המלחמה של גפני בבנקים: "היה יכול להביא למלחמת אחים"

אתמול הודיע יו"ר וועדת הכספים כי יפעל להוציא מבנק ישראל את ההגנה על לקוחות הבנקים. בתגובה טענו שם כי גפני מתוסכל בגלל תקנות הציות של הגמ"חים והיום באה התגובה החריפה: "כשכל העולם קרס, מנהלי הבנקים בישראל התעשרו בלי בושה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ח"כ משה גפני הודיע אתמול בישיבת ועדת הכספים כי יפעל להוצאת ההגנה על לקוחות הבנקים מידי הפיקוח על הבנקים, משום שהוא נכשל בכך. גפני אמר את הדברים בעקבות ממצאי בדיקת הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, שהעלו כי הבנקים השתלטו על פעילותם של יועצי המשכנתאות וגרמו להם לעבוד עבורם – למרות שהיועצים מייצגים באופן פורמלי את הלקוחות ולא את הבנקים.

"שנתיים אני יושב כאן בוועדה, ואני יכול היום לומר בוודאות – בנק ישראל נכנע לבנקים", אמר גפני. "איבדתי באופן מוחלט את האמון בבנק ישראל. לא עשיתם דבר וחצי דבר נגד הבנקים ובעד הלקוחות. יש בעיה עם הנושא של יועצי המשכנתאות שאנחנו מעלים אותה כאן פעם אחר פעם. כשאני הולך לנושא שאני לא מבין בו, אני לוקח עורך דין או יועץ מס. כשאני לוקח פעם בחיים משכנתא, אני רוצה לקחת מישהו שמבין בזה, שזה המקצוע שלו".

לדבריו, "יש לבנק ישראל שני תפקידים: תפקיד אחד – לדאוג ליציבות הבנקים, והתפקיד השני זה לדאוג ללקוחות. אתם צריכים לדאוג להם, אבל לא עשיתם כלום, כלום, כלום. מגיע יועץ משכנתאות שנראה לפקיד בבנק שהיועץ הזה יוזיל את מחיר המשכנתא – הוא פוסל אותו. אתם יודעים את זה. אתם יודעים שהשוק הזה פרוץ. אתם פוגעים באופן מוחלט בזוגות צעירים, במשפרי דיור. אני אבקש מהיועץ המשפטית של הוועדה להכין הצעת חוק שתנתק את בנק ישראל מהטיפול בלקוחות. לתת לגורם רגולטורי אחר שהוא ידאג ללקוחות. שבנק ישראל ימשיך לעסוק ביציבות הבנקים. כשאתם אומרים ששלחתם הנחיות – אני לא מאמין לזה".

בתגובה מסרה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "גפני משוחח איתי באופן שוטף. יש לנו יחסי עבודה טובים. אני מבינה שיש לו ולציבור החרדי תסכול בנושאי תקנות ציות הקשורות לפעילות של גמ"חים. היום גמ"חים צריכים לעבוד עם יותר אסמכתאות, וזה יוצר קושי וחיכוך, אבל כולם צריכים להבין שסביבת העולם השתנתה בכל הקשור לנושאים הללו".

באשר לביקורת עצמה שהטיח גפני בנושא הטיפול של בנק ישראל בנושאים צרכניים, אמרה בר: "אני גאה בעבודה של הפיקוח על הבנקים בהגנה על הלקוחות, מפניות הציבור שמתקבלות ועד הוראות בנושא הוגנות וגביית חובות. שמרנו על כספי המפקידים במשבר הפיננסי. הפיקוח הוא זה שהוביל מצב שבו אף בנק לא היה בסיכון במשבר הפיננסי, בשונה מארה"ב ומאירופה, שם בנקים פשטו רגל, ולקוחות הפסידו כספים. אנו לא מושפעים משיקולים זרים, ורק טובת הלקוחות עומדת לנגד עינינו".

בפאנל שעסק בעתיד הגמח"ים, שהתקיים היום במהלך כנס לשכת רואי החשבון, בחר גפני להגיב בחריפות על דבריה. "יותר ויותר מתקבל הרושם שבנק ישראל מפחד מהבנקים", אמר גפני. "יושבת המפקחת על הבנקים בוועדה אחרי שמיכל הלפרין הממונה על ההגבלים העסקיים הגישה דו"ח בדיקה ואומרת: 'אנחנו מסכימות למה שאומרת הממונה על ההגבלים' – כלומר, בנק ישראל יושב על הטריבונה, המפקחת רואה מה אומרת הממונה על ההגבלים ומה אומר ההוא ומה אומרת ההיא, בעוד שעל הפיקוח על הבנקים מוטלת משימה, לגבש כללים ליועצי המשכנתאות… שאלתי את הממונה על ההגבלים האם מצאה קרטל והיא ענתה: 'לא, אבל כל הבנקים העלו ריבית'".

גפני התייחס היום לעניין הגמ"חים שהעלתה המפקחת על הבנקים באומרו: "זה מוסד שאנו גאים בו, שמתקיים שנים רבות ומציל חיי אנשים. לא מדובר במוסד כלכלי ומי שעומד בראשו לא מקבל שכר, ודאי לא מרוויח כסף, אבל הגמח"ים מעניקים אשראי לאנשים שנמצאים במצוקה ומלווים על פי קריטריונים ובלי ריבית. אגב, זה לא רק בציבור החרדי, יש גמ"ח ועד בית בבניין ברמת אביב… סיכמנו כללים לגבי הגמ"חים: עד 50 אלף דולר לא נוגע לחוק הפטקא, גמ"ח בינוני עד גדול צריך להירשם כעמותה, וגמ"ח גדול יכול להירשם בפטקא בארה"ב ואז לא צריך לעשות פה ושם פעולה. כולם היו בעניין, עם הנחיות לבנקים. אבל בפועל, מאז ההסכמים נסגרים חשבונות של בנקים, אז או שאנחנו במדינת עולם שלישי שלא מקיימים החלטות או שאין בנק ישראל".

גפני הוסיף: "אני סבור שבנק ישראל פשט רגל, מבחינת מה שהוא צריך לטפל. יש לו תפקיד חשוב בכלכלה הישראלית, אבל אין בנק ישראל, יש בנקים! הם מחליטים מה עושים ומה לא עושים. זה הגיע למצב שבכל העולם כולו במשבר הפיננסי העולמי, המוסדות הפיננסיים קרסו ורק כאן מנהלי הבנקים התעשרו. בשעה שבכל העולם היה קריסה, כאן קיבלו מנהלי הבנקים משכורות עתק.

"אני נגד החוק של הגבלת השכר אך לא הייתה לי ברירה, אנשים לא התביישו וקיבלו משכורות שאין לי יכולת לקרוא את כל האפסים בתלוש… הפגינו חזירות מול אנשים שלא גומרים את החודש כמו בשכונת הארגזים. אני באופן אישי נגד החוק, ובעד כלכלה חופשית, אך זה יכול היה להביא למלחמת אחים אז לא הייתה ברירה. מה הם עושים שם כל היום, בבנק ישראל? הרי לפקח הם לא מפקחים, זה לא התנהלות של מדינה מתוקנת. אני מודיע בשם חברי הוועדה אם המצב יישאר כמות שהוא והבנקים יעשו מה שהם רוצים והפיקוח יישאר גרורה של הבנקים, אנחנו נשנה את החוק".

הרשות להגבלים: יש לחייב את הבנקים לעבוד עם יועצי המשכנתאות

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שאפו

בעבר חצי אירופא הייתה משועבדת לבנק רוטשילד.
וכאן בארץ הבנקים מתעסקים בלמצוץ את דמם של המקומיים.
לו לא הייתה נפרשת רשת ביטחון סוציאליסטית על הבנקים, והייתה תחרות ביניהם.
היה כאן בנקאות נוסח שווייץ ובהיקף שהיהודים ידעו לעשות בכל הדורות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture