צילום: פלאש 90

לקראת הסכם: האם חילולי השבת במפעל 'פניציה' ייפסקו?

ביוזמתו של הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת, נערכה פגישת עבודה ראשונית בין צוות מצומצם של רבנים, מהנדסים ומומחים, למנהלי מפעל 'פניציה' בירוחם, על מנת לבדוק יחד את האפשרות להשבתה מוחלטת של המפעל ליצור בקבוקים בשבתות ומועדי ישראל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ביוזמתו של הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת, נערכה פגישת עבודה ראשונית בין צוות מצומצם של רבנים, מהנדסים ומומחים, למנהלי מפעל 'פניציה' בירוחם, על מנת לבדוק יחד את האפשרות להשבתה מוחלטת של המפעל ליצור בקבוקים בשבתות ומועדי ישראל.

במרכז הפגישה עמדו הצעותיהם המעשיות של שנים ממהנדסי המכון המדעי טכנולוגי להלכה, מר דן דוידיאן וד"ר יעקב לרנר, אשר מכירים את המפעל ואת מערכות וקווי היצור שלו לפני ולפנים, על קרבו ועל כרעיו.

לבקשת מנהלי מפעל 'פניציה', לפני למעלה מעשור שנים, הסכימו ראשי המכון המדעי טכנולוגי להלכה לסייע בידם בצמצום ומניעת חילולי שבת במפעל, כשהם מבהירים להם מראש שהמטרה הסופית היא להביא להשבתת המפעל בשבתות ובחגים כדת וכדין. במשך תקופה ממושכת זו פעלו מהנדסי המכון, מר דוידיאן וד"ר לרנר, הרחק מעין הזרקורים, בהנחייתו ובהכוונתו הצמודה של ראש המכון, הגאון הגדול רבי לוי יצחק הלפרין שליט"א, לצמצם בצורה משמעותית ביותר את חילולי השבת העצומים בכל רחבי המפעל, וזאת בדרכים שונות ומגוונות, של ביטול פעולות רבות, הקדמתן לערב שבת או דחייתן למוצאי שבת, הסבת מערכות שונות לפעילות אוטומטית מלאה, שילוב עובדים נכרים במקום עובדים יהודים, ועוד ועוד.

עתה, עם ההתעוררות הציבורית ההולכת וגוברת, בעקבות עמדתו הנחרצת של כ"ק מרן האדמו"ר מגור שליט"א, נוצרה ההזדמנות להביא אכן להשבתה מוחלטת של המפעל בשבתות ובחגים.

כזכור, במהלך עשרת ימי תשובה יזם הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת, כינוס חירום מיוחד של ועדת הרבנים, שבו השתתפו באופן נדיר ויחודי כל ראשי גופי הכשרות הגדולים בארץ, החל מועד הכשרות של בד"ץ העדה החרדית וכלה במחלקת הכשרות של הרבנות הראשית, כאשר כולם מאוחדים בדרישה החד משמעית לעמוד על משמר קדושת השבת.

במהלך הכינוס התקבלה על דעת כל הרבנים ונציגי גופי הכשרות ההחלטה לאמץ את הצעת המכון המדעי טכנולוגי להלכה, שהובאה לכינוס ע"י הגאון רבי אברהם משה הלפרין שליט"א, רב קהל חסידים ברמות ואב"ד בד"ץ אונגוואר. בהתאם להצעה זו, תיבדק בכובד ראש ובמלוא הרצינות – במשך שלושת החודשים הקרובים – האפשרות להשבית כליל את המפעל בשבתות ובחגים, במתכונת דומה לצורה שבה הוא מושבת בשנים האחרונות ביום הכיפורים, לאחר שנמצאה הדרך הניאותה להמשיך את הפעילות הרציפה של התנור, ללא יצור בקבוקים, באמצעות מיחזור אוטומטי של שברי בקבוקים.

באשר לטענת מנהלי המפעל, כי החזרת כל קווי היצור לפעילות סדירה, לאחר השבתתם במשך למעלה מיממה, עלולה להימשך עד קרוב לשתי יממות נוספות, דבר שיביא באורח ודאי לקריסת המפעל וסגירתו, הבטיח הגרא"מ הלפרין, כי במשך שלושה חודשים אלו ישקיעו מהנדסי המכון את כל מאמציהם, לחפש ולמצוא – יחד עם מהנדסי מפעל 'פניציה' – דרכים טכנולוגיות מתאימות על מנת למזער עד למינימום את הזמן הנדרש להחזרת קווי היצור לפעילות סדירה לאחר השבתת המפעל, ולהביא לכך כי הפעילות השגרתית המלאה תחזור מוקדם ככל האפשר.

כהמשך להצעה זו, יזם הרב יצחק גולדקנופף, ברוב מרצו הבלתי נלאה וחרדתו לקדושת השבת, את הפגישה הראשונית במפעל 'פניציה' מיד לאחר חג הסוכות, אשר השתתפו בה צוות מצומצם של נציגי ועדת הרבנים וגופי הכשרות, וכן מומחים נוספים מגופים שונים, שהאזינו ברוב קשב להסבריהם של מהנדסי המכון המדעי טכנולוגי להלכה ולהצעותיהם המפורטות, ובחנו יחד עמם את הדרכים לישומן באופן מעשי.

במהלך הפגישה הארוכה והממושכת עלתה גם אופציה נוספת למניעת חילולי השבת במפעל, באמצעות העסקת עובדים נוכרים בלבד, ונידונו ההיבטים ההלכתיים של אופציה זו, לצד העלויות הכלכליות. הדעה הכללית הייתה כי הפתרון המושלם מכל הבחינות הוא להשבית כליל את המפעל בשבתות ובחגים במתכונת יום הכיפורים. אך הוחלט לבדוק תחילה ביסודיות את המשמעות הכספית של כל אחת מן האופציות ואת כל יתר ההשלכות ונדון בהם בפגישה הבאה.

במקביל, הובטח ע״י מזכיר ועדת הרבנים, הרב יצחק גולדקנופף, בשם הרבנים וגופי הכשרות, כי במידה והמפעל אכן ישבות כהלכה בשבתות ובחגים, ייעשו מאמצים רבים לסייע לו, בדרכים שונות, להתגבר על ההפסדים הצפויים, וזאת מלבד ברכת השבת שהיא ״מקור הברכה״ שתלווה אותם ללא ספק בהצלחה רבה.

הפגישה התקיימה ברוח טובה, עם רצון של כל הצדדים לשתף פעולה למען קדושת השבת, מתוך ציפיה משותפת למצוא אכן את הדרכים המתאימות להשבית את המפעל בשבתות ובחגים, מבלי לפגוע ברווחיותו ובפרנסת העובדים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture