צילום: פלאש 90

יודח, יפרוש או ילך לבחירות? נתניהו ביום שאחרי הגשת כתבי האישום

במערכת הפוליטית (והמשפטית) משוכנעים שכתבי אישום נגד בנימין נתניהו הם רק ענין של זמן, ומנסים להבין כיצד ינהג רה"מ במצב כזה. החוק היבש אמנם מאפשר לו לשרוד זמן רב בתפקיד, אבל בליכוד יש מי שכבר מדברים על מינוי יורש • סקירה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במערכת הפוליטית (והמשפטית) מעריכים כי כתבי אישום נגד ראש הממשלה הם ענין של שבועות, מקסימום חודשים. במצב דברים שכזה מנסים כולם להעריך מה יעלה בגורלו של נתניהו ובגורלה של הממשלה ביום שאחרי הגשת כתב(י) אישום.

ראשית, החוק היבש מאפשר לנתניהו למשוך עוד זמן רב בתפקיד. "למרות ההתפתחות המשמעותית בחקירה, סביר להניח שזה לא יגרום לנתניהו לעזוב את תפקידו לפחות בשנה הקרובה. השבוע אותתה שרת המשפטים אילת שקד על כוונותיו של נתניהו לאור החשדות, ואמרה כי אין כל חובה חוקית להתפטר במקרה של הגשת כתב אישום", כותב הפרשן רביב דרוקר.

לדבריו, "החוק היבש מאפשר לראש הממשלה להחזיק במשרתו, כל עוד אין גזר דין חלוט". המשמעות: גם לאחר הגשת כתב האישום – כל עוד נתניהו לא יורשע (ההליך המשפטי צפוי להימשך זמן רב) הוא יוכל להישאר בבלפור ככל שיחפוץ.

בוידאו: נתניהו מנסה לשדר עסקים כרגיל

על אף האמור, בכירי מפלגת השלטון כבר מתכננים את ההשתלטות על המפלגה ביום שאחרי נתניהו. הם מעריכים, כך מסתבר, שהיום הזה קרוב מתמיד. העיתונאי שלום ירושלמי חושף הבוקר כי בכירים במפלגה כבר החלו בהיערכות לקראת ההתמודדות הפנימית. "ההתרגשות בצמרת מפלגת השלטון גדולה. גם אם מדובר בתחילת התהליך המשפטי, התגובות כבר נראות בשטח. המועמדים לרשת את נתניהו מכינים בחדרי חדרים את סדר הכוחות שלהם במרכז הליכוד, שהוא הגוף שיבחר את מנהיג התנועה הבא במקרה של הדחת ראש הממשלה, לקראת ההתמודדות האפשרית על הבכורה", כותב ירושלמי בטור שהוא מפרסם באתר NRG..

ירושלמי מדגיש כי "רבים בצמרת הליכוד, אולי רבים מדי, שסוחבים חשבונות עם נתניהו, ואיש מהם לא יטרח לעצור את נפילתו. החבר'ה האלה לא ששים לומר היום מילים לטובתו". (ראו הרחבה כאן).

לדבריו, "נתניהו לא יעזוב מחר, ולא מחרתיים. אבל אם יתפטר, ישראל לא תלך לבחירות בהכרח. כל המפלגות בקואליציה מעוניינות שהבחירות תתקיימנה במועדן בסוף 2019. נשיא המדינה יטיל כנראה את הרכבת הממשלה על מועמד חלופי שיבוא משורות הליכוד, אחרי שייבחר בידי מרכז המפלגה. כל מי שנבחר לעשירייה הראשונה בליכוד סובל מנדודי שינה בימים אלה, ואם לא יודה בכך – לא יאמר אמת".

גם הפרשן יוסי ורטר מבקש לצנן את התלהבותם של היורשים הפוטנציאלים: "ההתרגשות שאחזה במערכת הפוליטית בסוף השבוע, כאילו כתב אישום מבצבץ מאחורי הפינה ונתניהו בדרכו לנשיא, היא מוקדמת. טחנות אכיפת החוק טוחנות לאט יותר מאחיותיהן במערכת המשפט. התהליך הוא ארוך ואין זה מן הנמנע שהבחירות הכלליות ייערכו לפני שיוגש כתב אישום (אם יוגש לאחר שימוע וכדומה) בשלהי 2018 וייתכן שמאוחר יותר.

נתניהו ככל הידוע, ועל פי דברים שהוא אומר לבני שיחו, אינו מתכוון להתפטר אפילו אם יוגש נגדו כתב אישום. לא בטוח שההחלטה תהיה שלו. הדיבורים על ממשלה חלופית אינם רלוונטיים. התפטרות ראש הממשלה בכל נקודת זמן מנובמבר הקרוב צפונה, תביא לנפילת הממשלה ולהקדמת הבחירות לתחילת 2018, שלוש שנים מהבחירות האחרונות".

//www.jdn.co.il/breakingnews/869400

ורטר סבור כי אחד המהלכים שעשוי נתניהו לנקוט בהם הוא יצירת משבר לצורך הקדמת הבחירות. בחירות שיתפרשו, כך הוא מקווה, כהבעת אמון אישית: ניקח למשל את הדיונים על חוק הלאום שיתקיימו בכנסת במושב החורף שייפתח בסוף אוקטובר. אם נתניהו, שהכריז שבכוונתו להשלים את חקיקת החוק במושב הבא, יחולל משבר קואליציוני מול סיעת כולנו שחולקת על אי־אילו סעיפים בהצעת החוק, ייתכן שזו תשמש אמתלה בידו להביא להקדמת הבחירות.

הרווח שמהלך כזה נושא עבורו אינו ברור; יש הטוענים כי אם הוא יזכה מחדש באמון הציבור וירכיב ממשלה עוד בטרם הגשת כתב אישום, הפרקליטות תהיה זהירה יותר כלפי ראש ממשלה בתחילת כהונתו מאשר כלפי מי שבשלהי כהונתו. ויש הסבורים שזה לא ישנה דבר. שגורלו של נתניהו נחרץ ושדבר לא יעצור את הרכבת הדוהרת לכיוונו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture