ועד רבני זק"א הכריע: רק מתנדבים כהנים יכנסו לכל שטח הר הבית

לאור הפיגוע בהר הבית בו נרצחו שני שוטרים ונהרגו שלשה מחבלים, נוצרו שאלות כבדות משקל אצל מתנדבי ומפקדי זק"א, בכל הנוגע לטיפול בחללים בשטח הר הבית – מקום המקדש. ועד רבני זק"א התכנס והכריע. ההנחיות המלאות - בפנים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאור הפיגוע בהר הבית בו נרצחו שני שוטרים ונהרגו שלשה מחבלים, נוצרו שאלות כבדות משקל אצל מתנדבי ומפקדי זק"א, בכל הנוגע לטיפול בחללים בשטח הר הבית – מקום המקדש. לאחר כשבועיים הוחלט כי חובה להכנס אל שטח הר הבית המקודש על מנת להוצא ממנו כל סוג של טומאה, ובנוסף, לראשונה בתולדות זק"א גוייס צוות מתנדבים כהנים לטיפול במתחם 'מחנה שכינה'.

מצד אחד, הר הבית נחשב למקום המקודש ביותר לעם ישראל, וכיום כשכל יהודי הוא בחזקת טמא בטומאת מתים, העלייה להר הבית על פי דעת רוב רבני ישראל, ובראשם הרבנות הראשית – הוא איסור חמור ביותר, באיסור של עונש כרת. מצד שני, יש חובת מצווה להוציא טומאה ממקום המקדש בכל דרך.

מיד לאחר הפיגוע הקשה, נערכה שיחת וועידה בין רבני זק"א, שם התקבלה החלטה נקודתית וחד פעמית במסגרתה הורו למתנדב בודד להכנס לשטח ההר, לאחר טבילה והוראות מפורטות. אך על מנת לדעת איך לנהוג בעתיד, ועד רבני זק"א בנשיאותו של הגאון הרב אביגדור נבנצל, רבה של העיר העתיקה, התכנסו לדון בביתו במורכבות של הנושא. מפקדי זק"א ובראשם יו"ר הארגון יהודה משי זהב פרשו בפני הרבנים את השתלשלות הפיגוע בהר הבית ותרחישי הייחוס האפשריים.

הוראת הרב נבנצל למתנדבי זק"א: כך תכנסו להר הבית

הרבנים דנו וליבנו ארוכות בנושא מורכב ועדין זה, כשבסופו של דבר הוציאו הנחיות הלכתיות ברורות למתנדבי זק"א בכל הקשור לטיפול בכבוד המת במקום המקדש. פסק ההלכה של ועד רבני זק"א מהווה חידוש גדול ואפילו מהפכני בפן ההלכתי,כשהרבנים קבעו כי יש חובה להוציא כל גופה מהר הבית. לא משנה אם מדובר בגופת יהודי או לא יהודי, מחבל וכו' .ולא רק זאת, אלא שהרבנים אף קבעו מדרוג של המתנדבים שיטפלו בחלל בהר הבית, לפי הסדר הבא: כהנים, לויים, ישראלים, עדיף ישראל טבול על כהן או לוי לא טבול, אם אין מתנדבים טהורים שטבלו במקווה, הטיפול ייעשה על ידי מתנדבים טמאים, עדיף יהודי שיטפל ולא גוי.

הרבנים אף הבדילו בין המתחמים בשטח הר הבית, כשבמתחם המקודש ביותר הנקרא 'מחנה שכינה', העדיפות הראשונה היא שכהנים יטפלו באירוע. לעומת המתחמים הנקראים 'מחנה לויה' ו'עזרת ישראל', יטפלו המתנדבים לפי המדרג דלעיל. כמו כן, הנחו הרבנים למתנדבי זק"א פעולות נדרשות לפני הכניסה להר הבית: לטבול במקווה, ללבוש מינימום של בגדים, ללא נעליים, להכניס מינימום של ציוד, ולהיכנס ולצאת בדרך הקצרה ביותר.

כחלק מהחלטת הרבנים, מוקמת בימים אלו "יחידת זק"א כהנים". כיום, אין בקרב מתנדבי זק"א כהנים, שכן כהן מוזהר שלא ליטמא במת, ולא לכל טומאות הפורשות ממנו. מאיר אקער, מזכיר ועד רבני זק"א אומר כי צוות מתנדבים מיוחד, כהנים המתגוררים באיזור העיר העתיקה בבירה, שוקדים בימים אלה על ההלכות והכללים כפי שהנחו רבני הארגון, על מנת שבמקרה הצורך, אלה יכנסו לשטח ההר, במתחם המקודש ביותר 'מחנה שכינה', על מנת לטפל ולפנות את החלל. 

"מדובר בשאלות כבדות משקל באיסורים החמורים ביותר מבחינת הלכתית כשהעונש על מי שעובר עליהם הוא כרת" אומר יהודה משי זהב יו"ר זק"א , "ולכן היה חשוב מאד לארגון לקבל הנחיות הלכתיות ברורות עבור המתנדבים. כל הכבוד לרבני זק"א אשר לא פחדו להתמודד עם השאלות הקשות, כאשר לא רבים הם הרבנים המוכנים להתמודד איתם".

"הנחיות הרבנים מחייבים את ארגון זק"א להיערך מבצעית לתרחישים שונים בהר הבית. לראשונה יוקם בזק"א 'צוות כהנים' – מתנדבים כהנים אשר יטפלו במקרה הצורך בחללים בהר הבית. שזה חידוש גדול. כי על פי ההלכה לכהן אסור להיטמא למת, אבל במקרה של חלל בהר הבית חובת המצווה היא בראש וראשונה על 'הכהנים' לעומת האחרים, בנוסף לכך שבמתחם 'מחנה שכינה' עדיפות היתר הכניסה אליו הוא של הכהנים".

ארגון זק"א יגיע להסדר עם מנהלי 'מקוואות', 'נקבת השילוח', באפשרות של נגישות בזמן אמת. ויפרסם את רשימת המקוואות בין המתנדבים. כ"כ צוות הר הבית יעבור שיעורים וקורסים על גבולות הר הבית והמתחמים השונים".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אשריכם בנצי הוירינג יהודה משי זהב ומאיר אקער וכל אלה שעוסקים בחסד של אמת למען החי והמת.

אשריכם מתנדבי זק"א שדואגים לעשות הכל על פי קוצו של יוד בהלכה

יהי רצון שאם יצטרכו להוציא מתים מהרחבה שזה יהיה של מוסלמים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture