הלכה ורפואה: מותר לעבור ניתוח קיצור קיבה לצרכים קוסמטיים?

בחור או בחורה הסובלים מעודף משקל אך בריאותם תקינה, והרופאים ממליצים להם על עריכת ניתוח לקיצור קיבה, כדי שיהיו יפים יותר ויצליחו בחברה ובשידוכים. האם הדבר מותר על פי ההלכה? • מאמרו של הרב יעקב וינר, ראש מוקד הלכה ורפואה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

כבוד הרב, שלום וברכה!

אני בת 20 ומתגוררת בדרום אמריקה, ובשנה האחרונה התחלתי להיכנס לעולם השידוכים, אך מחמת עודף משקל שאני סובלת ממנו מילדותי, אני חשה בקושי במציאת בן זוגי.

הלכתי לרופא משפחה ושאלתי אותו מה הרפואה יכולה להציע בכדי לפתור את בעיית ההשמנה שלי, והוא המליץ לי לעשות ניתוח לקצור קיבה. ואף שבריאותי תקינה, במדינות דרום אמריקה השלטונות מאשרים לערוך ניתוח כזה גם לצורכי יופי וכדומה.

שאלתי היא: כיצד ההלכה היהודית מתייחסת לעריכת ניתוח כזה לצרכים שאינם בריאותיים, אלא לצורך מציאת שידוך הגון וכדומה?

תשובה: בשאלה זו ישנם שני נידונים: א. האם ועד כמה הניתוח מסכן את בריאותו וחייו של המטופל. ב. האם יש לאסור זאת מטעם איסור "חובל בעצמו".

בעניין הנידון הראשון, נזכיר את לשון הרמב"ם [הלכות רוצח ושמירת הנפש פי"א הלכה ד-ה] שכתב: "כל מכשול שיש בו סכנת נפשות, מצווה עשה להסירו ולהישמר ממנו, ולהיזהר בדבר יפה יפה, שנאמר [דברים ד, ט] "הישמר לך ושמור נפשך מאוד". מדברי הרמב"ם אנו למדים, שעריכת ניתוח המסכן את חיי החולה ללא צורך, אסור מן התורה.

ובעניין הנידון השני – איסור "חובל בעצמו", כתב הרמב"ם [הלכות חובל ומזיק פ"ה הלכה א]: "אסור לאדם לחבול בין בעצמו בין בחברו. ולא החובל בלבד, אלא כל המכה אדם כשר מישראל, בין קטן בין גדול בין איש בין אישה, דרך נציון [כלומר, בדרך של ביזוי], הרי זה עובר בלא תעשה". משמע מדבריו, שאיסור חבלה בעצמו אמור דווקא כאשר הפגיעה בגוף נעשית ללא תועלת, בדרך בזיון, אבל כאשר יש תועלת לגוף, הדבר מותר, שאין זה נחשב "חבלה בגוף" אלא "תיקון הגוף". ולפי זה גם פעולות כירורגיות המצריכות הוצאת דם מהגוף, אם הן נעשות עבור טיפול קוסמטי, אין בהן איסור "חובל בעצמו".

אמנם נראה לי שיש בזה חילוק להלכה, שדווקא כאשר הפעולה של הניתוח היא המייפה את הגוף ומתקנת אותו, כגון בניתוח ליישור האף וכדומה, הדבר מותר, מאחר שאין זו פגיעה בגוף אלא תיקון, אבל ניתוח שלא נוצר על ידו תיקון, אלא הוא גורם שהגוף יתוקן לאחר זמן על ידי כמה פעולות נוספות, כמו ניתוח לקיצור קיבה, שהוא גורם לירידת התיאבון, והירידה במשקל ויופי הגוף באים לאחר מכן כתוצאה מאי אכילה, פעולות מעין אלו אינן נכללת בהיתר המשתמע מדברי הרמב"ם.

לסיכום: מאחר שיש סיכון מסוים לגוף בעריכת ניתוח לקיצור קיבה, ומאחר שהוא לא נעשה עבור שיפור הבריאות אלא לצורך קוסמטי המושג לאחר זמן, אין לערוך ניתוח זה. וטוב יעשו בעלי עודף המשקל אם ישמרו בעצמם על גופם, על ידי משטר דיאטה מסודר. ואף שהדבר קשה מאוד, מכל מקום ידוע מאמר החכם – "אין דבר העומד בפני הרצון"!

הכותב – הרב יעקב וינר שליט"א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
10 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לכאור' הרי כל אדם עם עודף משקל, גם אם לעת עתה מצב בריאותו תקין, ברור שעודף משקל גורם להידרדרות בריאותית בהמשך חייו, וזה כמעט בלתי אפשרי לשמור על תזונה נכונה לאנשים בעלי עודף משקל,
עקב נטייתם הגנטית להשמנה וצריכת סוכר ופחמימות, לכן שאלתי, האם יש תיקון יותר גדול מזה לגוף, האם צריך לחכות שיבואו השומנים ולחץ דם והסכרת רחמ"ל, בפרט שכיום ניתוח לקיצור קיבה הוא כמעט כמו טיפול ברופא שיניים,?

אני סבור כמו יוחנן.

לא זכיתי להבין מה ההבדל בהגיון בין תועלת מיידית לתועלת מתמשכת? אם מותר הלכתית לחבול לשם תועלת' שני המקרים מותרים.

בתור אחד שעשה ניתוח קיצור קיבה לפני בערך 9 חודשים אני יכול לומר היום שחיי השתנו מן הקצה אל הקצה לגמרי הורדתי בסביבות ה60 קילו דבר שלא היה קורה גם עם עשרות שעשיתי במהלך חיי וזה לא רק בשביל להראות טוב אלא זה הכי בגלל הבריאות שהניתוח הזה ידוע כמרפא מחלות כמו סוכרת כולסטרול ועוד. אז טוב שיעשה כבוד הרב שליטא וילמד את עניין הניתוח הנ"ל לעומקו במחילה

אילו היה הרב מודע לסבלם של השמנים… ה'בריאים' ?!
עודף משקל מהווה שורש ובסיס לכל חולי והפרעת איזון מטבולי. כגון: יתר לחץ דם, סכרת, שומנים בדם, כולוסטרול, כליות ולב – ונפש. למעשה: 'אין שמן בריא'. ההגדרה בשאלה, אומנם – 'קוסמטית'. ואילו ה'שולחן ערוך החמישי' מאבחן: 'מצוקה נפשית'. 'אם יזכה = יבחין'…

הרב רק דיבר על ניתוח שנעשה נטו כדי להיראות יותר טוב, זו היתה השאלה בכתבה! אם זה מסיבה רפואית, זו שאלה אחרת וצריך לשאול מחדש.

דרך נציון שכתב הרמב"ם קאי רק על המכה ולא על החובל!!!!!!!!

צר לי על טעותך. הלכתית אם שני רופאים גאסטרולוגים לא קשורים אחד לשני ממליצים נקודתית על אדם מסויים שזה לטובת רפואית מותר לבצע קיצור קיבה. כל הדין בנפרד@

א'. לוישמן ישורון. מהכרות אישית וקרובה עם הרב אני יכול להגיד לך שהרב עצמו יודע מה זה השמנה (לא הוא עצמו…) אבל הוא יודע!.
ב. ליהודי יקר. הרב ענה על זה תראה טוב מה כתוב בסוף!. עיקר הניתוח הוא להרזות ואפשר גם ע"י דברים אחרים!
ג. ליוחנן וכן לכולם! כמו שכבר כתבו אבל אני יחזור במיוחד ששמעתי את השיעור הזה מהרב עצמו. הרב לא אוסר לעשות ניתוח קיצור קיבה! ושוב הוא לא אוסר! ושוב תקראו שוב את מה שהוא כתב הוא לא אוסר!.
אלא אם עושים בשביל יופי אז יש לאסור. אולם בשביל הבריאות מותר! ושוב מותר! ומותר!.
(ונכון שלכולם יש בעיות בריאותיות אבל לא זאת הייתה השאלה)
בהצלחה לכווווווווווולם.

לא מתאים כלל לערער או לזלזל בפסק הלכה.
כמובן שלכל אחד את הזכות והחובה להיוועץ ברבותיו ולעשות בדיוק כפי התשובה שקיבל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture