עליה במספר המעשנים בארץ; האם המס על הסיגריות יעלה שוב?

אמש צוין ברחבי העולם 'יום העישון הבינלאומי' והבוקר מפרסם שר הבריאות את דו"ח העישון השנתי ממנו עולים נתונים מדאיגים באשר להיקף העישון בישראל • ליצמן יפנה לכחלון בדרישה להעלות שוב את המס על הסיגריות • הדו"ח והנתונים המלאים - בפנים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ב- 31.5.17, צויין בישראל ובעולם היום הבינלאומי ללא עישון. שר הבריאות מפרסם היום, 1.6.16 את הדו"ח השנתי על מצב העישון בישראל לשנת 2016.

בדו"ח השנתי מובאים נתונים על מימדי העישון באוכלוסייה הכללית, נתונים מעודכנים על עישון סיגריות ונרגילות בקרב בני הנוער, עישון בקרב חיילי צה"ל, סקירה מקיפה על פעילויות המניעה והמאמצים הרבים המושקעים בהן, המשותפים למשרדי הבריאות, החינוך, האוצר, צה"ל, קופות החולים וגופים רבים נוספים.

בנוסף מציג הדו"ח סקירה על פעילות החקיקה והאכיפה בתחום העישון, על הגמילה מעישון בישראל ונתונים כלכליים שונים ביחס לעישון, בהם הכנסות המדינה ממיסים על טבק, צריכת הסיגריות הלאומית והיקף ההשקעה של תעשיית הטבק לקידום ועידוד העישון בקרב צעירים ובכלל.

על פי תוצאות סקר הרגלי הבריאות לשנת 2016 שהסתיים לאחרונה, שיעור המעשנים בישראל עומד על כ-22.5% בקרב בני 21 שנים ומעלה, עלייה של 2.7% לעומת השנה שעברה.

שיעור העישון בקרב האוכלוסייה הערבית הוא 23.4% לעומת 22.3% באוכלוסייה היהודית. בהתאם לנתונים אלו, מוערך מספר המעשנים בישראל בכמיליון ומאתיים אלף מעשנים.

שיעורי עישון הנרגילה גבוהים ועולים עם הגיל. בקרב תלמידי כיתות י"א ו-י"ב, כ-39% במגזר היהודי ניסו לעשן נרגילה וכן 42% במגזר הערבי.

מדיווח של צה"ל עולה כי שיעור העישון בעת הגיוס לצה"ל בשנת 2016 עמד על 24.8% בקרב המתגייסים – נתונים המצביעים על ירידה משמעותית לעומת הנתונים הקודמים של שנת 2012 (30.6% בקרב מתגייסים).

צו של שר הבריאות שנכנס לתוקף בפברואר 2016 אסר על עישון בכל שטח מוסד החינוך, הן במבנה והן בחצר, וכן בטווח של עשרה מטרים מהכניסה לבית הספר, במטרה לצמצם ככל הניתן את חשיפת התלמידים, המורים והמבקרים לעישון כפוי. חוזר מנכ"לית משרד החינוך בנושא הופץ לכל מנהלי מוסדות החינוך, ומשרד הבריאות יצא בקמפיין להעלאת המודעות לחקיקה החדשה.

בתחום האכיפה מציין הדו"ח את הבעייתיות באכיפת החוק למניעת עישון ברשויות המקומיות וקורא לבחון דרכים חדשות לשינוי המצב.

חברות הטבק המשיכו גם בשנת 2015 להשקיע בעידוד וקידום העישון דרך פרסומות, חסויות, דיוור ישיר וקידום מכירות, ונרשם שיא השקעה של 63 מיליון ₪ בעידוד וקידום העישון בישראל.

בשנת 2016 חלה עלייה של 4% במספר המשתתפים בסדנאות גמילה מעישון בקופות החולים, ונרשם שיא של כמעט 27,000 מעשנים שפנו לגמילה, המהווים רק כ-2.2% מתוך כלל המעשנים.

מאז כניסת נושא הגמילה מעישון לסל הבריאות בשנת 2010, פנו 163,180 לגמילה בעזרת קופות החולים.

בדו"ח מוצגת ההשפעה של עיוות המס הקיים לגבי טבק לגלגול עצמי, הבא לידי ביטוי בהמשך עלייה בייבוא הטבק לגלגול לעומת ירידה בייבוא סיגריות, הפער הקיים גורם לפגיעה קשה ביעילותה של מדיניות המיסוי ככלי יעיל ומוכח לצמצום העישון ונזקיו, ולמניעת התחלת עישון בצעירים, וכן לאובדן הכנסות מצטבר של למעלה ממיליארד ש"ח בשבע השנים האחרונות. בכוונת שר הבריאות לפנות בימים הקרובים אל שר האוצר בדרישה להעלות את המס על טבק לגלגול.

הכנסות המדינה ממיסי קנייה על סיגריות וטבק לגלגול עצמי מגיעים לכ-6.34 מיליארד ש"ח, לא כולל מע"מ ולא כולל הכנסות ממוצרי טבק אחרים.

בחודש פברואר השנה פורסם דירוג של מדינות האיחוד האירופי, המבוסס על ציון שנקבע בהתאם למידת יישום המדיניות המומלצת למאבק בעישון. מבדיקה דומה של יישום המדיניות בישראל, קיבלנו את הציון 43.5 מתוך 100, המדרג אותנו במקום ה-28 מתוך 35.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אנשים בני שישים ושבעים שמעשנים, הורסים להם את הבריאות, מבזבזים כסף, מסריחים מהסיגריות, מזיקים ומפריעים לסביבתם, הכל בגלל שטות של גיל 13.
לדעתי, המשגיחים בשיבות צריכים לשים על זה את כל כובד המשקל ולהעניש בחור שמעשן במלוא החומרה!!

לכבוד שר הבריאות היקר
לפני מספר שנים חלה ירידה בעישון בישיבות עקב מסע פרסום מסיבי,
לאחרונה חלה שוב עליה דרמטית של מעשנים בקרב בני הישיבות, בפרט בישיבות ליטאיות וב2-3 חסידויות מסוימות שהעישון אינו טאבו !! וד"ל
אנא יש במשרד הבריאות תקציבים לזה יש צורך להקים צוות מדריכים ופרסומאים שירימו מחדש קמפיין בשפה חרדית נגד העישון ונזקיו וחזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture