Yaakov Lederman/Flash90

ניחום אַבָלים: אולי נתחיל לפרגן אחד לשני? / שמחה פשיטיק

הסופר שמחה פשיטיק מגיש בפניכם מקבץ אנקדוטות שהמכנה המשותף להן הוא אחד – חוסר פרגון לזולת וניחום עצמי שמנסה להרגיע את רגש הקנאה. זהו נושא שחשוב לעבוד עליו ולתקן את עצמנו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ביום-יום דָוִידְ'ל אינו לן באוהלה של תורה, כי אם יושב בו – באוהל/כולל – ולומד ברצף ובהתמדה, מבלי ללון, לנום, לישון, להירדם, ואף לא להתנמנם. רק יושב ולומד בחשק גדול. אשר על כן, תמהו כולם בראותם שמקומו נפקד, וספסלו נותר מרוקן מכל שמץ של דָוִידְ'ל. הוא איננו.

בירורים ונבירות פה ושם הניבו את המידע דלהלן: דָוִידְ'ל נקרא לעמוד בראש מוסדות הקהילה ולנהלם. לא פחות ולא יותר. ותצאנה עיני כולם מחוריהן, יען כי נתקנאו בו עד למאוד-מאוד, ויאמרו הכל איש לרעהו:"פְּשְׁשְׁשְׁ, מעניין איך הוא הגיע לזה. בטח הייתה לו פרוטקציה".

אך כעבור יממה של חקירה מאומצת הגיע בדל נוסף של מידע, שכיבה את סיגריית הקנאה הבוערת: דָוִידְ'ל ינהל את המוסדות רק עד לשובו של המנהל הוותיק מחופשתו בחוץ לארץ, כלומר – רק שבוע אחד.

ויפטירו כולם בביטול: "נו, טוב. הוא מנהל, א-ב-ל זה רק לשבוע אחד. מה זה כבר שווה…"

***

אגודת המרעים שנטשה זה עתה את ביתו של יוֹסֶפְ'ל, הייתה נסערת ונלהבת. הם סיימו כעת לשבת במחיצת חברם משכבר הימים השבועות והחודשים, בסוֹפְסִידֶה (ובתרגום לעברית: סוף-סעודה) שערך הלה לרגל שמחת הולדת בתו בשעה טובה ולמזל טוב. הסוֹפְסִידֶה הייתה סעודה בפני עצמה, והוגשו בה מַטְעמים מִטְעמים שונים, והיו שאף טענו בגוזמא שהיו בה ברבורים ושֹליו.

השיחה נסובה באותן דקות של יציאה איטית מדלת הבניין, סביב מחיר הדירה של יוֹסֶפְ'ל. שחו אודות רחבוּת ידיה, אודות מיקומה המעולה, ואודות חדשנותה המפוארת. מכיוון ואותו היום שבת היה, על כן הומרו השקלים בחלות. וכך התעופפו להן באוויר מיליוני חלות, ומאות אלפי בִּילְקֶעס ריחפו סביבן. זה אומר בכה וזה משיב בכה, הלה מפריח כך ורעהו מפריך בכך. כן היה הדבר, עד אשר הגיעה החבורה אל צומת הדרכים בו היה עליה להתפצל.

ברגע האחרון טרם פרישתם ופרידתם, נזכר אחד מהם בפרט חשוב שכעת נפל במוחו כאסימון עקשן: "שמעתי ממקור מוסמך, שיש ליוֹסֶפְ'ל משכנתא גדולה ועצומה, כמו מאפיה שלמה של חלות".

ויענו כולם ויאמרו: "אכן נודע הדבר. בית יקר אמנם, א-ב-ל מה זה שווה אם המשכתנא ענקית…"

***

איציק'ל לא נמנה מעולם על הגאונים ואף לא שאף לכך. טוב לו בחייו הפשטניים ונטולי התחרות שניטשת על כתר החכמה. יהודי טוב הוא איציק'ל: קם, מתפלל, לומד דף היומי, יוצא לעמל יומו, חוזר, מתפלל, נח, משתתף בשיעור נוסף, מתפלל, וחוזר חלילה. הוא אינו מתיימר לטפס אל הצמרת, אלא מסתפק במקומו הקבוע אי-שם באמצע הגזע, קרוב יותר לשורשים.

בעקבות זאת, השתוממו מכריו לשמע הידיעה כי איציק'ל קוּדם לתפקיד בכיר ביותר, מה שמחליף ומכפיל את משכורתו עשרת מונים ומשדרג את מעמדו בכפלים.

לא זמן רב ארכה השתוממותם, ועיניהם הצרות בהצלחתו התרחבו לגודלן הטבעי. מה שמועה שמעו ונרגעו? יודע דבר שח בחשאי ובארשת רחמנות כי "לאיציק'ל יש שני ילדים פגועי מוח, השם ירחם".

צקצקו כולם בלשונם ומלמלו: "אוי, שהשם ישמור. המשכורת מנופחת, א-ב-ל מה שווה המשכורת, אם זהו המצב".

***
מאז ומתמיד חיבב לֶייזֶרְ'ל לשייט בעולם הפרסום והשיווק. כבר מימי בחרותו הצעירים הרבה לדוש עד דק כל פרסומת שהיא, קטנה כגדולה, מוצלחת ושאינה כזו, צבעונית או שחורה-לבנה, וכן הלאה. היה לֶייזֶרְ'ל מתעניין בענף, ושאיפתו הייתה להיתלות באילן גדול בשוק הפרסום.

כשעדיין לא מלאו ללֶייזֶרְ'ל שני עשורים, הופץ סְקוּפּ מרעיש בקרב ידידיו: לֶייזֶרְ'ל הוא זה שאחראי על הפרסומות האחרונות של ארגון "חסדי חסדיאל".

ותגעש נפש מכריו בקרביהם ההומים, ותרעש ותרעד בחלחלה של פליאה בלתי מפרגנת: הכיצד זה זכה לֶייזֶרְ'ל לתחוב עצמו לארגון כה ידוע ומכובד? מדוע לא הצלחנו אנו להעפיל לפסגות כה רמות ונישאות ו מ כ ו ב ד ו ת ? אַה?

ושוב חלף שבוע מורט נוצות-לב, שבוע שבו שוחחו הכל בדבר הקופירייטר הצעיר שצנח לעולם הפרסום, ודנו עוד ועוד האם הפרסומת שהפיק, כולל הטִיזֶר המקדים לה, היו אכן ראויים לשבח, או שמא – והלוואי – הם לא היו מי-יודע-מה.

כך היו דנים ומפרשנים, ובזווית העין ישבה לה טיפת קנאה. עד אשר הופרח סְקוּפּ מסעיר מצד אחד, אך מנחם מצד שני: לֶייזֶרְ'ל עושה את עבודתו בהתנדבות, ללא כל תמורה כספית.

וינפנפו המכרים בכפות ידיהם, וייאנחו בהקלה: "טוב, בסדר. הוא יצר להם פרסומת. א-ב-ל הוא לא מקבל כסף, אז מה זה שווה…"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture