מסתמן: שגרירות ישראל בקהיר תיפתח מחדש בתקופה הקרובה

משלחת מישראל נפגשה עם בכירים מצרים לקראת פתיחה מחדש של השגרירות בקהיר. הצדדים דנו בהידוק האבטחה סביב המתחם כדי לאפשר את החזרת השגריר, שעזב לישראל בדצמבר האחרון על רקע התרעה על פיגוע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

משלחת ביטחונית ישראלית הגיעה שלשום (ראשון) לקהיר כדי לסכם עם אנשי ביטחון מצרים את סידורי האבטחה שיאפשרו לפתוח מחדש את שגרירות ישראל במדינה, הסגורה זה שמונה חודשים. פקידים ישראלים סיפרו שבשיחות הושגה התקדמות רבה, שעשויה לאפשר את חזרתו של השגריר דוד גוברין לקהיר בתקופה הקרובה.

בעיתון הארץ דווח כי לדברי הפקידים הבכירים, שביקשו להישאר בעילום שם בשל הרגישות המדינית, המשלחת הישראלית כללה נציגים של אגף האבטחה בשב"כ ושל חטיבת הביטחון במשרד החוץ. הישראלים נפגשו עם עמיתיהם במודיעין הכללי המצרי ובמנגנון ביטחון הפנים ועם בעלי תפקידים נוספים.

הפקידים הישראלים הבכירים אמרו שהשיחות בקהיר מהוות המשך לכמה סבבי שיחות בנושא בחודשים האחרונים. לדבריהם, בשבועות האחרונים הושגו הבנות עקרוניות על הצורך לחזק באופן ניכר את סידורי הביטחון סביב המתחם בו נמצאים בית השגריר והשגרירות, והמפגש השבוע נועד לפרוט את ההבנות הללו לנוהלי אבטחה מעשיים.

"יש התקדמות חיובית בשיחות", אמרו הפקידים הבכירים. "המצרים נעים לכיוון אישור הבקשות שגורמי הביטחון שלנו הציגו. כעת יש צורך בין השאר בהחלטה סופית של ראש השב"כ וראש הממשלה שסידורי הביטחון מספקים. אם יוחלט להחזיר את השגריר זה ישמח את כל הצדדים, אבל רק כשנראה את גוברין נוחת בקהיר נוכל לברך על המוגמר". דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, מסר ל"הארץ" שאינו מגיב על סוגיות שקשורות לאבטחה של נציגויות ישראל או לביטחון השליחים בחו"ל.

השר המקשר בין הממשלה לכנסת, יריב לוין, העביר שלשום לחברת הכנסת מירב מיכאלי מהמחנה הציוני תשובה לשאילתא על מצב השגרירות במצרים. הוא כתב כי המאמצים לפתיחתה המחודשת של השגרירות נושאים פרי, וכי מסתמן שהסוגיה עומדת בפני פתרון בתקופה הקרובה.

מיכאלי הגישה את השאילתא ב–5 ביולי, בהמשך לדיון שנערך ביוזמתה, בוועדת המשנה לענייני מודיעין של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. לוין, שהשיב לה מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבהיר שפינוי השגרירות נעשה ממניעים ביטחוניים בלבד ושנתניהו הנחה את מערכת הביטחון לפעול להשבת צוות השגרירות לקהיר בהקדם האפשרי לאחר שיינתן מענה לסוגיית האבטחה.

"בחודשים שחלפו מאז פינוי השגרירות, פעלו גורמי משרד החוץ ובכירי מערכת הביטחון להשגת מטרה זו מול גורמי הביטחון המצרים", כתב למיכאלי. "נראה כי מאמצים אלה נושאים פרי ומסתמן כי הסוגיה עומדת בפני פתרון שככל הנראה יאפשר את חזרת השגריר וצוותו בתקופה הקרובה לקהיר".

מאז ההתקפה על שגרירות ישראל בקהיר ב–2011 הצמצטמה בהדרגה הנוכחות הישראלית במצרים, עד לפינוי השגרירות לפני שמונה חודשים. בתחילה שהו הדיפלומטים הישראלים בקהיר שלושה או ארבעה ימים בשבוע בלבד ועבדו מתוך בית השגריר. במשך ארבע שנים קיימה ישראל מגעים עם מצרים לפתיחת השגרירות במיקום חלופי, אבל לאור גרירת רגליים מצד קהיר נכנעה בספטמבר 2015 ופתחה שוב את השגרירות במבנה קטן בחצר בית השגריר.

כעבור כשנה, בדצמבר 2016, הושבו לישראל השגריר גוברין וצוותו מסיבות ביטחוניות, על רקע התרעה מפני פיגוע. מאז לא אוישה השגרירות מחדש, וזהו פרק הזמן הארוך ביותר שבו עמדה נטושה מאז החתימה על הסכם השלום בין ישראל למצרים לפני כמעט 40 שנה. בחודשים האחרונים התקיימו מגעים בין אנשי ביטחון בישראל ובמצרים, לגבי סידורי ביטחון שיאפשרו לצוות לחזור לקהיר, אך עד לאחרונה הם לא הניבו תוצאות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture