Nati Shohat/Flash90

מקפידים לברך על אתרוגי קלברייה? השנה כנראה תשלמו יותר

אסונות הטבע שפקדו את איטליה בשנה האחרונה, ככל הנראה, ישפיעו גם על מחירם של האתרוגים בארץ ישראל בתשרי הקרוב. סוחרי אתרוגים מחו"ל סיפרו על יבול דל מהרגיל בשנים קודמות, בעוד הביקוש לאתרוגי קלברייה גדל משנה לשנה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארץ המגף סופגת מכה אחרי מכה. כאילו לא די לה במבול המסתננים מאפריקה שהפכו את החיים בחלק מעיירות החוף הדרומיות לסיוט עבור תושביהן, ספגה איטליה מכות טבע לא מעטות בשנה החולפת. רעשי אדמה פקדו את מרכז המדינה ויותר מאלף(!) שריפות עצומות התחוללו בה בחודש האחרון.

בתחילת החורף נרשם באיטליה מזג אוויר קיצוני חם ולח שהשפיע על מדינות נוספות באירופה. וזה, כמו כל דבר בעולם, קשור אלינו. כן. "נִמְצָא כָּל הָעוֹלָמוֹת לֹא נִבְרְאוּ אֶלָּא בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל, כְּדֵי לְהַשְׁפִּיעַ לָהֶם רַב טוּב". (ליקוטי מוהר"ן עמ' צ"ד). וכשהעולמות סובלים, גם אנחנו משלמים כפי שתקראו תיכף.

בקצה המגף האיטלקי, ממש קרוב לקצה הסוליה, מול חופי סיציליה, ממוקם מחוז ששמו נישא בפי יהודים מידי שנה בהתקרב חודש החגים. זהו מחוז קלברייה בדרום איטליה המפורסם בזכות אתרוגיו המיוחסים. וכל-כך למה, משום שלפי המסורת שבידינו, משם לקח משה רבנו את האתרוגים במדבר.

באחת מאיגרותיו של הרבי מליובאוויטש זי"ע מסופר כי כשאמר הקב"ה למשה רבנו 'ולקחתם לכם פרי עץ הדר', הושיבו שלוחים על ענן ושלחום להביא אתרוגים מקלברייה. לא פלא איפה כי מורנו החתם סופר כותב בשו"ת שלו בזה הלשון: "דינו של אתרוג כדין עוף טהור שאינו נאכל אלא במסורת. על-כן אותם הבאים מיאנאווע שמסורת בידינו מאבות אבותינו ורבותינו חכמי הצרפתים, אשר מעולם יושבי מדינת אשכנז יוצאים ידי חובתם באתרוגים הבאים מיאנאווע, הן הנה הכשרים ואין צריך שום סימן".

יאנאווע היא ג'נובה בצפון איטליה, עיר נמל חשובה מאוד אליה היו נשלחים האתרוגים מקלברייה הדרומית. במשך אלפי שנים גדלו אתרוגים פרא בקלברייה האיטלקית. האיטלקים נהגו להשתמש בהם למאכל בדרכים שונות ומשונות ואף מלחו את בשרם המר, רוב מוחלט של התוצרת שגדלה סביבות העיר דיאמנטה שבקלברייה נועדה לתעשייה. אך עם הזמן חלו תמורות גם בענף חקלאי זה כמו בענפים רבים אחרים והדבר השפיע בצורה דרסטית על קהילות היהודים באירופה ואמריקה.

ביזנעס שימושי

המסורת לפיה "הנה הכשרים ואין צריך שום סימן", כמאמר החת"ס זצ"ל, הופרה לפני כשישים שנה, בשלהי שנות החמישים למאה הקודמת (למניינם). אתרוגי קלברייה שהיו עד אז כחושים ופחותים ביופיים בצורה ניכרת מאתרוגי מרוקו, תימן ושאר תפוצות ישראל, הפכו לפתע בשרניים ונאים למראה.

מהר מאוד התברר כי מטעי האתרוגים הענקיים בדרום איטליה עברו לשיטות גידול חדשות שנועדו להשביח את העץ באמצעות הרכבה. הרבי מליובאוויטש שלח בזמנו שני שלוחים שיפקחו על קטיף האתרוגים (ומסורת זו נותרה עד ימינו!). למה שניים? כדי שיהיו שני עדים כשרים שיעידו שהאתרוג אינו מורכב. במקביל, הובאו ארצה שתילים של אתרוגים אלה, מהם ניטעו מטעי האתרוגים בכפר חב"ד.

אפרופו "משגיחים", באחת מערי המחוז תמצאו שני רחובות בעלי שם מוזר. אחד מהם נקרא רחוב הסוכות והשני נקרא רחוב הרבנים… שמות אלה ניתנו להם על-שמם של המשגיחים שהגיעו מידי שנה לפקח על קטיף האתרוגים לקראת חג הסוכות. עבור הגויים היו אלה מקור פרנסה ראוי להנצחה.

אבל הסיפור שלנו התחיל באסונות הטבע שפקדו את איטליה בשנה האחרונה, אז בואו נחזור אליהם. אסונות אלה כבר השפיעו על מחירו של שמן הזית בשוקי אירופה וכעת, ככל הנראה, ישפיעו גם על מחירם של האתרוגים בארץ ישראל בתשרי הקרוב.

Gershon Elinson/Flash90

עד היום, עשרות שנים אחרי שאתרוגי קלברייה גדלים במקומות שונים בעולם ובעיקר בישראל, ישנם סוחרים רבים שמייבאים אתרוגים מארץ המקור. אבל השנה מצבם של מטעי האתרוגים האיטלקיים בכי רע. היות שרבים בקרב קהילות גדולות מאוד בציבור החרדי – חסידי חב"ד וחסידי סאטמר – כמו גם הממשיכים בדרכו של החת"ס, מהדרים לחפש אחר אתרוגי קלברייה, ייתכן שהמחסור באיטליה ישפיע על המחירים לקראת סוכות הקרוב.

סוחרי אתרוגים מחו"ל סיפרו בשבוע האחרון ל'ביזנעס' על יבול דל מהרגיל בשנים קודמות. בארץ לעומת זאת לא ניכר מחסור בשלב זה. אך הדבר עשוי להשתנות במהרה ככל שיתקרבו ימי הרחמים והסליחות שכן הביקוש לאתרוגים בכלל ולאתרוגי קלברייה בפרט גדל משנה לשנה בטור גיאומטרי שלא בערך להרחבת שטחי הגידול.

אפקט הפרפר המפורסם עשוי להחליף את שמו לאפקט האתרוג… מי היה מאמין שאסונות טבע באיטליה ישפיעו על כיסם של יהודים ברוסיה ואמריקה?

לסיום, פרט טריוויה שיוסיף להשכלה הכללית שלכם. פירוש רש"י על התורה שהוא הספר העברי הראשון שנדפס עם ציון התאריך עליו, הודפס בבירת מחוז קלברייה, היא העיר רג'ו (רג'ו די קלבריה), בירת המחוז עד לפני כחמישים שנה. הספר הודפס בשנת ה' אלפים רל"ה. הנה, למדתם משהו.

חודשיים לפני סוכות: הסוחרים הגישו אתרוגים למרן שר התורה • תיעוד

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture