חרדיות ובורגניות: הילכו שתיהן יחדיו?

תופעת "הבורגנות החרדית" עלתה לאחרונה לכותרות, אך תלוי כיצד מפרשים את המילה בורגנות. מעמד הביניים החרדי בהחלט נמצא בעלייה מכורח המציאות, אך רדיפה אחרי תענוגות העולם הזה, בהחלט אינה מייצגת את ערכינו • מאמר

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יש אנשים, בדרך כלל בעלי אינטרס מובהק, המתעקשים לכנות כל תהליך נורמלי שחברה בריאה עוברת, בשמות מפוצצים איתם הם ישתמשו על מנת להוכיח כי החברה החרדית עוברת שינוי, בדרך כלל במובן השלילי כפי שהוא נתפס לעינינו, אך הוא חיובי להם. בדרך כלל הם אף יתגאו בכך שפעולותיהם ופעילות הארגונים בראשם הם עומדים – האחראים ל'שינוי' המתחולל בחברה, וכך, יש להם עדיין זכות קיום בעיני אדוניהם המוזילים הון רב מממונם על מנת לקדם אי אלו אינטרסים.

תופעה שזכתה לכינוי "הבורגנות החרדית" עלתה לאחרונה על ראש שמחתם. יודגש: אין בדברים משום טענה כי כל אלו שעסקו לאחרונה בנושא, בעלי אינטרס הם. בתקופה האחרונה, שודרה בתאגיד השידור הישראלי כתבה על ידי עלה התאנה החרדי בדסק הכלכלי שלהם, על "תופעת הבורגנות החרדית". בכתבה מסכימות להתראיין שתי משפחות חרדיות, האחת מהעיר ירושלים והשנייה מביתר עילית, המוצגים כחיים באורח חיים בורגני. לפני הכל, מעניין לבדוק מה מקור המילה "בורגנות".

"משה עשה להן שלשה צריפין ושלשה בורגנין" מספר פעמים מופיעה המילה בוגרנים בחז"ל ככינוי למגדל או מצודה. משם התגלגלה המילה לשפה הערבית, כאשר הם משתמשים במילה זו עד היום על מנת לתאר מגדל. בורג' ח'ליפה לדוגמה, הוא שמו של המגדל הגבוה ביותר בדובאי. תחילה שימשה המילה בורגני כינוי ליושב במצודה או בעיר. מאוחר יותר, החל המושג לציין באופן כללי את אנשי הערים בני מעמד הביניים. בשפת הרווחת של היום הפכה המילה "בורגנות", שמשמעה המקורי אינו אלא "מעמד ביניים", לסוג של מילת גנאי. לרוב היא מזוהה עם רדיפת הנוֹחוּת והתענוגות, עם שלווה אדישה ובינוניוּת חסרת שאיפות, לצד אופי אנוכי והעדר ערכיות ואידיאולוגיה.

נשוב לאותה כתבה ששודרה מכספי המיסים של הציבור העובד בישראל, כאשר על פי נתוני הלמ"ס באותה כתבה, רוב גדול של הציבור החרדי עובדים. מכיוון שאתר JDN פונה רק לציבור החרדי האמון על דעת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א שהתירו את השימוש ברשת האינטרנט רק לנזקקים לה לצרכי עבודה, ניתן לשער כי כספי המיסים שמשלמים קהל הגולשים הם אלו שמימנו את הכתבה. בהזדמנות אחרת יהיה מעניין לעסוק בשאילה מדוע על המדינה להחזיק גוף שידור שאינו הכי מוצלח במדינה בלשון המעטה, אך לא נרחיב בנושא זה. רק כנקודה למחשבה לפני שנחזור לעניינו.

ובכן, מיהו חרדי בורגני על פי תאגיד "כאן"? מתגאה אדם העובד לפרנסתו בכך שהוא לוקח את הילדים ללימודים עם רכב, אלא שמדובר ברכב שלמרבית הנהגים בעיר מגוריו ביתר עילית, יש רכב טוב בהרבה. אה, ויש להם גם 4 סוגים שונים של דגני בוקר בבית, "לא כמו אנשים אחרים שיש להם רק את הצהוב, הפשוט הזה…", אומרים בני המשפחה. בקיצור, את "הרמה הגבוהה" של הכתבה כבר הבנתם, ומה שאני לא הבנתי, זה למה המדינה מממנת את הרדידות הזאת מכספי המיסים שלנו. לא הייתי נדרש לסוגיית הבורגנות והחרדיות רק בעקבות כתבה זו.

באופן כללי, מטבע הדברים, ככל שיותר חרדים מוצאים עצמם בשוק העבודה, במרבית הפעמים בניגוד גמור לציפייה של עצמם להישאר בבית ה' כל ימי חייהם ולשקוד על דלתות תלמודם, רמת החיים עולה אף היא. וכאן יש הבדל בין החרדים שיוצאים לעבוד, לאלו המכנים עצמם "חרדים בורגנים". אלו כמו אלו, חיים ברווחה כלכלית יותר מאשר אברך כולל שגרתי שלהוריו אין את היכולת לתמוך בו כלכלית בסכומים גבוהים. אך בניגוד לחרדי הממוצע שאורח חייו נותר עדיין ישיבתי/חסידי לחלוטין, מי שמחפש שינויים וכינויים שונים, ישנה, ולו במעט, את אורח חייו. זה יכול להתבטא בשאיפות שמחדירים לילדים, שינוי הלבוש, שפה רחובית יותר ולעיתים אפילו ניתן להבחין בהם במקומות שכל שומר נפשו ירחק מהם.

מי שכתב בהרחבה גדולה על הנושא, הוא הרב יהושע פפר שכתב את הדברים בכתב עת השייך לקרן תקוה, הדוגלת בחירות הפרט. במילים אחרות, מטרת הקרן להכניס את עקרונות הליברטריאניזם לכלל החברה בישראל. הוא טוען כי לכאורה אין סתירה בין חרדיות לבורגנות. הוא כותב כי היהדות אינה דורשת פרישות מוחלטת מהעולם הזה. "קדושים תהיו", מצווה התורה, ומפרש הרמב"ן "קדש עצמך במותר לך". הרמח"ל שואל מדוע לא קבעו חכמים את הפרישות לחובה? ומתרץ כי מדובר בגזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. "אך השרידים אשר בעם, החפצים לזכות לקרובתו יתברך ולזכות בזכותם לכל שאר ההמון הנתלה בם, להם מגיע לקיים משנת חסידים אשר לא יכלו לקיים האחרים, הם הם סדרי הפרישות האלה". במילים אחרות: הפרישות, מעלתה גדולה עד למאוד, אך היא אינה מתאימה לכל, כי אם רק ליחידי סגולה.

כל חרדי שואף למצוינות. כולם מעוניינים להישאר וללמוד בהיכלי התורה, אך לא כולם מסוגלים. יוצאים הם להביא לחמם, ולמלאות את התחייבותם לנשותיהם בכתובה, לזונם ולפרנסם. הילדים אף הם דורשים את שלהם, ומחוסר ברירה מוצאים הם את עצמם מחוץ לד' אמות של לימוד התורה, אך גם בעבודה נשארים הם בתוך דלי"ת אמות של הלכה. אין הם זזים ממנה כמלוא נימה. ואז, כאשר ההכנסות גדולות, מטבע הדברים, ההוצאות גודלות אף הן. למה לא להביא הביתה לילד ממתק אחרי שהצליח להביא ציון גבוה במבחן בגמרא? לפתע, הוא יכול להקל על עצמו ולרכוש רכב, וכך הלאה. לתהליך הזה, קוראים בורגנות. לא במובן של רדיפה אחרי תענוגות העולם הזה, אלא במובן של מעמד הביניים.

אלו החיים ברמה של בורגנות בהמית, הרודפת אחר תענוגות העולם הזה, קטונתי, אך לדעתי הם אינם מייצגים את הציבור החרדי ואת ערכיה. או במילותיו של הרב פפר: היהדות החרדית אינה יכולה לחיות בכפיפה אחת עם בורגנות כזו, בורגנות של מידת בינוניות המשועבדת לנוחות ולתענוגות. די לעניין זה לציין את הדברים הפסקניים שהביא ה"משנה ברורה" בתחילת ספרו: "והקובע את מחשבתו בעניינים הגשמיים ובהבלי העולם שלא לשם שמים, רק להתענג ולהשיג כבוד, ביטל עשה זו [=מצוות אהבת הא-ל], ועונשו גדול".

אם ננסה לשוב לשאלת בכותרת ולענות האם חרדיות ובורגניות יכולים להשתלב למילה אחת, התשובה לא תהיה חד משמעית. כאמור, הכל תלוי בהגדרה של המילה: האם מתכוונים למעמד הביניים או שמא לבורגניות בהמית? ובמחשבה שנייה, לשם מה לעסוק בהגדרות?

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בתוך עמי אני יושב, כמעט אינני מכיר אברכים, שלמדו על באמת בכולל אחרי החתונה, ויצאו לעבודה, יחידים ממש, רק מצפונם של העובדים לא נותן להם מנוח, והם חייבים לנפח את המספרים לממדים דמיונים, ובפרט שהם מקבלים ע"ז כסף מהמדינה

השאלה היא לא מה זה בורגניות אלא מה זה חרדים… וד"ל

הערת אגב כללית:
הרבה פעמים שומעים אנו טענה נפוצה, שהרי גם גדולי התנאים עבדו למחייתם כגון רבי יוחנן הסנדלר ורבי יהושע ועוד, ולמה ניגרע, הלא טוב תורה עם דרך ארץ כשיטת הר' קוק?
ובלא להיכנס לפולמוס על עצם הענין, שאלה אחת לי לכל הטוענים כך, האם ממציא השיטה הרא"י קוק עסק במלאכה למחייתו או שמא ישב ולמד והתפרנס מן הרבנות, וכן הרצ"י קוק וגורן ואונטרמן ועוד ועוד (יכלה הדף והשמות לא יכלו)?
את התשובה תחשבו לעצמכם, כל עיקר הטענה אינה אלא כדי להכשיר את השרץ, וד"ל.
נקודה למחשבה עמוקה…

בעלזער, כתבת מצויין
פעם אמרו לפני מרן החזו"א שבני היא עיר חרדית. אמר להם החזו"א, לא חרדים, דאווענענס.

1. למה הכותב הנכבד צופה בתוכניות טלויזיה חילוניות?

2. למה הכותב מאשים את הגוף ששידר את הכתבה כמי 'שאינו הכי מוצלח בלשון המעטה'. הרי לדבריו הכתבה שודרה בערוץ החדש 'כאן', שעדיין רק בשלבי הרצה?

3. לגופו של עניין:
מגיב בשם 'בעלזער' כתב 'השאלה אינה מהי 'בורגניות' אלא מהי 'חרדיות".
אם הבנתי נכון את דבריו, כוונתו היא כי הכתבה לא עסקה האם מבחינה רעיונית, אידיאולוגית, רוחנית ודתית, חרדיות משתלבת עם בורגניות.
הכתבה עסקה במציאות בשטח.
למעשה, יש היום הרבה 'חרדים' 'בורגניים'.
לא מעניין אותם אם זה אמור להשתלב או לא.
הם קוראים לעצמם 'חרדים',
והם נהנתניים.
בפירוש.
והתופעה הולכת ומתפשטת.

אפשר לתקוף את התופעה, לשלול אותה, לכתוב מאמרים פובליציסטיים מלאי פאתוס נגדה. אבל אי אפשר להתכחש לעובדת קיומה.

צפיתי בכתבה והדבר היחיד שהיא עוררה בי, היא רחמים גדולים על אותם "בורגנים" והרדידות שלהם.

עיקר הטענה ברורה: ש'עלה התאנה' יפסיק עם הכפשותיו על הציבור החרדי. די!

ל"לחשוב מחשבות לעשות"
שיטת "תורה עם דרך ארץ" שייכת לאסכולת הרש"ר הירש ולא קשורה לשיטת הרב קוק.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture