"לא הייתה כל תועלת בהתנתקות, לא ביטחונית ולא מדינית"

החוק שיבטל את ההתנתקות, לפחות מצפון השומרון, יאושר בכנסת? האלוף יאיר נווה, מפקד ההתנתקות סבור כי נעשתה טעות. שר הביטחון ליברמן: "ההתנתקות הייתה הרפתקה, הייתה טעות, ואנחנו משלמים מחיר על הטעות הזו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יאיר נווה, אלוף פיקוד המרכז בזמן ביצוע תוכנית ההתנתקות ב־2005, שפיקד על פינוי היישובים מצפון השומרון במסגרת ההתנתקות וביצע אותו, סבור כי מרחק הזמן, 12 שנים אחרי, הוכיח שלא היתה כל תועלת בפינוי, לא מבחינה ביטחונית ולא מבחינה מדינית. בראיון מיוחד ל"ישראל היום" שיתפרסם מחר ב"ישראל השבוע", אומר נווה כי הוא תומך בהחזרת התושבים ליישובים חומש ושא־נור, וקובע כי גם היום יש חשיבות ביטחונית בהישארותם על הקרקע.

"אין ספק שגם בעזה וגם בשומרון לא יצרנו שום יתרון ביטחוני", קובע נווה. לדבריו, "אם להתנתקות מעזה עוד היתה תרומה בראייה היסטורית בכך שהוכח כי הטרור אינו קשור להתיישבות, וכן הוכח כי פינוי לא יכול להתבצע באופן כזה שאיש לא רוצה לראות עוד – הרי שבצפון השומרון אפילו זה לא היה. לא היה שום יתרון בפינוי. אפס. כלום. שום דבר לא השתנה שם לטובה". האלוף (מיל') נווה מדגיש כי "לכן אין שום תוספת ביטחונית או ערכית מזה שיצאנו משם. זה אירוע מתסכל ותחושה של סתם".

שר הביטחון אביגדור ליברמן, הגיב על כך בראיון רדיופוני הבוקר ואמר: "אני מסכים באופן מוחלט. ההתנתקות הייתה טעות. בוודאי אתה זוכר, אני ומפלגתי כולנו הצבענו נגד התנתקות ויתרה מזו, מכיוון שלאריאל שרון לא היה רוב אז לא בקבינט ולא בממשלה, אז לפני שהוא העביר את כל ההחלטות, הוא פיטר אותי ואת חברי המנוח שר התיירות דאז בני איילון ואני גם אחרי עשר שנים יכול להגיד בצורה ודאית – ההתנתקות הייתה הרפתקה, הייתה טעות, ואנחנו משלמים מחיר עליו, על הטעות הזו".

לדברי ליברמן, "כל הרעיון של ההתנתקות ושהפלסטינים יהיו פתאום שוחרי שלום והם מסוגלים להבטיח את האינטרסים הביטחוניים של ישראל ויהיו קבלני משנה שלנו לביטחון, כל התפיסה הזאת קרסה, כל הקונספציה הזו קרסה. הרי כשיצאנו מרצועת עזה, כשברחנו מרצועת עזה, פינינו 21 ישובים פורחים, עשינו טרנספר לעשרת אלפים יהודים, חזרנו לקווי 67' ובטעות אני שומע עכשיו, עשר שנים לאחר שחמאס תפס את השלטון, אומרים: אבל יצאנו ללא הסדר, ללא הסכמה. יצאנו עם הסדרים, הסדרים בינלאומיים. אני רוצה להזכיר הסכם חתום עם האיחוד האירופי שהם יקחו אחריות על מעבר רפיח, ואבו מאזן לקח מאיתנו, קיבל על מגש של כסף את כל רצועת עזה ושנתיים לאחר מכן חמאס תפס שלטון ואנחנו רואים היום מה התוצאה".

ביום שני הבא, יתקיים כנס מיוחד בהשתתפות נציגים של כל סיעות הקואליציה, להתנעת החוק שיאפשר את החזרת תושבי צפון השומרון שפונו במסגרת ההתנתקות לבתיהם. כזכור, במהלך ביצוע ההתנתקות פונו עם כל היישובים היהודיים בגוש קטיף וברצועת עזה גם ארבעה יישובים בצפון השומרון: גנים, כדים, חומש ושא־נור, שנותרו מאז ועד היום שוממים מאדם, וזאת לאחר שצה"ל ממשיך לשלוט בשטח שלא הועבר לידי הרשות הפלשתינית, כפי שנעשה ברצועת עזה.

בכנסת הקודמת נעשה ניסיון שכשל לבטל את ההתנתקות, שהביאה בעיקר טרור וירי טילים מרצועת עזה ליישובי ישראל, אולם היות שהחוק כלל סעיף שנחשב לא ריאלי, הכולל את חידוש ההתיישבות גם ברצועת עזה – החוק נפל. בשבוע הבא יונע החוק שיבקש לחדש את ההתיישבות רק בצפון השומרון, מה שמגדיל את הסיכוי שעבור.

מי שמוביל את המהלך הם חברי כנסת כמעט מכל סיעות הקואליציה, בשיתוף המועצה האזורית שומרון ומטה "חומש תחילה". את החוק יזמו יו"ר סיעת הבית היהודי שולי מועלם־רפאלי וראש מועצת השומרון יוסי דגן וחתומים עליו יו"ר הקואליציה דוד ביטן, יואב קיש, נורית קורן, אמיר אוחנה ואברהם נגוסה מהליכוד, בצלאל סמוטריץ' ומוטי יוגב מהבית היהודי, וכן יעקב מרגי ומיכאל מלכיאלי מש"ס. בשבוע הבא, כאמור, יתקיים הכנס להנעת החקיקה בהשתתפות שרים וח"כים מכל מפלגות הקואליציה.

 Pierre Terdjman/ Flash90.

בראיון לישראל היום מסביר נווה, מי שלימים מונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל לפני שהשתחרר מצה"ל, מדוע לדעתו צריך ליישב מחדש את חומש ושא־נור, אולם לדבריו לגבי שני היישובים הנוספים, כדים וגנים, יש לערוך חשיבה מחודשת אם ליישבם. נווה גם מספר בגילוי לב על ההתלבטויות שהיו לו אם לבצע את פקודת הפינוי ומדוע הכריע בסופו של דבר לעשות זאת. כחובש כיפה סרוגה מספר נווה בראיון על ההתמודדות עם השאלה אם גם היום, 12 שנים אחרי, הוא עדיין סופג ביקורת מהציבור הדתי שבו הוא מעורה, ומה עשה בזמן אמת כדי להקל ככל האפשר את כאב הפינוי.

בהמשך הראיון ליוסי אליטוב הסביר שר הביטחון את דבריו כי יש אווירה של שיחות שלום באזור. "קודם כל המילה שלום לא רלוונטית במזרח התיכון ומעולם לא תשמע ממני, אלא אני מדבר על הסדרים אזוריים ואני חוזר ואומר, מעולם לא היינו כל כך קרובים להסדר אזורי עם מדינות ערב מתונות ומעולם לא היינו כל כך רחוקים מהסדר כלשהו עם הפלסטינים וצריך להבין שפעם ראשונה בעולם הערבי המתון הפנימו שסכנה אמתית לשלטונם, למשטרם, זה לא ישראל, לא יהודים, לא הציונות אלא חמאס וחיזבאללה ואל-קאעידה והמדינה האסלאמית וכשהם החליטו מה שהחליטו בנוגע לקטאר או הכניסו חיזבאללה וחמאס לרשימות ארגוני טרור, הוציאו את החימוש מחוץ לחוק, זה לא בגלל אהבת ציון".

ליברמן הוסיף כי "הנשיא טראמפ וצוות אנשיו הם אנשים מפוקחים, מנוסים והם לומדים את מפת האזור. הם לומדים את כל המחלוקת בייננו לבין הפלסטינים, הם לומדים מה קורה בתוך החברה הפלסטינית ובתוך ההנהגה הפלסטינית ולכן לדעתי הם יגיעו לאותה מסקנה. אני לא רואה שום דרך אחרת להתקדם לאיזושהי הסדר במזרח התיכון ללא קודם כל פריצה בנושא הסדר אזורי. אני מניח שנוכל גם לשכנע את חברינו בארצות הברית שזו הדרך הנכונה וזה הסדר הנכון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא בטוח שההתנתקות מעזה הייתה כזה אסון!
זה נכון שאסור להפגין חולשה מול הערבים,
אבל גם אין הגיון להחזיק ישובים בעומק של קילומטרים רבים מהקוו הישראלי,
עם צירים באורך קילומטרים שצריכים להיות מפוקחים כל העת.
ולצערנו גם פיגועים מעת לעת.
המציאות הוכיחה גם בלבנון וגם בעזה, שלאחר כמה סבבי לחימה השתרר שקט מוחלט!
זה שחיזבללאה וחמאס מתעצמים, זה לא נורא העיקר שיש להם הרבה מה להפסיד.
יש לזכור שלאסאד ולסאדאם היה שנים נשק כימי שהם לא השתמשו בו בגלל ההרתעה.
לסיכום צריך שני דברים לשקט בטחוני
א. הרתעה (דהיינו לאויב יש יותר מה להפסיד ממך)
ב. גבול ישר וסימטרי בלי חריגות לעומק השטח אשר מאפשר הגנה קלה ואת זה נתנה ההתנתקות.

למה מסתירים מהציבור כמה חיילים ומתנחלים נהרגו ונפצעו בגוש קטיף.????
למה מסתירים מהציבור כמה מיליארדים נעלמו כל שנה בגלל גוש קטיף????
למה אנחנו נותנים לביבי למשוך אותנו לנושאים שלא מעניינים את הציבור ???
העיקר שלא ידברו על החקירות והשחיתות ?!
שידבר על מה שכן מעניין אותנו ?
למה בהנהגתו מחירי הדיור מאמירים ????????
למה יוקר המחיה מאמיר ??????
על זה שידבר ?!
שידבר על התנחלויות מבודדות שגורמות ליוקר מחיה ?!
למה הוא מפחד????

לאדון יוסף:
לידיעתך, אדם שמתאבד זה אומר בדיוק שאין לו מה להפסיד.
ולנו יש הרבה מה להפסיד.
מה גם שלחימה מול חיזבאללה כיום היא ממש לא דבר קל.

לצ.
העובדות הם שכבר למעלה מעשר שנים שקט בגבול הצפון מה שלא היה כל השנים שהתבוססנו בבוץ הלבנוני. ועל כך מגיע תודות לאהוד ברק למרות שבזמנו הימין נלחם נגדו בחרוף נפש.
וכן השלום (הקר והעויין) עם מצרים סיים 24 שנים של עימותים ממלחמת העצמאות הפדאיון מלחמת ששת הימים מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture