בנק ישראל. צילום: פלאש 90

העלאת ריבית? רק משקיעים לא מנוסים מפחדים מזה

לאחר מספר העלאות ריבית בארצות הברית, כולם מבינים שזה עניין של זמן עד שגם הריבית בארץ תתחיל לעלות. אמנם לעניות דעתי לא מדובר בזמן הקרוב, ובכל זאת, כדאי להתכונן לכל צרה שלא תבוא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לאחר מספר העלאות ריבית בארצות הברית, כולם מבינים שזה עניין של זמן עד שגם הריבית בארץ תתחיל לעלות. אמנם לעניות דעתי לא מדובר בזמן הקרוב, ובכל זאת, כדאי להתכונן לכל צרה שלא תבוא.

רבים הם הפרשנים הכלכליים שמזהירים אותנו ממה שיקרה ביום בו תעלה הריבית, במיוחד בגזרת האג"ח. אני לא חושב כמוהם. להיפך, אני חושב שאותם פרשנים זורעים בציבור פחד. במיוחד כאשר מדובר במשקיעים מנוסים או כאלה שכספם מנוהל על ידי אנשים מנוסים.

בראש ובראשונה ברור שהעלאת ריבית לא תתרחש ביום אחד בהיר. מדובר בתהליך שנפרש על פני חודשים ואפילו שנים. הוא מתחיל בציפיות הריבית (שלא תמיד מתממשות), עובר בהודעות הבנק המרכזי ובא לידי ביטוי בהעלאות בקצב מסוים.

ביזנעס שימושי

אז איך ניתן להתגונן מפני העלאת ריבית?

ברור שהעלאת ריבית תגרור ירידה במחירי האג"ח והפסד למחזיקים. אבל מי שמחזיק לטווח ארוך לא צריך להיות מודאג. להיפך… הרי אגרת חוב היא בעצם הלוואה בה מתחייבת הלווה (החברה או המדינה) לשלם למלווים ריבית בזמנים ובשיעורים קבועים מראש.

זאת אומרת, גם אם במקרה תהיה עליית ריבית שתוריד את מחיר אגרות החוב, הן עדיין תמשכנה לשלם הכנסה שוטפת של קרן וריבית. כך שבפועל אותו משקיע באג"ח לא הפסיד שום דבר מירידת מחירי האג"ח. כל מה שעליו לעשות הוא להמתין עד תום המח"מ ולקבל את כל תשלומי הקרן והריבית להם ציפה בזמן הקנייה. (כמובן כל זה במידה ומנפיק האג"ח לא תפשוט רגל. אבל זה יכול לקרות גם בלי קשר לריבית).

יתרה מכך, בזכות ירידת מחירי האג"ח יוכל המשקיע הנבון לרוכש אגרות חוב חדשות המניבות הכנסה גבוהה יותר. כך שגם אם על אג"ח מסוימות נגרמו הפסדים, העלאת ריבית יוצרת מצב שניתן לקנות חדשות בריביות אטרקטיביות יותר.

כמובן שעליית הריבית עלולה לפגוע במשקיעים לטווח הקצר, אבל אחרי תקופה יקזזו תשלומי הריבית הגבוהים שמגיעים מהאג"ח החדשות את ההפסד ואפילו יביאו להם רווחים גדולים יותר. אוקיי, כל זה טוב ויפה למשקיע הנבון שמשקיע לטווח ארוך, אבל מה ניתן לעשות במידה שהמשקיע צופה צורך קרוב בכספים שהשקיע באג"ח?

במקרה כזה, הדרך להתגונן מפני "הפתעות", היא החזקת אגרות חוב לטווח קצר בלבד. ואולי אפילו להחזיק את הכסף במזומן. אבל משקיעים לטווח ארוך שאין להם צורך מיידי בכסף, יכולים להמתין לעליית הריבית, וכשזו תגיע, לקנות אג"ח חדשות שמשלמות הכנסה גבוהה יותר, שתפצה על ההפסד ותשפר את הרווחיות.

היות ולא ניתן לחזות בדיוק מקסימאלי מתי ובאיזו עוצמה תתרחש העלאת ריבית, צריך לזכור את אחד הכללים הבסיסיים של משקיעים מנוסים, והוא כלל הפיזור. משקיע נבון מפזר את השקעתו ולכן לא כל כספו יהיה באג"ח. אמנם ייתכן שהעלאת ריבית תוריד את מחירי המניות משום שהמשקיעים יעדיפו אג"ח נושאות ריבית, אבל העלאת ריבית בעקבות התחזקות המשק (זה המקרה שלנו) אינה צפויה לפגוע בשוק המניות במידה רבה, כך שהפיזור יכול בהחלט להגן על המשקיע החכם.

לסיכום, מי שמעוניין להשקיע כמו מקצוען, אינו צריך לבצע כל שינוי בתיק ההשקעות וביחס שבין רכיב האג"ח לרכיב המנייתי. השינויים במשקולות צריכים לבוא רק במקרה של שינוי במטרות ההשקעה, באופי ההשקעה, באופי המשקיע ובטווח ההשקעה. העלאת ריבית אינה מפחידה את המקצוענים.

והנה משפט שכדאי לכם לחרוט בזיכרונכם: "ירידות בשוק האג"ח הן הזדמנות ולא תקלה, נצלו אותן כדי להגדיל את הרווח במקום לקבע את ההפסד".

הכותב הוא דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture