גפני נגד חוק הגמ"חים: "אם גמ"ח יהפוך לבנק הוא לא יתאמץ להשיג כסף"

ועדת הכספים קיימה היום דיון ממושך בחוק הגמ"חים, במהלכו הביע יו"ר הועדה, ח"כ גפני, התנגדות למספר סעיפים בחוק המוצע. גפני הבהיר כי אם הסעיפים לא יתוקנו - הוא יטרפד את אישור החוק

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מתוך כוונה לסיים את העבודה על חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, שירותי פיקדון ואשראי בלא ריבית, "חוק הגמ"חים", ולהעלותו להצבעה ואישור במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית לפני סוף המושב, ממשיכה ועדת הכספים לקיים דיונים בנושא, תוך ניסיון להגיע להסכמות בתמיכת כל הגופים הנוגעים בדבר, החל ממשרדי האוצר, המשפטים, רשות שוק ההון ובנק ישראל וכלה המנהלי הגמ"חים.

בדיון שקיימה היום (ג') ועדת הכספים, עלו מספר סוגיות עקרוניות, כאשר הקריטיות ביניהן; השיקולים שינחו את עבודת הרגולטור החדש שאמור לפקח על הגמ"חים אם כניסת החוק לתוקף, הרף התחתון מבחינת היקף נכסים, שממנו יהיה חייב הגמ"ח לקבל רישיון והרף העליון שממנו והלאה, הפיקוח יעבור לאחריות הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. לאורך כל הדיון, שבו חברי הוועדה והדגישו, כי "בקידום החוק, עומדת לנגד עיניהם המטרה לבסס את מעמדו של מוסד הגמ"ח ולהבטיח שגמ"חים יוכלו להמשיך לפעול ולמלא את התכלית החברתית שלשמה הם קיימים; סיוע לנזקקים וערבות הדדית".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר עם פתיחת הדיון, כי הוא "רוצה לסיים את העבודה על החוק הזה לפני תום המושב. גם אם נגיע למסקנה שלא ניתן לאשר את החוק שלפחות נדע למה ומה הכשיל את העניין. הגמ"ח במהותו, הוא גוף שנותן הלוואה לנזקקים ללא ריבית. מדובר בתכלית חברתית ראשונה במעלה ועלינו לוודא שהמוסד הזה ימשיך לפעול כפי שנעשה בעם היהודי במשך דורות. הגמ"ח איננו מהווה תחרות לבנקים ולא נועד לכך. הגמ"ח נועד להגביר את הערבות ההדדית בין האזרחים ולסייע למי שנקלעו למצוקה או שבבת אחת יש להם הוצאות גדולות".

יו"ר הוועדה לבחינת נושא הגמ"חים מטעם שר האוצר, יואל בריס, הציג בתחילת הדיון את הצורך והחובה לקבל רישיון למי שעוסקים באשראי מכיוון שבדומה לבנקים, אף שמדובר בגופים שמטרתם שונה, הם מחזיקים בכספים של הציבור בעת שהם לוקחים פיקדונות וגם נותנים אשראי ויש להם מחויבות כלפי מי שהם מחזיקים בכספיהם. בריס אמר את הדברים, בעקבות הקראת סעיפי החוק בהם מוזכרת חובת הגמ"חים להנגיש את המידע ללקוחות ולעמוד בסטנדרטים של שקיפות החלים על המערכת הבנקאית.

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "חשוב ביותר לשמור על מוסד הגמ"ח. בניגוד לבנקים שמעודדים לקיחת הלוואות ומשווקים הלוואות בשיווק אגרסיבי, כי יש להם אינטרס, הגמ"חים מסייעים למי שפונה אליהם מתוך מצוקה או צורך אמיתי. למה אני לא שומע את קולם של משרדי האוצר והמשפטים ובנק ישראל, בכל הנוגע למנגנון ההלוואות בשוק האפור?! כמה עבריינים עוסקים בכך. גם לגבי הבנקים האמירות שלהם הן פרווה. אם היו מקיימים את מה שכתוב פה (בחוק הגמ"חים (א"ק)) במקרה של פישמן, היינו היום במקום אחר. אבל הם מתעסקים עם הקטנים, כי שם זה נוח".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "הגמ"ח זה קהילה שתורמת לתוך הקהילה ולכן רמת הסיכון היא לא אותה רמת סיכון, כי זה בתוך הקהילה ויש גם מושג שאין בעולם הבנקאות והשירותים הפיננסיים הכללי – 'אמון'. במערכת הגמ"חים יש אמון. בקהילה שתורמת לקהילה הרגולציה צריכה להיות אחרת. זה לא בנק ולא מיני בנק. אבל אלה איזונים עדינים שלא תמיד ניתן לשים בתוך החוק ולכן הפיקוח חייב להיות שונה לחלוטין ולא ניתן להחיל על הגמ"חים את אותו פיקוח שמחילים על המערכת הבנקאית. אולי גם החל"צ (חברה לתועלת הציבור (א"ק)) צריך להיות כאן". יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, הביע תמיכה בהצעה: "החל"צ שלא לוקח ריבית צריך להיות בחוק הזה".

נציג הייעוץ המשפטי ברשות שוק ההון, ברוך לוברט, שהקריא את סעיפי החוק בהם דנה הוועדה היום, הסביר, כי בין השאר, בעקבות אישור החוק, הגמ"חים יידרשו לעמוד בדרישות של הגברת נגישות המידע ושקיפות של המידע ללקוחות. עוד ציין, כי "אנחנו רואים חשיבות בכך שהמפקח ייקח בחשבון בעת ביצוע פעולות הפיקוח את הנושא החברתי ואת תכלית קיומם של הגמ"חים, מטרות חברתיות ועזרה הדדית". יואל בריס הוסיף בעניין הנגשת המידע: "המטרה היא שמי שבא ואמר שאיבדתי את הפתק ולא יודע כמה כסף יש לי בגמ"ח, או בן לאבא שנפטר ושהפקיד כסף והוא יבוא ויאמר 'אני לא יודע כמה ורוצה לדעת כמה אביו הפקיד בשעתו'. לכל אלו ולכל לקוחות הגמ"חים חייבת להיות דרך לקבל את המידע הרלוונטי להם. הגמ"חים ישמשו גם אנשים שאין להם גישה לבנק מסיבה כזו או אחרת, גם אם הבנק אינו נגיש להם גם מסיבות הלכתיות וגם מסיבות אחרות ויהיה צורך לאפשר להם לראות בכל עת שיבקשו את מצב הכספים שהם הפקידו בגמ"ח בדומה לנעשה בבנקים".

מזכיר איחוד הגמ"חים, יוסף שימל: "צריך להיות ברור שבהגברת שקיפות המידע, לא מחייבת להקים אתר אינטרנט ומתן קוד כניסה ללקוחות וכד'. אנחנו לא בנק. מי שמפקיד כסף בא למזכירות ומקבל דיווח של כל מה שיש לו לזכותו".

נציגת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, סימה שפיצר: "מי שמקבל פיקדון מהציבור הרחב ונותן הלוואות הוא בנק ויש כאן סיכון יציבותי וגם צורך בעמידה בסטנדרטים מול לקוחות וזה חייב לקבל התייחסות בחוק".

"המפקח על הגמ"חים חייב להיות אדם שמגיע מתוך המגזר החרדי"

בעניין סמכויות המפקח ודרך עבודתו, הסביר בריס, כי "לגמ"חים יש סיכון יציבותי כמו לבנקים ולכן למפקח יהיו סמכויות להורות או למנוע פעולות בהתאם לסיכון ליציבות. אנחנו אמנם הלכנו כברת דרך על-מנת לאזן את החוק כך שלא ייפגע במוסד הגמ"ח ואכן החוק יהיה שונה בתכלית, כפי הנראה, מהחוק כפי שאושר ע"י הממשלה, אבל עדיין יש להבטיח שיהיה פיקוח. המפקח יוכל לברר מה שיעור ההלוואות שהסתיימו ללא הסדר, מה הערבים שמנהל הגמ"ח דורש בעת מתן הלוואה. הכל על-מנת למנוע פגיעה ביכולתו של הגמ"ח לעמוד בהתחייבויותיו. יועץ משפטי בגמ"ח המרכזי, עו"ד יובל שלהבת: "אנחנו חוששים שהמפקח יהפוך לסוג של 'מפלצת', שלא יהיה עליו פיקוח והוא יוכל, גם אם פועל מתוך כוונות טובות, להרוג את הגמ"חים ולעקר אותם מתוכנם, אם יטיל יותר מדי מגבלות". יוסף שימל הביע חשש "שמא יבוא אדם שלא מכיר את פעילות הגמ"חים ומהותם". עו"ד בריס השיב להם: "בכל מקרה יש את הוועדה המייעצת וכמובן זה תלוי בהרכבה. היא תלווה את המפקח והוא לא יוכל להתעלם מהוועדה המייעצת אלא במקרים מסוימים ובהנמקה לומר שהוא חורג מהמלצת הוועדה המייעצת". עוד בסעיפי החוק; המפקח יקיים מרשם של הגמ"חים, מרשם בעלי רישיונות למתן אשראי, מרשם בעלי רישיון למתן שירותי פיקדון או אשראי ללא ריבית.

ויכוח שטרם נפתר נסב על הסכומים שיהוו את הרף התחתון המחייב קבלת רישיון להפעלת גמ"ח והרף העליון שממנו ומעלה הפיקוח על הגמ"ח יעבור לבנק ישראל. ברוך לוברט מרשות שוק ההון, הציג את עמדת הממשלה, לפיה הפטור מחובת רישיון יהיה עד נכסים בהיקף של 300 אלף ₪ ואילו נציגי הגמ"חים דרשות עד היקף נכסים של 600 אלף ₪.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני, הצטרף לנציגי הגמ"חים ודרש שגמ"ח קטן ייחשב מ- 600 אלף ₪ ומעלה.נציגת בנק ישראל, סימה שפיצר, הביעה תמיכה בדרישה הראשונית של 300 אלף ₪ ואמרה: "הסיכונים הם לא רק של יציבות אלא גם של הלבנת הון, כי הגמ"חים בסוף מנהלים חשבונות בנק ומפקידים כספים בבנקים ויש כאן סיכונים, כמו למשל בעניין פטקה מול האמריקאים. גם אם יש גופים שאנחנו לא נחיל עליהם את הפטקה, האמריקאים יכולים להחליט שהם כן מחילים אותה עליהם".

בעניין הרף העליון, שממנו סמכות הפיקוח תעבור מהרגולטור המיוחד לגמ"חים לפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, אמר לוברט שמדובר בגמ"ח שמנהל נכסים של 1.5 מיליארד ₪ ומעלה. עו"ד בריס ציין כי לא תהיה כל פשרה בעניין. לא ניסוג מההסכמה הראשונית הזאת. יש אפקט דומינו בשוק ואם גוף של מיליארד וחצי חלילה יקרוס, כי היתה מעילה, כי תקלות מחשבים, כי לווה שקרס, יש לזה השפעה כללית".

גפני הגיב לדבריו: "נכון להיום אין גמ"ח עם מיליארד ₪, אך יש כמה בודדים שיש להם היקף גדול ונותנים עזרה רבה. במשך כל השנים לא עברו את הסכומים הללו. אם בחוק נקבע שהוא הופך להיות בנק אזי הוא לא יתאמץ להשיג יותר כסף". נציגת המחלקה המשפטית בבנק ישראל, עו"ד אורנה ואגו: "אני מוחה על-כך; אם הגמ"ח הוא תחת הפיקוח של רשות אחרת זה בסדר ושל בנק ישראל לא??! הרי ברור שזו תהיה רגולציה לפי סיכונים. זו לא אותה רגולציה על הבנקים".

יובל שלהבת: "אנחנו סוברים שלא צריכה להיות מגבלה כלל, להכפיף לרגולציה בנקאית זה טעות זה סוג אחר של פעילות וסוג אחר של פיקוח נדרש. אפשר שיהיה יותר פיקוח או פיקוח מוגבר אבל לא להוציא לרגולטור אחר.

יחד עם זאת, מכיוון שכה קריטי למערכת, מוכנים להסכים, אבל להגדיל את הסכום מעל 1.5 מיליארד ₪. לטעמנו הסכום היה צריך להיות פי-3, 4.5 מיליארד ₪. כן מקבלים שרף הפיקוח צריך לגדול בתוך החוק ולא ע"י מעבר לבנק ישראל". בריס השיב: "הרעיון להגדיל ל- 4.5 מיליארד ₪ לחלוטין לא בא בחשבון. אני אפילו לא חושב שיש לי פנים להעז לבוא לשר האוצר עם הודעה שעלתה הצעה להגדיל ל- 4.5 מיליארד ₪. המעבר לפיקוח של בנק ישראל זה לא אומר שהגמ"ח הופך להיות בנק אך עובר לפיקוח של המפקחת על הבנקים. עברנו משברים במדינת ישראל גם של גופים פיננסיים פנימיים וגם משברים כלל עולמיים וכאן זה כבר עובר לעניין יציבות המערכת. זה יהפוך לגוף ריכוזי בתוך הגמ"חים, יהיה גדול מדי, זה ישפיע על הסיכונים שלו, כי אם יהיו לו 2 מיליארד ₪ יידע שהממשלה תהיה חייבת להזרים לו אם יהיו בעיות. רק אומרים תעבור למערכת הפיקוח היציבותית המרכזית במדינת ישראל".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, המשיך בהתנגדותו לדבר וקרא לבריס ולנציגות בנק ישראל, לקבוע שבמקום המעבר לפיקוח על הבנקים, ייקבע שמ- 1.5 מיליארד ₪ רמת הפיקוח של אותו המפקח על הגמ"חים תעלה דרמטית, אך עדיין הגמ"ח לא יפוקח כאילו הוא בנק. אל תנהגו בקיבעון מחשבתי. בסיכום קרא גפני לנציגי הממשלה ולמנהלי הגמ"חים להיפגש לפני דיון ההמשך ביום רביעי הבא על-מנת להתקדם בחקיקה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גפנ זקוק אולי להלואה?

עוד ניסיון של שודדי האוצר להכניס את ידם לכיס של האזרחים ! שודדים ושומרי הראש של הטייקונים, תפסיקו כבר לשדוד אותנו !!!!!!!!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture