אכלתם סלט ירקות? נחשפתם לחומרי הדברה רעילים

אתם רוצים לאכול בריא וקוצצים לעצמכם סלט לארוחת ערב, ובלי לשים לב, נחשפתם לשאריות של חומרי הדברה מסוימים שנאסרו או הוגבלו לשימוש חקלאי באירופה ובארה"ב. איך זה קורה? מבקר המדינה בדק ומצא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הציבור בישראל המשיך להיחשף לחומרי הדברה שנים לאחר שבאירופה ובארצות הברית נאסר או הוגבל השימוש בהם. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה. מעניין לציין כי היום אף פורסם דו"ח חדש של אדם טבע ודין שחושף תמונה מדאיגה בנוגע לדפוסי הפיקוח והאכיפה של משרד החקלאות על חומרי הדברה במזון. לפי הדו"ח, הציבור בישראל חשוף לחומרי הדברה במזון ברמה המסוכנת לבריאות, שחורגת מהממוצע במדינות מפותחות.

משרד המבקר בדק בחודשים מרס-אוגוסט את סוגיית השימוש בחומרי הדברה בחקלאות. המשרד בדק את מצב הפיקוח, האכיפה וההסברה וההדרכה בנוגע לשימוש בחומרי הדברה. הדו"ח מתייחס לטיפול בירקות ופירות המיוצרים בארץ ומשווקים לצרכן הישראלי, בידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, בשירות המזון הארצי במשרד הבריאות, במשרד הכלכלה ועוד.

אנשי המבקר מצאו כי הציבור בארץ המשיך להיחשף, באמצעות צריכת ירקות ופירות, לשאריות של חומרי הדברה מסוימים שנאסרו או הוגבלו לשימוש חקלאי באירופה ובארצות הברית נוכח השפעתם השלילית על הבריאות והסביבה. זאת מכיוון שהליך ההערכה שמתייחס לתועלת ולנזק באותם חומרים, בהתבסס על הידע המחקרי העולמי שבעקבותיו הוצאו משימוש – בוצע בישראל רק כמה שנים לאחר שהדבר נעשה באותן מדינות מפותחות.

בנוסף, עלה כי יחידת השירותים להגנת הצומח ולבקורת במשרד החקלאות לא מבצעת פיקוח בשטח על עבודת החקלאים. זאת למרות שהדבר נחוץ כדי לבדוק אם הם פועלים על פי הוראות השימוש של תכשירי הדברה, במטרה לצמצם ואף למנוע את קיומן של שאריות חומרי הדברה במזון המסופק לצרכן. ואם ברצוננו לקבל מידע על כמות חומרי ההדברה, הרי שגם לקיחת הדגימות מהפירות ובדיקתן לוקה בחסר.

"הצרכן הישראלי 'שבוי' בשוק בו אין מידע שאפשר ללמוד ממנו איזו סחורה נקייה יותר או פחות מחומרי הדברה. לפיכך הוא נאלץ לבצע את רכישותיו בלא שיהיה לו מושג לגבי רמת חומרי ההדברה במוצרים", נכתב בדו"ח. כמו כן, משנת 2010 ועד סיום הביקורת פרסם המשרד פעם אחד בלבד מידע בנוגע לאחד הסקרים שביצע, וגם מידע זה היה חלקי בלבד. "אי פרסום תוצאות הסקר משמעו פגיעה בעיקרון השקיפות שחייב המשרד כלפי הציבור", כותב המבקר.

מארגון אדם טבע ודין נמסר היום כי השימוש בחומרי הדברה בחקלאות נפוץ בכל העולם, ונועד לשמור על הצמח ממזיקים. אולם, חומרי הדברה רעילים לאדם חודרים לצמח ולמזון המגיע לצרכנים. בעקבות זאת, נעשו בעולם בשני העשורים האחרונים שינויי רגולציה במטרה להפחית הימצאות של חומרים מסוכנים במזון. בהתאם למגמה העולמית, לפני כ–15 שנה נדרש גם משרד החקלאות בישראל להקטין את השימוש בחומרי הדברה רעילים במיוחד לאדם. אך בפועל, חומרים שאסורים לשימוש במדינות מפותחות עדיין נמצאים בשימוש בישראל.

מנכ"ל אדם טבע ודין, עמית ברכה, אמר כי תמונת המצב העולה מן הדו"ח מעידה על כשל חמור של משרד החקלאות בכל הנוגע לפיקוח על חומרי הדברה במזון. לדבריו, לא ייתכן שבישראל, אחת המדינות המובילות בעולם בצריכת פירות וירקות, שיעור חומרי ההדברה בתוצרת יהיה מהגבוהים בעולם. "אני קורא לשר החקלאות לאמץ את חוק ההדברה שהונח על שולחן הכנסת על ידי יו"ר ועדת העבודה, הבריאות והרווחה, ח"כ אלי אלאלוף, ולהבטיח הגנה על בריאות הציבור מפני חומרי הדברה במזון", אמר ברכה.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "בימים אלה משרד החקלאות מקדם שינוי במדיניות השימוש בחומרי הדברה בפירות ובירקות למען שמירה על בריאות הציבור, ובכך ישלים את הטיפול בפיקוח ובקידום נושא הפחתת השימוש בחומרי הדברה. לאור הטענה כי השמירה על בריאות הצרכן הישראלי אינה שונה מהשמירה על בריאות הצרכן האירופי, ולאור הצורך התמידי לאזן בין שמירה על בריאות הציבור לבין המשמעויות הכלכליות של החלטות אלו על הייצור החקלאי, מובן לכל כי תקינה שהתקבלה באיחוד האירופי יכולה ואף צריכה להתאים לציבור בישראל.

"במסגרת זו, המשרד בוחן את האפשרות להמליץ לוועדה הבינמשרדית לה שותפים משרדי החקלאות, בריאות, הגנת הסביבה וכלכלה, לאשר את השימוש בחומרי הדברה המותרים באירופה בהסתמך על הליך הרישוי שמבוצע באירופה, ללא צורך בהליך המתרחש כיום לרישוי חומרי הדברה בישראל. המטרה בהמלצה כזו היא שיהיו לחקלאים פתרונות הדברה זמינים במיידי חלף החומרים שעתידים לצאת ולהיאסר בשימוש באיחוד האירופי. מהלך זה הינו המשך ישיר לפרויקט דומה שיזם המשרד לפני שנים אחדות, במסגרתו ביצע הערכה מחודשת למספר רב של תכשירי הדברה. בתוך כך, ביטל המשרד את רישומם של כ-40% מכלל החומרים הפעילים.

"בנוסף, המשרד בוחן את האפשרות להמליץ לוועדה הבינמשרדית בהשתתפות משרדי החקלאות והבריאות לתקן את תקנות שארתיות חומרי ההדברה המותרים בשימוש על פי תקינה בינלאומית, בהתאם לתקינה במדינות מערביות, ולתקן את המצב הנתון כיום, כך שהשארתיות המותרת בישראל תהיה תואמת לרמה המותרת בשווקי היעד.

"מלבד זאת, משרד החקלאות מודה למבקר על ביקורתו בעניין פיקוח וקידום הפחתת השימוש בחומרי הדברה. עם קבלת טיוטת הדו"ח, נעשתה עבודה יסודית במשרד להבנת הפערים והדרכים למימוש הפתרונות הרצויים. פתרונות אלו מקודמים בימים אלו במסגרת תכניות העבודה של יחידות המשרד. המשרד ילמד את הנקודות שהמבקר העלה ויעשה בהן שימוש לקידום הנושא לטובת כלל הציבור בישראל".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "תוכנית הדיגום השנתית ממוקדת במוצרים בעלי פוטנציאל גבוה להימצאות חומרי הדברה, ובמוצרים המצויים בשווקים שבהם נמצאו חריגות בשנים קודמות. חלקם של מוצרים אלה בתוכנית הדיגום גבוה משמעותית מחלקם היחסי בדיאטה של הצרכן הישראלי – דבר המשפיע רבות על שיעורי החריגות. נתוני החריגות מועברים למשרד החקלאות להמשך טיפול מול החקלאים. שירות המזון הארצי רואה חשיבות רבה בהקטנת חשיפת הציבור לחומרי הדברה ממזון. לפיכך, בין יתר הפעולות, הוקמה קבוצת עבודה שהחלה בעבודתה להרחבת שיתוף הפעולה עם משרד החקלאות, וזאת כדי לטפל מהשורש בשימוש לא מושכל בחומרי הדברה בשדה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מזל שאני אוכל רק חטיפים…

מסוכן לאכול חטפים !!! ילד אתה רןצה למות?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture