פגישת נתניהו ואבו מאזן: מהלך מדיני ומפץ פוליטי מעבר לפינה?

חודש וחצי לפני פגישתם של רה"מ ויו"ר הרשות, וכשברקע הצהרתו של השר ליברמן לפיה "הסדר מדיני קרוב מאי פעם", נעים התרחישים במערכת הפוליטית בין "עוד מאותו דבר" להסכם מדיני שיגרור (גם) מפץ פוליטי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כמעט בלי ששמנו לב, החודש האחרון היה גדוש במגעים מדיניים – מאחורי ולפני הקלעים – שעשויים לבשר על תחילתו של תהליך מדיני משמעותי שעשוי להסתיים בהסכם בין ישראל לפלסטינים.

זה התחיל בביקורו של טראמפ בישראל, המשיך בידיעה על פגישתם הצפויה של נתניהו ואבו מאזן בעוד מספר שבועות ומסתיים, לפי שעה, בהצהרתו הדרמטית של השר ליברמן על הסכם מדיני קרוב.

במערכת הפוליטית יש מי שסבור שמדובר ב'כאלם פאדי'. עוד סבב של דיבורים לשם דיבורים שיסתיימו בדיבורים בלבד. מנגד, יש מי שמושכנעים שהפעם מדובר בתכנית אמיתית, כשנתניהו מתכוון ברצינות להגיע להסדר היסטורי מול הפלסטינים – זאת תוך שיתוף ומעורבות אקטיבית של "הציר הסוני", שגם בו נרשמו תמורות משמעותיות השבוע.

ההערכה שלהם מתבססת על ההתרחשויות שצויינו לעיל, כמו גם העובדה שאבו מאזן כבר לא מתעקש על הקפאת הבניה כתנאי למו"מ מדיני. "בחדרי חדרים רמזו הפלסטינים לאמריקאים שהם יהיו מוכנים לקבל את התוכנית הביטחונית של הגנרל ג'ו אלן ו־160 המומחים הביטחוניים שלו", כותב היום העיתונאי בן כספית ב'מעריב'. הוא מזכיר כי מדובר באותה תוכנית מושמצת, מבוזה ומבוישת של ממשל אובמה, שבנימין נתניהו ומשה (בוגי) יעלון החזירו שוב ושוב למקצה שיפורים, עד שהתפוגגה".

לדבריו, "זוהי התוכנית הביטחונית הכי מפורטת, מרחיקת לכת ומושקעת שהוצגה אי־פעם על ידי גורם כלשהו לפתרון בעיית הביטחון הישראלית אם אי־פעם תוקם מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון. האמריקאים השקיעו בתוכנית הזו את כל נשמתם ומרצם בהנחת עבודה פשוטה: אם הם יצליחו לענות על צרכיה הביטחוניים של ישראל, הם ינטרלו את הסיבה העיקרית שמונעת את הקמתה של המדינה הפלסטינית. לביבי ייגמרו התירוצים, והוא יוכל ללכת לפתרון שתי המדינות על בסיס קווי 67' עם חילופי שטחים. טוב, האמריקאים טעו. זה לא הצליח אצל אובמה, כי הנשיא היה, כידוע, חובב ערבים ותבוסתן. עכשיו, זה מבליח אצל טראמפ".

נתניהו ואבו מאזן ייפגשו בחודש הבא בארה"ב

כספית מוסיף פרטים על התכנית הזו: "מדובר בתוכנית יצירתית שמאפשרת לישראל להחזיק כוחות קומנדו מוסקים ל"התערבות מהירה" בתוך הגדה המערבית, מייצרת חגורה ביטחונית של כוחות ישראלים, ואחר כך זרים (נאט"ו או מארינס אמריקאים) לאורך הירדן, מעניקה לפלסטינים שדה תעופה שתחילתו בגדה המערבית וסופו בגדה המזרחית, בריבונות ירדנית, וכמובן מרופדת באין ספור אמצעים טכנולוגיים משוכללים שיעניקו לישראל התרעה ומודיעין חסרי תקדים. אז הפלסטינים כבר הזדרזו להסכים לתוכנית הזו. בשורה התחתונה, אבו מאזן אפסן את המילה "לא" שאפיינה אותו בגלגולים קודמים בבקבוק פורמלין. הוא אומר לטראמפ בעיקר "כן". האם הוא יודע משהו שאנחנו לא? כנראה שכן".

למרות שקשה להאמין שהפלסטינים יסכימו לתכנית הזו, קיימת ההערכה שהם יפתיעו הפעם. "אבו מאזן מבין שזה הצ'אנס האחרון שלו, לא בטוח שהוא יוותר עליו", אמרו השבוע גורמים בכירים במערכת המדינית.

במידה והם אכן יפתיעו, ובהנחה שרה"מ אכן נחוש לעשות היסטוריה בשדה המדיני, נותר רק המחסום הפוליטי, לאמור: בהרכב הממשלה הנוכחי אין לו שמץ של סיכוי להתקדם עם מהלך כזה.

גורמים בסביבתו כבר החלו להשתעשע ברעיון שציפי לבני תשוב לשולחן הממשלה יחד עם כמה מחבריה למחנ"צ על חשבון 'הבית היהודי'. לפי שעה זה נשמע מופרך, אבל בפוליטיקה, כפי שלמדו לא פעם, המציאות יכולה לעלות על כל דימיון. האם זה מה שיקרה הפעם? החודשים הקרובים יגידו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לביבי יש סיבה טובה ללכת עכשיו לקראת מהלך מדיני:
ביבי הסתבך בפרשיות פליליות שונות, והתקשורת נושפת בעורפה של מערכת המשפט לנקוט נגדו באמצעים שונים.
לנתניהו יש סיבה טובה להאמין, כי אם הוא ימלא את ציפיות השמאל, הוא יקבל ממנו הגנה וגיבוי, ויוכל 'להאריך ימים על כסא ממלכתו'.
כמו שאמרו על שרון בשעתו: כעומק החקירה כך עומק הנסיגה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture