שהדו"ח כולו מבוסס על מניפסט מוטה וחובבני שהוציא הארגון בדצמבר 2014 – חודשיים בלבד לפני שהמבקר החל בבדיקתו. החגיגות התקשורתיות של ארגון השמאל הקיצוני הזה היום עם פרסום הדו"ח מוכיחות את שילוב הידיים הזה יותר מכל. את סתיו שפיר אפשר להבין. פעילותה החברתית העניפה של הציונות הדתית היא לצינים בעיניה. היא מעדיפה את הציבור הזה בהתנחלויות ביו"ש בלבד כדי שאפשר יהיה להאשים אותו בניתוק מהעם. כשהוא מתחבר לעם ופורס רשת של פרויקטים חברתיים בכל רחבי הארץ היא נכנסת ללחץ. את המבקר שמתגייס לעזור לה קצת פחות ניתן להבין.

"מפעל הגרעינים המשימתיים הוא אחד מהמפעלים החברתיים המפוארים ביותר שהוקמו כאן בעשורים האחרונים. הוא החל בציונות הדתית והתרחב גם לגרעינים חילוניים, גרעיני עולים, דרוזים, ועוד. הרחבת פעילות הגרעינים היא יעד ממשלתי שעוגן בהחלטת ממשלה שהוביל השר אריאל בתפקידו כשר השיכון. השר אריאל הוביל גם את מימוש ההחלטה בסמכות וברשות. טענות המבקר ברובן הן עורבא פרח – אימוץ הסתה שמנהלים שפיר וחבריה בשמאל הקיצוני נגד המפעל החלוצי הזה. בהחלטת הממשלה מספטמבר 2013 נקבע שיתוקצבו הגרעינים בכל הארץ וכך אכן נעשה, ללא שום הבדל בין גרעינים דתיים, חילוניים, גרעיני עולים, גרעיני דרוזים ועוד.

"הטענות של המבקר נגד מעורבות יועציו של השר בגיבוש ובמימוש מדיניותו הן המשך הניסיון השיטתי לסרס את הדרג הנבחר ולמנוע ממנו את היכולת לקבוע את המדיניות ולממש אותה, כפי שמתחייב במדינה דמוקרטית, המכבדת את רצון העם. מי אם לא יועציו של השר יממשו את מדיניותו? את מי אם לא את אנשי המקצוע שעוסקים שנים במפעל הגרעינים הוא ייקח לידו כדי לייעץ לו ולסייע לו לפתח את המפעל המפואר הזה? את עובדי המשרד "המקצועיים" שמעולם לא ראו איך נראה גרעין ומה פעילותו?! אולי את היועץ המשפטי של המשרד שלא מבין כלום בנושא?! השר אריאל הקיף את עצמו באנשי מקצוע מהתחום וביחד הם פיתחו ושכללו את המפעל הזה כמו שראוי למפעל חשוב כל כך. בדו"ח המבקר יעטפו בתוך כמה ימים דגים והשר אריאל עוד יקבל פרס ישראל על חלקו במפעל הגרעינים המשימתיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture