השגריר פרידמן ישתתף בשיחות עם הפלסטינים הזועמים: הוא לא רצוי

באופן חריג, שגריר ארה"ב בישראל יצטרף היום לפגישת גרינבלט וצוות המו"מ הפלסטיני. הפגישה תיערך בירושלים, זאת לאחר שברש"פ הכריזו כי הוא אינו רצוי ברמאללה • הפלסטינים מעוניינים לשמוע מהאמריקאים באופן רשמי את התמיכה בעיקרון שתי המדינות

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, יצטרף באופן חריג לפגישתו של השליח האמריקאי ג'ייסון גרינבלט עם צוות המו"מ הפלסטיני היום (שלישי) בירושלים. זאת כחלק מהשיחות על חידוש תהליך השלום. צירופו של פרידמן, שמתוקף תפקידו אחראי על הקשרים עם ישראל, מהווה שינוי של המדיניות האמריקאית שהיתה נהוגה בתקופת ממשל בוש וממשל אובמה.

במקביל, עזאם אל-אחמד, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח, התראיין אתמול (יום ב') בערוץ הטלוויזיה הפלסטיני הרשמי והתייחס לביקורו באזור של ג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא דולנד טראמפ. "הפגישה בין גרינבלט לנציגים הפלסטינים תתקיים בירושלים ולא ברמאללה", הדגיש אל-אחמד, שסיפר כי הדיון ייערך "בהתאם לדרישת הפלסטינים לדון במאמצי ארה"ב להחייאת תהליך השלום עם ישראל".

בהמשך דבריו ציין אל-אחמד כי "הבקשה הפלסטינית לקיים את הפגישה בירושלים נעשתה בגלל העובדה שיש במשלחת האמריקאית של גרינבלט אדם שאינו רצוי ברמאללה, ולאחר מכן נקב בשמו: "השגריר האמריקאי בתל-אביב דיוויד פרידמן". לדברי בכיר פת"ח, פרידמן ידוע בקשריו הענפים לישראל ולהתנחלויות, והוא הבהיר כי השגריר מוצב בתל-אביב, ומיועד לייצג את ארה"ב בישראל בלבד.

"השיחות יתקיימו בירושלים המערבית בגלל שאנחנו לא מוכנים שאחד מחברי המשלחת האמריקאית ייכנס אלינו לרמאללה", הוא הדגיש. "שגריר ארה"ב בישראל, הלגיטימיות שלו היא בישראל. אם הוא מגיע לרמאללה – זה אומר שרמאללה היא בריבונות ישראל", הסביר עוד בכיר פת"ח. לשאלת המנחה ענה עוד אל-אלחמד כי האפשרות המועדפת על הפלסטינים היא שהשגריר כלל לא ישתתף בשיחות. "רצינו שהפגישה תהיה בלי השגריר, והודענו שאם ישתתף – אנחנו לא נגיע", הוא אמר.

אל-אחמד ציין עוד כי מאז כניסת טראמפ לתפקידו סירבו האמריקאים לומר את הביטוי "שתי מדינות" כפתרון המדיני הרצוי לסכסוך הפלסטיני-ישראלי. לטענתו, במהלך השיחות האחרונות שהתקיימו בין גורמים פלסטיניים לאמריקאיים הם הסכימו להשמיע את הביטוי. "אני לא רוצה להיכנס לפרטים, אבל מבחינתנו זה לא מספיק. אנחנו רוצים לשמוע את המשפט הזה בהכרזה רשמית. רוצים לשמוע שאין פתרון מלבד פתרון שתי המדינות".

אל-אחמד הוסיף כי במהלך ביקורו של אבו-מאזן בקהיר הבטיחו לו המצרים שמעבר רפיח לא ייפתח ברצף כל עוד אין שם נוכחות קבועה של רשות המעברים הפלסטינית, גוף המייצג את הרשות ברמאללה, וכן אנשי כוחות הביטחון של אבו-מאזן. אל-אחמד אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה "פלסטין" כי במהלך פגישת אבו-מאזן עם הנשיא המצרי עבד-אלפתאח א-סיסי אמר האחרון ש"כל צעד מצרי בנוגע לרצועת עזה יהיה לצורך חיזוק שליטתו של אבו-מאזן וסיום הפיצול הפלסטיני".

היום דווח בעיתון הארץ כי במהלך פגישתו של טראמפ עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס בבית לחם לפני כחודש וחצי, שאל הנשיא האמריקאי את יועציו מדוע פרידמן אינו משתתף בפגישה. הם השיבו לו כי לפי הנהלים, פרידמן אינו משתתף בפגישות בצד הפלסטיני כיוון שהוא השגריר לישראל. לאחר אותה פגישה הורה טראמפ על שינוי הנהלים והנחה שפרידמן יוכל להצטרף לפגישות בצד הפלסטיני אם יהיה בכך צורך.

צירופו של שגריר ארה"ב בישראל לפגישות עם הצד הפלסטיני הינו חריג ומהווה שינוי מהמדיניות שהנהיג הממשל האמריקאי גם בממשל בוש וגם בממשל אובמה. אולם לא מדובר במהלך חסר תקדים לחלוטין: בממשל קלינטון, כאשר מרטין אינדיק כיהן כשגריר ארה"ב בישראל, הוא השתתף בפגישות עם הצד הפלסטיני בשנים 2000-1999.

באותה תקופה הרשות הפלסטינית עדיין היתה בחיתוליה וכך גם המדיניות האמריקאית בסוגיה. כמו כן, אינדיק – שכיהן קודם למינויו לשגריר בתפקידים בכירים במשרד החוץ ובבית הלבן בוושינגטון בהם עסק בנושא הישראלי-פלסטיני – הכיר היטב את בכירי הנהגת הרשות. בנוסף, באותה תקופה שגרירות ארה"ב בתל אביב היתה אחראית על רצועת עזה מטעם הממשל האמריקאי.

אחרי שאינדיק סיים את כהונתו נקבעו כללים קשיחים יותר, במסגרתם היה הקונסול האמריקאי בירושלים אחראי על הקשרים עם הפלסטינים והשגריר בתל אביב אחראי על הקשרים עם ישראל. השגרירים שאחרי אינדיק – דן קרצר, ריצ'רד ג'ונס, ג'יימס קנינגהם ודן שפירו – לא קיימו פגישות עבודה עם הצד הפלסטיני.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו