צילום: פלאש 90

כחלון לא מוותר: חוק המס על דירה שלישית חוזר לועדת הכספים

לאחר פסילת החוק אמש ע"י שופטי בג"ץ שר האוצר לא מאבד זמן וכבר מקדם חקיקה חוזרת בתיאום עם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני. המשמעות: חוסר הודאות שמאפיין את השוק צפוי להימשך עוד חודשים ארוכים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שר האוצר, משה כחלון, לא מאבד זמן: פחות מיממה לאחר פסילת חוק המס על דירה שלישית ע"י בג"ץ הוא כבר מתכנן את החקיקה החוזרת, חקיקה שיוכנסו בה השינויים הנדרשים בהתאם לפסיקת בג"ץ.

בינתיים הוא פנה ליו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ משה גפני, בבקשה לכנס בהקדם דיון בוועדה לצורך החזרת החקיקה. גפני נענה לבקשה וכעת צפוי החוק להיכנס להליכי חקיקה שיארכו – מן הסתם – חודשים ארוכים. המשמעות: חוסר הודאות בשוק הנדל"ן עשוי/עלול להימשך עוד זמן רב.

כחלון זועם על החלטת בג"ץ: "עשרות אלפי זוגות צעירים מאוכזבים" • צפו

כזכור, בית המשפט העליון הודיע אמש (ראשון) על ביטול חוק מס דירה שלישית. בהרכב מורחב של חמישה שופטים, החזיר בג"ץ את החוק שקידם שר האוצר לדיון בוועדת הכספים של הכנסת. זאת אחרי חודשים של אי ודאות בקרב משקיעי הנדל"ן.

השופט נועם סולברג קבע כי "כאשר בסד זמנים דחוק כזה נדרשים חברי הכנסת לשמוע הקראה של סעיפי הצעת החוק – 'חדשים' גם 'ישנים' – להבין ולעבד במחשבתם את ההסבר על אודותיהם, להביע דעה ולהאזין לדעות אחרות; כל זאת באישון ליִל, לאחר ימי דיונים ארוכים ומייגעים בנושאים אחרים, וכאשר כל העת דוחקים בהם להחיש ולמהר – הרי שברי כי אין ניתן לנהל כך דיון אמיתי. משלא ניתנה לחברי הכנסת בוועדת הכספים שחפצו בכך, אפשרות לקיים דיון ראוי ולגבש עמדה מושכלת לגבי הסדר מס ריבוי דירות, הרי שנפגע עקרון ההשתתפות פגיעה קשה וניכרת. בנסיבות אלו, אין מנוס מלקבוע כי בהליך חקיקתו של מס ריבוי דירות נפל פגם היורד לשורש ההליך".

עוד קבע השופט סולברג כי "כי עם כל חומרתו של הפגם שנפל בהליך החקיקה, הרי שהוא ממוקד בשלב הדיון בוועדה לקראת קריאה שנייה וקריאה שלישית… אין צורך ולא הצדקה לבטל את הליך החקיקה כולו ולהתחיל מבראשית, מהלך שנִזקו עולה על תועלתו. נוכח האמור הציע השופט סולברג להורות על בטלותו היחסית של הסדר מס ריבוי דירות, לאמור – כי אין צורך לבצע את שלבי הליך החקיקה עד לדיון בוועדה לקראת קריאה שנייה וקריאה שלישית, והמחוקק רשאי 'לחזור' להליך החקיקה משלב הדיון בוועדת הכספים, השלב שבו נפל הפגם".

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור התייחסה בפסק הדין לאופן הדיון בכנסת. "אופן ניהול הדיון בענייננו מצדיק לייחד מספר מילים לתפקידו של יו"ר ועדה בכנסת, ובפרט לתפקידו של יו"ר ועדת הכספים", קבעה, "קשה להתקנא ביו"ר ועדת הכספים. הוא המופקד על תקינות הליכי החקיקה המתקיימים במסגרת הוועדה מחד גיסא, אך מאידך גיסא יו"ר ועדת הכספים הוא איש הקואליציה, המחויב לה ולממשלה המכהנת מכוחה. תפקידו מורכב וקשה אפוא. הוא חייב לנווט דרכו בתבונה וברגישות. עליו לדאוג לדיון יעיל. עליו להבין שלעתים השעה דוחקת. בצד כל אלה אין עליו חובה להיכנע לדרישה להביא חוק להצבעה בכל מחיר ובכל שעה. עליו לזכור כי כיו"ר ועדה מוועדות הכנסת עליו לשמור על עיקרון העצמאות הפרלמנטרית ולהבטיח קיומו של הליך חקיקה תקין. במקרה דנן די היה במתן מספר שעות הארכה וקביעת דיון המשך למחרת כפי שביקשו חלק מחברי הוועדה או בהיעתרות לפנייתו של יו"ר הכנסת לקיים דיון נוסף בהצעת החוק".

השופטת אסתר חיות קבעה כי "הנוסח החדש של הסדר מס ריבוי דירות לא הובא לעיון חברי ועדת הכספים אלא בפתח הדיון בו, ועל כך הביעו טרוניה חברי כנסת הנמנים עם כל קצות הקשת הפוליטית כמו גם היועצת המשפטית לוועדה. בנסיבות אלו, כך נקבע, 'הכתובת הייתה על הקיר' והיה ברור כי הדיון העומד להתקיים בתנאים אלה יהיה בלתי תקין ונגוע בפגם היורד לשורש ההליך".

את ההכרעה בבג"ץ מס דירה שלישית קיבל הרכב מורחב של חמישה שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור. אליה הצטרפו ארבעה שופטים – אסתר חיות, ניל הנדל, נעם סולברג ומני מזוז. בחמש העתירות שהוגשו נגד הכנסת, משרד האוצר ושר האוצר משה כחלון עם אישורו של חוק ההסדרים, נטען כי נפלו פגמים בהליך החקיקה. בדיון שהתקיים לפני כשלושה חודשים תקף היועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, את התנהלות הממשלה והכנסת בהליך החקיקה של המס ואמר כי היא לא הייתה תקינה. הוא ביקש מבג"ץ לקבוע שנפל בהליכי החקיקה פגם היורד לשורש ההליך.

במהלך הדיונים שקיימו שופטי בג"ץ טענו העותרים, כמה מהם חברי כנסת, כי קיבלו את השינויים בחקיקה לקראת המשך הליכי החקיקה רק שעתיים לפני הדיון. "האם הייתה להם אפשרות מעשית לעבור על החומר הזה?", תהתה השופטת אסתר חיות. הנשיאה מרים נאור הוסיפה: "גם אנחנו לפעמים צריכים לתת פסקי דין בחצות הליל, אבל זה כשהחרב מונחת על צוואר. מה קרה שזה מוכרח להיעשות בצורה כזו? זה הרי לא פיקוח נפש. למה הכנסת צריכה לשבת בלילות עד הבוקר? לחכות יום ראשון לא היה מספיק טוב?".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture