"כאוס?… בבית, אבל לא הלבן" / שלום פרוינד

שלום פרוינד בטורו השבועי בעיתון 'יום ליום' - כשמדובר בנשיא טראמפ, לא המילה טלטלה ולא המילה כאוס, אף לא המילה דרמה מקבלת משמעות אפקטיבית. בניגוד לנשיאים בדימוס, סוף-סוף קיבלנו נשיא אמיץ וכוחני, שדואג לעשות סדר בבית שמשרת את המדינה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

השבוע האחרון היה חזק במיוחד, בסימן ”טלטלה”. כלי התקשורת הן בעולם והן בישראל היו עסוקים מאוד בנושא הכאוס: החל מטלטלה בבית הלבן וכלה בכאוס בוונצואלה. דוברת הבית הלבן שנשאלה השבוע בתדרוך לעיתונאים, אודות הכאוס או הטלטלה בבית הלבן, השיבה בשנינות: ”כבר אמרתי בעבר כי אם תבקשו לדעת מה זה כאוס, כדאי שתבואו אלי הביתה בשעות הבוקר המוקדמות כאשר הילדים שלי מתכוננים לקראת יציאה לבתי הספר”. היא כמובן התייחסה בלעג לטלטלה כביכול המתרחשת בממשלו של הנשיא טראמפ בעקבות גל הפיטורים בשבועות האחרונים.

גם בעידן 2017, בעולם שבו מיליארדר כבש בהפתעה את הבית הלבן ולא מפסיק להפתיע את העולם, מסתבר, כי עדיין יש תאווה למנהיגים להפוך לדיקטטורים. אמנם אנו מכירים כמה כאלה – מקים גו‘נג און בצפון קוריאה ועד באשר אל-אסד בסוריה, אבל להפתעתנו, יש גם מועמדים חדשים בתחום. כזה הוא נשיא וונצואלה שהפך השבוע לדיקטטור ועריץ מן המניין באופן רשמי, יש לציין.

אזרחי וונצואלה נקראו בתחילת השבוע לבחירות מיוחדות, שבהן הם למעשה בחרו באופן אקטיבי בנשיאם כדיקטטור החדש והבלתי מעורער. ועדת הבחירות בוונצואלה פרסמה בבוקרו של יום שני השבוע, כי בבחירות הצביעו שמונה מיליון אזרחים, שהם כ-%41 מהמצביעים הרשומים, בעוד שגורמי אופוזיציה לעגו לנתונים שפורסמו, והעריכו – יחד עם מומחים בלתי תלויים – שהמספר האמיתי עומד על פחות מחצי מכך.

כאשר הכריז ב-1 במאי על הבחירות לחברי ’האסיפה המכוננת החדשה‘, אמר הנשיא הוונצואלי ניקולס מדורו, כי הקמתה תאפשר לנסח חוקה שתביא לייצוב המדינה הקורסת. האופוזיציה במדינה הגדירה את המהלך כניסיון למחטף שיחזק עוד יותר את כוחו של הנשיא, ויביא למעשה לסופה של הדמוקרטיה במדינה. אך מדורו עצמו הצהיר, כי מטרת הגוף היא לאפשר לו ”לשלוט ללא מגבלות” כלשונו.

בתגובה חריפה לבחירות השנויות במחלוקת בוונצואלה, הודיע השבוע משרד האוצר האמריקני, על הטלת עיצומים כלכליים כבדים נגד נשיא וונצואלה, כיממה לאחר שוושינגטון הגדירה את הבחירות במדינה כ”הונאה”. שר האוצר סטיבן מנוצ‘ין, עדכן כי ארצות-הברית שוקלת אופציות לצעדים נוספים, אך סירב להתייחס מפורשות לסנקציות שנוגעות לתחום הנפט.

תחת הסנקציות החדשות, כל הנכסים של מדורו שנמצאים תחת פיקוח ארצות-הברית הוקפאו, ונאסר על אזרחים אמריקנים לבצע עסקאות עם נשיא וונצואלה. בתדרוך מול כתבים בבית הלבן, אמר שר האוצר האמריקאי, כי ”מדורו הפך כעת ממנהיג רע לדיקטטור שמתעלם מרצונות עמו”. השר אף עדכן והוסיף, כי הסנקציות ”מבהירות את ההתנגדות האמריקנית למדיניות המשטר ואת התמיכה בעם, ששואף לחזור למשטר דמוקרטי”.

הדיקטטור החדש כמובן הגיב להטלת הסנקציות הכלכליות מצד האמריקנים ואמר: ”איני מציית להוראות מצד ממשלות אימפריאליסטיות. איני מציית להוראות מצד ממשלות חיצוניות, אני נשיא חופשי”.

אזרחים רבים שיצאו בימים האחרונים להפגין ולמחות נגד הנשיא, התעמתו עם כוחות הביטחון ברחובות וונצואלה בעקבות הבחירות השנויות במחלוקת לבחירת ”המועצה העליונה” – שלה אמורות להיות סמכויות לשינוי החוקה – שתוביל לקץ הדמוקרטיה.

במהלך ארבע שנותיו תחת הנהגתו של הנשיא ניקולס מדורו בשלטון, וונצואלה חוותה התרסקות כלכלית, ומטרת ההצבעה הייתה כאמור, כדי להקים את המועצה העליונה, זאת חרף המחאות, שבהן נהרגו למעלה מ-150 בני אדם ולמרות הסנקציות שהטילה ארצות-הברית נגד המהלך שעל פי הסקרים כ-%70 מתושבי וונצואלה מתנגדים לו.

מפלגות האופוזיציה החרימו את מה שהוגדר כ”בחירות מכורות”, תומכיהם הקימו מחסומי דרכים בכל רחבי המדינה ועימותים פרצו עם כוחות המשטרה שהגיעו על מנת לפזר את המוחים. במהלך סוף השבוע נהרגו מספר מפגינים ובעת כתיבת שורות אלה דווח על שני בכירים באופוזיציה שנחטפו מביתיהם ונעצרו באישון לילה על ידי המשטר של הנשיא ניקולס. השניים, קראו בימים האחרונים לאזרחי המדינה לצאת ולהצטרף למחאה נגד הנשיא מדורו.

טלטלה? תלוי את מי שואלים

"עוד טלטלה בבית הלבן", זעקו כותרות התקשורת השבוע, בעקבות הדחתו של מנהל התקשורת החדש, אנתוני סקרמוצ‘י, לאחר 10 ימים בלבד שנכנס לתפקיד. לטענת ה‘פייק-ניוז‘, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, סיפק השבוע דרמה נוספת. אולם, מהבית הלבן נמסר כי סקרמוצ‘י "עוזב כי הוא רוצה לאפשר לראש הסגל החדש, ג‘ון קלי, התחלה חלקה".

הבה נודה, כי די משעשע לפתוח בכותרת שמבשרת על ”דרמה בבית הלבן”. פעמים זה יכול להיות אפילו מדאיג למשהי, אבל כשמדובר בנשיא טראמפ, לא המילה טלטלה ולא המילה כאוס ואף לא המילה דרמה מקבלת משמעות אפקטיבית.

בניגוד לנשיאים בדימוס, בייחוד הנשיא האחרון בתפקיד, שלא עשה כמעט דבר בבית הלבן מלבד להניח את רגליו על שולחן העבודה שלו, סוף-סוף קיבלנו נשיא אמיץ וכוחני, שדואג לעשות סדר, לא רק במדינה ולאזרחים, אלא אף בבית שמשרת את המדינה ואת אזרחיה.

כשם, שהבטיח למגר את תופעת ההסתננות הבלתי חוקית לגבולות ארצות-הברית, ואף קטף הצלחות מוכחות בנושא כשההגירה הבלתי חוקית ירדה ב-70 אחוז ויותר. כך בתור המפקד העליון של הצבא האמריקאי, הוא גם אמון לנקות את הדגים המסריחים מתוך מבנה הממשל, ולזכותו ייאמר, הוא עושה זאת בגאון וללא חת.

השבוע, שעות ספורות לאחר שהשביע ראש סגל חדש לבית הלבן בעקבות פיטוריו של ריינס פריבוס בשבוע שעבר, החליט הנשיא טראמפ להדיח גם את מנהל התקשורת החדש אנתוני סקרמוצ‘י – שכיהן בתפקיד, כאמור, רק 10 ימים. לפי דיווחים ב‘ניו יורק טיימס‘ ובאתר ’פוליטיקו‘, הנשיא למעשה החליט על הצעד הזה לבקשת ראש הסגל החדש, ג‘ון קלי.

סקרמוצ‘י, איש פיננסים מניו-יורק, ותורם גדול של המפלגה הרפובליקנית, הוא גם אחד מנאמניו הקרובים ביותר של הנשיא טראמפ, ואף יצא להגנתו של טראמפ רבות פעמים בתקשורת. ערב מינויו של סקרמוצ‘י, כאמור, לפני פחות משבועיים, הודיע דובר הבית הלבן שון ספייסר, כי הוא מתפטר מתפקידו, בעקבות התנגדותו הנחרצת למינויו של סקרמוצ‘י. לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, ספייסר אף הגדיר את המינוי כ”טעות ענקית”.

הסיבה המרכזית שבגינה הודח סקרמוצ‘י, היא בשל השערורייה התקשורתית שגרם לאחר שהטיח האשמות בוטות ביועציו הבכירים של הנשיא טראמפ. עם כניסתו לתפקיד, בתדרוך ראשון ויחיד שלו מול העיתונאים בבית הלבן, אמר סקרמוצ‘י על ראש הסגל הקודם, ריינס פריבוס, כי הוא בקשר ידידותי חם מאוד עם פריבוס, וכי הם כמו ”אחים”. אולם, כמה ימים לאחר מכן, האשים אותו בהדלפת מידע מתוך הבית הלבן ובראיון לרשת CNN אמר, כי יש להוציא את הדגים המסריחים מהבית הלבן וכי שני אנשים בלבד בבית הלבן אינם בגדר דגים מסריחים – הוא (סקרמוצ‘י) והנשיא. 

כאשר נשאל, אודות היחסים הקרובים עם פריבוס ועל כך שהוא קרא לו ”אח, השיב סקרמוצ‘י ואמר, כי גם קין והבל היו אחים. מאוחר יותר התברר, כי סקרמוצ‘י שלח את חרצובות לשונו גם נגד האסטרטג הבכיר בממשל טראמפ, סטיב באנון. בראיון ל‘ניו יורקר‘ השתלח סקרמוצ‘י בראש הסגל שקדם לו ובסטיב באנון בשפה גסה מאוד. לאחר מכן החל סקרמוצ‘י להתרברב ולומר שיפטר אנשים בצוות התקשורת של טראמפ החשודים בהדלפות.

חיש מהרה, הבין הנשיא את גודל הטעות שנעשתה עם המינוי של סקרמוצ‘י, וכאמור, הדיח אותו מתפקידו בשל התנהלות מבישה וסגנון דיבור בוטה שאינו הולם את התפקיד, כך לדבריה של דוברת הבית הלבן.

מאז שכבש הנשיא טראמפ את חדר הסגלגל בהפתעה, הוא החליף כאמור, בין היתר את ראש הסגל של הבית הלבן, את היועץ לביטחון לאומי, את דובר הבית הלבן, את ראש הבולשת הפדרלית (FBI), את ראש משרד האתיקה, את דובר הצוות המשפטי, את התובעת הכללית והשבוע, כאמור, גם את מנהל התקשורת – סקרמוצ‘י.

טראמפ, שבימיו כמנחה תוכנית הריאליטי הפופולרי – ”המתמחה”, התפרסם במיוחד הודות לכך שהיה נוהג לומר למתמודדים בתוכנית – ”אתה מפוטר!”, הדיח כאמור בעצמו כמה בכירים בממשל האמריקני כבר בחודשיו הראשונים כנשיא. אולם, היו גם אחרים שבחרו לעזוב את תפקידם מיוזמתם.

דמויות המפתח שמצאו את דרכן מחוץ לממשלו של טראמפ בעקבות הנשיא עצמו, הן: ג‘יימס קומי – ראש ה-FBI שהוביל את חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות והודח מתפקידו בחודש מאי. הממשל האמריקני מסר שקומי ”לא יכול להוביל את הבולשת הפדרלית באופן אפקטיבי”, ולפי הבית הלבן הוא ביצע ”מעשי זוועה”. טראמפ בעצמו אמר, שהדיח את קומי בגלל הטיפול הלקוי שלו בחקירת המיילים של הילרי קלינטון.

מייק דובקה – מנהל התקשורת שסקרמוצ‘י היה אמור להחליף אותו בתפקיד. בחודש מאי הגיש דובקה את התפטרותו מתפקיד מנהל התקשורת אחרי שלושה חודשים בלבד. לפי הדיווחים, טראמפ היה מתוסכל מסגל יועצי התקשורת בבית הלבן, וטען שחלק מקשיי הממשל נובעים מאסטרטגיה תקשורתית לקויה.

מייקל פלין. היועץ של טראמפ לביטחון לאומי, שהתפטר כידוע, בפברואר, אחרי שנחשף שהוא שוחח על הסנקציות האמריקניות על רוסיה עם סרגיי קיסליאק – השגריר הרוסי בוושינגטון, לפני שטראמפ התמנה לתפקיד. הסיבה להדחתו הייתה הטענה כי הוא שיקר את סגן הנשיא מייק פנס בנוגע לשיחה שהייתה לו עם האישיות הרוסית. 

סאלי ייטס -שהייתה התובעת הכללית עם התמנותו של טראמפ לנשיאות, פוטרה על ידו כבר בחודש הראשון, אחרי שהורתה לעורכי דין ממשרד המשפטים שלא לאכוף את תוכנית ההגירה שלו. היא סירבה ליישם את הגרסה הראשונית של האיסור על כניסת אזרחים מכמה מדינות מוסלמיות ונשלחה לביתה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture