חוק הלאום: "מדינה יהודית בעלת משטר דמוקרטי ששומרת על המורשת הדתית"

הסערה הפוליטית הבאה? ועדת השרים המיוחדת לאישור חוק הלאום גיבשה טיוטה שתובא בקרוב להצבעה במליאת הכנסת. העיתון 'ישראל היום' חושף כי בלחץ המפלגות החרדיות הוכנסו בחוק החדש מספר ניסוחים משמעותיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חוק הלאום החדש יובא בקרוב לאישור מליאת הכנסת והוא כולל בתוכו מספר ניסוחים עליהם התעקשו ראשי המפלגות החרדיות – כך חושף הבוקר העיתון 'ישראל היום'. ע"פ הדיווח של העיתונאי מתי טוכפלד, "בלחץ הסיעות החרדיות מדינת ישראל לא תוגדר "מדינה יהודית ודמוקרטית", אלא "מדינה יהודית בעלת משטר דמוקרטי", ולחוק תתווסף הוראה כי על המדינה לשמור על המורשת הדתית וכן על המקומות הקדושים על פי המסורת". כך

עוד דווח כי "באופן סופי השפה הערבית תשמור על מעמדה. השרים החברים בוועדה, בראשות השרים יריב לוין ואיילת שקד, החליטו כי כדי להוקיר את הקהילה הדרוזית, שבניה משרתים בצה"ל, תעביר הכנסת במקביל לחוק הלאום גם חוק מיוחד שיגדיר את יחס המדינה לדרוזים ויבדיל אותם מהמוסלמים".

ע"פ הדיווח, "בכירים בקואליציה אומרים כי בקרוב מאוד תובא הצעת החוק לאישור הכנסת, וחברי הקואליציה כבר סיכמו למעשה את הנוסח הסופי של החוק, למעט שינויי ניסוח קלים שעדיין לא הוכרעו. מי שאישר את נוסח החוק הם חברי ועדת השרים המיוחדת שהוקמה לצורך העברת החוק, שבה חברים שרים מכל סיעות הקואליציה".

בכתבה מובאים החלקים המשמעותיים בחוק החדש: "מדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי, שבו הוא מממש את שאיפתו להגדרה עצמית על פי מורשתו התרבותית וההיסטורית. הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי".

כמו כן מפורטים השינויים שהוכנסו בהתאם לדרישת המפלגות החרדיות: "על פי ההצעה המקורית, בהמשך היה אמור להופיע המשפט: "ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי ומקום כינונה של מדינת ישראל". אולם לבקשת החרדים, הוסר החצי האחרון של המשפט ולא יופיעו המילים "מקום כינונה של מדינת ישראל".

שינוי נוסף נכנס לבקשת הסיעות החרדיות לסעיף המפרט את מטרת החוק. במקום הנוסח המקורי, "חוק־יסוד זה, מטרתו להגן על מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, כדי לעגן בחוק־יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל", יוחלף הנוסח "יהודית ודמוקרטית" ב"יהודית" בלבד, ולחלופין ב"מדינה יהודית בעלת משטר דמוקרטי".

לגבי תפקיד המדינה ביחס ליהדות התפוצות, החוק המקורי נוסח כך: "המדינה תפעל לשימור המורשת התרבותית וההיסטורית של העם היהודי בקרב יהדות התפוצות". לבקשת הסיעות החרדיות הוכנסה לצד המילה ההיסטורית המילה "והדתית".

מעמד המשפט העברי גם הוא מקבל מעמד מיוחד בחוק החדש. הסיעות החרדיות וסיעת הבית היהודי דרשו להכניס סעיף בחוק הקובע כי "ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש מובהק, יכריע בה לאור עקרונות המשפט העברי, החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל"".

ועדת השרים אישרה את חוק הלאום; באופוזיציה תוקפים

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture