Yonatan Sindel/Flash90

החרדים נפגשו עם נתניהו: "נרשמה התקדמות משמעותית"

ראשי המפלגות החרדיות נפגשו עם ראש הממשלה ולפי מידע שהגיע לJDN נראה כי הפגישה עסקה בחילולי השבת ברכבת ישראל, במקביל למכתב משפטי שטוען כי שר התחבורה אין כל סמכות בנושא • כל זאת במקביל לסערת חילולי השבת במשחקי הכדורגל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

חילולי השבת והרצון לשמור על הסטטוס קוו: ראשי המפלגות החרדיות, השרים אריה דרעי, יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, נפגשו היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר יריב לוין ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן.

הודעה רשמית על הפגישה ותוצאותיה לא פורסמה, אך גורם שהשתתף בה אמר לJDN כי היא עסקה בעיקר בסוגיית חילולי השבת ברכבת ישראל, בביצוע עבודות תחזוקה במהלך יום השבת מתוך אישור של שרים בממשלה.

"הייתה התקדמות משמעותית בנושא", אמר הגורם, שאיים לפני הפגישה כי באם לא יגיעו להבנות, ומועצות גדולי וחכמי התורה אכן יתכנסו ויכריעו כי יש צורך בצעדים ממשיים, כמו פרישה מהקואליציה, לא תהיה כל דרך חזרה.

מי אחראי לחילולי השבת ברכבת ישראל?

הנציגים החרדים, מפנים את האשמה אל שר התחבורה ישראל כץ ולא אל ראש הממשלה בנימין נתניהו או אל שר הרווחה חיים כץ. אך חוות דעת משפטית שחיברה היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד מלי סיטון, לפיה החוק הקיים אוסר על שר התחבורה ישראל כ"ץ באופן מוחלט להתערב בשיקול דעתה של הנהלת הרכבת, או לפנות, או להורות לה כיצד לנהוג בנושא, שוגרה כיום אל ראשי המפלגות החרדיות.

הסיבה לכך היא היותה של "חברת רכבת ישראל כפופה להוראות חוק החברות הממשלתיות, ולפעול לאורם של שיקולים עסקיים, אלא אם הממשלה באישור ועדת הכספים של הכנסת תקבע לחברה שיקולים שונים מאלו". חוות דעת זו מנוגדת לנוהל שהיה קיים במשרד העבודה, ולא ידוע האם בוטל, לפיה על כל חברה ממשלתית שמבקשת היתר לעבודה בשבת לקבל היתר מקדים מן המשרד האחראי עליה.

מכתב ובו חוות הדעת נשלח ע"י השר כ"ץ לראשי המפלגות החרדיות. בניסיון ליישר את ההדורים, כתב כ"ץ לאריה דרעי, ליעקב ליצמן ולמשה גפני, כי כינס דיון בנושא בהשתתפות הנהלת רכבת ישראל, הנהלת משרד התחבורה והיועצת המשפטית של משרד התחבורה. הוא ציין כי ביקש לשמור על הסטטוס-קוו ולהימנע ככל שניתן מביצוע עבודות בשבת. "בפגישה ביקשתי לקבל פרטים לגבי העבודות שבוצעו לאחרונה והעבודות המתוכננות לעתיד, ושבתי והדגשתי בפני הנהלת הרכבת את מדיניותי בעד שמירת הסטטוס-קוו ואת רצוני להימנע ככל הניתן מביצוע עבודות בימי המנוחה".

הנהלת הרכבת טענה בדיון כי כל פעילויותיה מתבצעות בהתאם לצרכים האמתיים ובהתאם לסמכות החברה ולחוק ולנוהל הקיים. בסיכום הדיון נקבע כי היועצת המשפטית של משרד התחבורה תפנה ליועץ המשפטי לממשלה על-מנת לקבל את חוות דעתו באשר לדרך בה יש לנהוג, וזו אכן התקבלה כאמור. כ"ץ פנה לראשי המפלגות החרדיות בטון פייסני: "אשמח להיפגש עמכם על-מנת לנסות ולמצוא את הדרכים לפתרון נושא חשוב זה".

האם קיים דיל של רכבת ישראל בתמורה למשחקי הכדורגל?


(בוידאו: הראשל"צ נגד חילולי השבת בכדורגל)

//www.jdn.co.il/breakingnews/879483

"תאשרו לשר העבודה חיים כץ להוציא היתר עבודה בשבת לענף הכדורגל בתמורה להפסקת עבודות תשתית הרכבת בשבת" – כך טען אלעזר לוין בכתבה שפירסם באתר "ניוז 1" כי בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להציע לראשי המפלגות החרדיות. כזכור, לפני כשנתיים עתרה התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית לבג"ץ בשם מאות שחקני כדורגל, בטענה כי החיוב לקיים את משחקי הכדורגל בשבת פוגע בשחקני הכדורגל ואוהדי הקבוצות שומרי המסורת. בית המשפט נענה לעתירה וקבע כי משחקי הכדורגל בשבת מנוגדים לחוק שעות עבודה ומנוחה.

בית המשפט נתן צו על תנאי נגד היועמ"ש על כך שאינו אוכף את חוק שעות עבודה ומנוחה בענף הכדורגל. משמעות מתן הצו היא שבג"ץ אמר ליועמ"ש שהעותרים צודקים בעתירתם ועליו לבוא ולנמק מדוע תת-האכיפה נכונה מבחינה משפטית. בעקבות כך הגיב בינואר האחרון ואמר שברצונו לשמר סטטוס-קוו מקום המדינה – שיש משחקים בשבת, והוא יפעל שבתוך חודשיים יינתן היתר ענפי להעסקה בשבת בענף הכדורגל, שייחתם על-ידי ועדת שרים מיוחדת שלא התכנסה מעל 40 שנה.

מאחורי הקלעים מנסה שר העבודה כץ לרקום "עסקה שקטה" מול ראשי המפלגות החרדיות "רכבת תמורת כדורגל", כדי להכשיר את חוקיות המשחקים, אך בינתיים ללא הצלחה. גורמים בענף הכדורגל חוששים כי בג"ץ יורה להפסיק את המשך המשחקים בשבת, ומקווים שראש הממשלה יצליח הערב ללחוץ על המפלגות החרדיות להסכים לפשרה.

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי נשאל על כך בסוף-השבוע, ואמר כי אינו מכיר את הנושא. שרת הספורט מירי רגב התייחסה לנושא בפתח ישיבת הממשלה והבהירה כי מודרה מהישיבה בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר העבודה חיים כץ: "אני לא הייתי בדיונים האלה בכל מה שקשור לכדורגל בשבת. הודעתי באופן חד וברור שאני לא חושבת שנכון להרחיב את הסטטוס-קוו הקיים היום, שרק ליגת העל משחקת בשבת, גם לליגה לאומית ולליגות אחרות. אני חושבת שיום שבת הוא יום המנוחה ואנחנו חייבים לשמור עליו ולא לכפות על שחקנים שהם דתיים לשחק בשבת, ולמנוע מהאוהדים ליהנות מהקבוצות שלהם. אני חושבת שלא נכון להרחיב את המשחקים מעבר לליגת העל".

התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, המייצגת בבג"ץ כ-400 שחקני כדורגל שאינם מעוניינים לשחק ולהתאמן בשבת, פנתה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, וכתבה כי מדובר בניסיון פסול מצד הממשלה לחטוף היתר כללי להעסקה פוגענית בענף הכדורגל בשבת, ללא התנגדות מסתמנת מצד השר דוד אזולאי שהודר מן הוועדה, כשהשרים כץ וראש הממשלה נתניהו כבר הביעו בפומבי את תמיכתם בהוצאת ההיתר לשביעות רצונם של בעלי ההון של מועדוני הכדורגל.

במכתב ששיגרה בסוף השבוע, באמצעות בא-כוחה, עו"ד אורי ישראל פז, נכתב כי כינוס ועדת ההיתרים עומד בניגוד להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, המורה על דרך השלילה כי "היתר כללי… לא יינתן אלא על-פי החלטת ועדת שרים המורכבת מראש הממשלה, שר הדתות ושר העבודה". לדבריה, כלל אין צורך בהחלטת ממשלה להעברת הסמכויות לשר לשירותי דת, כיוון שהן עברו אליו אוטומטית כאשר מת השר גדעון עזרא. היא ציינה הנחיה ישנה של היועץ המשפטי לממשלה, לפיה אין הממשלה יכולה להעביר סמכות סטטוטורית של שר לוועדת שרים, והדגישה כי סמכות סטטוטורית של שר ספציפי – נתונה לשר המסוים, ומחייבת ודאות, כך שבכל עת יהיה ידוע מיהו הנושא בסמכות.

עוד כתב עו"ד פז, כי "הוועדה למעשה מבקשת להכריח מתן היתר להעסקה בשבת בענף הכדורגל בשעה שרוב מוחלט של שחקני הכדורגל אינם מעוניינים בהיתר כזה. ואם כבר מוציאים היתר, הרי שיש להתנותו בשלילת כל היתר, מיוחד וכללי, מערוצי הטלוויזיה לשדר את המשחקים בשבת, שזו בעצם הסיבה היחידה לבקשת ההיתר על-ידי התאחדות הכדורגל ומינהלית ליגת-העל בכדורגל".

האם אכן קיים דיל כזה? בינתיים, במפלגות החרדיות מכחישים. כפי שפורסם כאן מוקדם יותר, הראשון לציון ביקר בחריפות כל ניסיון להתיר את חילולי השבת בענף הספורט.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture