כאן קבור הכסיף: מה תוקע מקלות בגלגלי עיר העתיד החרדית?

גורמים בעלי אינטרס טוענים כי משרד השיכון רוצה לשלוח את החרדים לנגב לשמש כבשר תותחים להגנה מפני הבדואים, תוך שהם מתעלמים מהוראת גדולי ישראל להקים עיר חרדית בנגב • JDN בסקירה על העבר והעתיד של העיר החרדית הבאה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אם על כל כתבה שפורסמה בכלי התקשורת בארץ על מצוקת הדיור הייתה נבנית דירה אחת – נראה כי מצוקת הדיור הייתה נפתרת כבר. בינתיים, כל מאמציו שר השר משה כחלון נכשלו, מחירי הדירות ממשיכים לזנק, ולמעט כמה אנשים שמחזיקים בידיהם הודעת זכייה במחיר למשתכן, שבמקרים רבים אינה שווה כי אם לצור על פי צלוחיתו, אין כל פתרון מסתמן באופק.

כמה שמצוקת הדיור מהווה בעיה של כלל האוכלוסייה בישראל, הרי שבנוגע לציבור החרדי, המצוקה מחריפה שבעתיים. שנים שלא הוקמה עיר המיועדת לציבור החרדי, הבנייה בערים החרדיות הקיימות, ביתר עילית ומודיעין עילית הוקפאה, ובעיר בית שמש אומנם בונים, אך לא בכמות מספקת, והדירות נמכרים במחירים שמרבית הציבור אינו יכול לעמוד בהם.

בינתיים, היה לנו את חריש, אותה הפסדנו בשל התנהלות בעייתית, מבחינה משפטית, מצד העמותות שזכו במקום. יש גם את הר יונה, אשר על הבעיות במקום והסיבה לכישלון המיזם כבר כתבנו בעבר, והניסיונות להביא את הציבור החרדי להתגורר בערי הצפון, צפת וטבריה, שבינתיים מצליחים ב"ה, אך שוב – עדיין לא מדובר בכמות הדירות שהציבור החרדי זקוק להם.

בקול רעש גדול בישר השר אריה דרעי על הקמת עיר חרדית בשפיר, הסמוכה לעיר קריית גת, כמו גם טקס מרשים שהתקיים בעיר אלעד בעקבות החלטת שר הביטחון ליברמן להפשיר את שטח האש הסמוך לעיר לבנייה. תוכניות מעולות, שיש לקדמן עבור אלו שיתחתנו בעוד כעשור. בקצב התכנון והבנייה בישראל, זה לא יהיה מוכן לפני כן ולכן זה לא רלוונטי לאלו התקועים כיום בלי דירות.

יש כמובן עוד עשרות פרויקטים בסדרי גודל קטנים יותר ברחבי הארץ, אך נראה כי יש פתרון אחד למצוקה הנוראית בה נמצאים אלפי משפחות מאנ"ש, שבינתיים מכלים את ממונם בשכירת דירות קטנות שברובם אינם ראויים כלל למגורים, במחירים מופקעים בערים ירושלים ובני ברק, ובחירים מעט שפויים יותר בערי הלווין החרדיות.

למרבה ההפתעה, כמעט כל נציגי הציבור החרדי, אלו שכבר נאלצו להודות בפה מלא כי לא עשו מספיק על מנת לפתור את מצוקת הדיור החרדית, הביעו את התנגדותם לפתרון המוצע, למרות שמבדיקת JDN עולה כי הם כלל לא טרחו להגיע לשטח ולבדוק האם יש ממש בטענותיהם. לפתרון הזה, יש שם: כסיף.

הטענה: משרד השיכון מעוניין להשתמש בציבור החרדי כבשר תותחים

הטענה המרכזית אותה מעלים המתנגדים לעיר, נעוצה בסביבה הגאוגרפית של העיר העתידית כסיף, הסמוכה להתיישבות הבדואית בנגב. "משרד השיכון מעוניין לשלוח את החרדים לנגב על מנת שנעצור את השתלטות הבדואים על המקום. לא נסכים להיות בשר התותחים של המדינה". למרבה הצער, טענה זו אכן מגובה בתגובות ובהודעות של משרד השיכון, ושל השר הממונה, יואב גלנט.

בחודש טבת האחרון, הצהיר גלנט: "כסיף תוקם ככל שהדבר תלוי בי, בין אם תהיה חרדית, בין אם לא. אנחנו נגביר את האחיזה בכל אזור בקעת ערד, באמצעות כסיף ויישובים נוספים. אני חושב שזה יהיה רעיון טוב אם היא תוקם כפי שתוכננה, כעיר חרדית, אבל גם אם לא, היא תוקם".

בתגובה של המשרד בחודש אייר האחרון נכתב: "השר יואב גלנט רואה סכנה בהשתלטות הלא חוקית על אדמות המדינה של הבדואים בנגב. נוכח זאת, כבר בתחילת הקדנציה הודיע השר כי יש לייצר רצף התיישבותי ממזרח למערב, החל מערד לאורך כביש 31 ועד לכביש 40. במרחב בקעת ערד ודרום הר חברון חייב להתקיים רצף התיישבותי לשם מימוש הריבונות הישראלית במלואה. אנו נדרשים לטפח את ערד, לבנות את העיר כסיף ולחבר את כרמית ומיתר לעיר עתידית נוספת. בין הישובים העירוניים יש את הישובים הכפריים בפתחת ערד.

"מרחב העיר העתידית כסיף אותר לפני כ-11 שנים במסגרת בדיקת התכנות אזורית אסטרטגית לעידוד ההתיישבות באזור הנגב הצפוני ולקידום מאזן הגירה חיובי להגדלת מלאי הון התשתיות הפיזיות והאנושית בדרום הארץ. מיקומו של כסיף מאופיין בין היתר בנגישות טובה למערכת דרכים קיימת ומתוכננת לכל חלקי הארץ ומטרופולין באר שבע. ככל שתהיה היענות של המגזר החרדי והנהגתו, הקמת כסיף כעיר חרדית תוכל להביא מענה חלקי לצרכי הדיור של אוכלוסייה זו. דבר זה עומד בקנה אחד עם החלטת הממשלה לתכנון ושיווק מקרקעין לאוכלוסייה החרדית".

המציאות: מי ביקש את הקמת העיר החרדית בנגב?

מייסד העיר החרדית ביתר עילית, הרב ד"ר משה ליבוביץ, מקדם נמרצות את הקמת העיר כסיף. פנינו אליו וביקשנו לשמוע ממנו מה דעתו על טענה, לכאורה מוצדקת, זו. מתברר כי משרד השיכון לא יזם את הקמת העיר. הם הצטרפו בהמשך וכעת השר גלנט משתמש בעבודה שנעשתה לפני שהגיע למשרד, על מנת לקדם את עצמו ואת רעיונותיו בראיונות לתקשורת.

בשיחה, מספר לנו ליבוביץ כיצד נקלע לפעילות להקמת עיר חרדית בנגב. כידוע, משה ליבוביץ הוא תלמידו של ראש ישיבת הנגב, הגאון רבי יששכר מאיר זצוק"ל, והוא אף הוציא ספר משיחותיו של רבו. לפני למעלה מעשור, נקרא ליבוביץ לחדרו של רבו. "הוא אמר לי שיש צורך להקים עיר חרדית כמו ביתר עילית וקריית ספר, דרומית לבאר שבע", הוא משחזר.

"יצאתי לדרך, והתחלתי לחפש שטח שיתאים בגודלו להקמת עיר חרדית, ללא השתלטות של בדואים על אותו שטח וללא בעיות נלוות. מצאתי 2 חלקות אדמה מתאימות. אחת מהן, הייתה בבעלות משותפת של עשרות רוכשים, כאשר כל אחד מהם הוא הבעלים של חלקת אדמה קטנה, והשנייה הייתה שטח אש, בו התאמנו חיילי צה"ל ולכן הבדואים לא השתלטו עליה".

אל הגר"י מאיר הצטרפו עוד גדולי ישראל שקראו להקים עיר חרדית חדשה בנגב. ליבוביץ שולף מכתב, שנכתב על ידי ראש ישיבת הנגב, הרב יששכר מאיר זצוק"ל, בו הוא ממליץ על העיר החדשה. "אנחנו סומכים ידינו על יוזמה מבורכת זו", כותב הרב מאיר, וחותמים על הדברים גם מרן פוסק הדור, הגר"ש וואזנר זצוק"ל, ולהבחל"ח, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, הגאון רבי ניסים קרליץ ומרן הגר"ש אוירבך.

בתמונה: הרב ליבוביץ מציג את כסיף בפני מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א, ובפני ראש ישיבת הנגב, הגאון רבי יששכר מאיר זצוק"ל:

בפרוטוקולים רשמיים של המדינה מוצג ליבוביץ כ"יוזם העיר ונציגם של גדולי ישראל". כך, שלטעון כעת כי את הקמת העיר יוזמת משרד השיכון על מנת למנוע את השתלטות הבדואים בנגב, מגוחכת. משרד השיכון תומך ביוזמה של גדולי ישראל מתוך אינטרס מסוים, אך את הדרישה להקמת העיר, העלו גדולי ישראל.

מרחק מהמרכז החרדי, בעיות תעסוקה, והרווח מהקרבה לבדואים

אחת הטענות הנשמעות נגד כסיף, זה במרחק הנסיעה שלה מירושלים. ובכן, לטענת ליבוביץ, כיום, אורכת הנסיעה לכסיף מירושלים, שעה ועשרים דקות בלבד. ואכן, מי שנסע עד לפני זמן קצר לעיר, בוודאי שם לב לשדרוג הכבישים באזור, שכלל הכפלת הנתיבים ועוד. זאת, בנוסף לרכבת במקום, המגיעה ישירות לערי המרכז.

טוענים כי האזור מוחלש כלכלית. אך מי שעוקב מעט אחרי התכניות של המדינה, יזהה סדרת פעולות שמטרתה להפוך את הנגב למרכז החדש של ישראל. לדוגמה, שדה התעופה הבינלאומי החדש, השקעה אדירה בתשתיות וכו'. בנוסף, אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר, התייחס אף הוא בביטול לטענות וציין כי "סביב כסיף יש ישובים כמו מיתר שהוא אחד היישובים הכי חזקים במדינת ישראל".

אם כבר מדברים על הבדואים בסביבה, מתברר שיש גם תועלת לציבור החרדי שיבוא להתגורר בכסיף. בכל האזור, נתנו לבדואים, מתוך מטרה שיסכימו להכנס לגור במבני קבע, הטבות מפליגות על חשבון המדינה, תשתיות וכו'. בהחלטת ממשלה, שאושרה בפעילותו של ליבוביץ, כסיף תקבל את אותם הטבות.

בנוסף, בואו נשווה מעט בין איכות החיים המתוכננת בכסיף לבין הערים החרדיות הקיימות. כסיף, המתוכננת להשתרע על פני שטח של 6,400 דונם, מיועדת לאכלוס כ-50,000 תושבים מהמגזר החרדי. לשם השוואה, בעיר ביתר עילית, מתגוררים כיום 51,000 תושבים, כאשר תחום השיפוט של העיר, מסתכמת ב-4,920 דונם בלבד. תחום השיפוט של העיר בני ברק מסתכמת ב- 7,310 דונם, ומתגוררים בעיר 188,964 תושבים. בעיר מודיעין עילית, מתגוררים 66,847 תושבים, ותחום השיפוט של הוא על 4,830 דונם בלבד.

ליבוביץ משוכנע כי העיר כסיף תקום בכל מקרה, "כי זה עסק כלכלי נפלא. מחירי הדירות בערי האזור עולים כל הזמן", הוא אומר. לטענתו, "בסוף החרדים יגיעו להתגורר בעיר, אך אלו שירכשו דירות בהתחלה, ייהנו ממחירים נמוכים משמעותית מאלו שיבואו אחריהם". בדיקה קלה של מחירי הדירות בישראל מעלים כי בשנים האחרונות, בערי הסביבה, נרשמו עליות מחירים יותר מרוב אזורי הארץ.

בהתייחסות לטענה כי בכל זאת, מתגוררים בדואים רבים בסביבה עונה ליבוביץ, כי בסופו של דבר, מלבד מרכז גוש דן, בכל מקום בארץ מתגוררים בסמיכות לאוכלוסיה הערבית, כולל בירושלים, חיפה, צפת וטבריה. גם בפרוייקטים החדשים לא שמענו התנגדות בשם נימוק זה, למרות שבהקמת הר יונה אף הצהירו במפורש שהמטרה היא למנוע את התפשטות הערבים כטבעת מסביב לעיר נצרת.

גם בעת הקמת חריש, הנמצאית באחד האזורים העויינים ביותר במדינת ישראל, לא נשמעה הטענה, אלא אדרבה, עודדו את הציבור להגיע ולרכוש שם דירות. ליבוביץ מסביר זאת באריכות על ידי ניתוח מפת האינטרסים של הפוליטיקאים, אך אין זה המקום. המסקנה ברורה: אין כל בעיה ביטחונית במגורים בכסיף, יותר מאשר בערים אחרות ברחבי הארץ ומדובר בניסיונות הפחדה שקריים.

המתנגדים למקום אף טוענים כי אין מקומות תעסוקה בסביבה, דבר שיקשה על מציאת פרנסה לאלו שיבואו להתגורר בכסיף. יצוין כי גם בדו"ח השנתי האחרון שהוציאה בנק ישראל, הזהירו במפורש מפני התוכניות להקמתה של כסיף: "כאשר אוכלוסייה מרקע חברתי כלכלי חלש מהגרת לפריפריה מרוחקת ממוקדי תעסוקה, הדבר עלול להרע את מצבה", נכתב.

אך לדברי ליבוביץ, נהפוך הוא. דווקא העובדה שהעיר מרוחקת מהאזורים החרדים הקיימים, עומדת לטובת העיר. לדוגמה, הוא מביא את העיר ביתר עילית, שאף אותה הוא ייסד, כידוע. דווקא בשל קרבתה לירושלים, לא תכננו בעיר ביתר הקמת אזורי תעשייה ומקומות לעבודה לנשים, שכן, הסתמכו על כך שרבים ימצאו עבודה בירושלים, כפי שניתן לראות בכמות הנוסעים היוצאים מידי יום לעבוד בבירה.

בעיר העתידית כסיף לעומת זאת, דווקא בשל המרחק, יש צורך לתכנן מראש מקומות תעסוקה במקום. ליבוביץ אף הפנה אותנו לפרוטוקולים בהם מצויין בפירוש תכניות על הקמת אזורי תעשייה בעיר, כמו גם מלונות לתיירות חרדית, כאשר מדובר במרחק נסיעה של דקות ספורות מים המלח, כך שמקומות עבודה לא יחסרו שם.

לסיום, מספר לנו ליבוביץ על התבטאות נדירה של מרן פוסק הדור, הגר"ש הלוי וואזנר זצוק"ל שאמר לו כי אם יצליח להשלים את הקמת העיר כסיף לחרדים, ואת הפעילות שלו בנושא חשמל כשר בשבת, "אני מקנא בעולם הבא שלך!".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
27 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

MTL – האיש והאגדה!!!!!!!!
לייבו אין עליך, תמשיך בכל הכח, אנחנו איתך!!!!!!!!!

משה חזק ואמץ
זכורים אותך לטובה

לטובת מי שלא קרא עד הסוף אני מצטט:
התבטאות נדירה של מרן פוסק הדור, הגר"ש הלוי וואזנר זצוק"ל שאמר לו להרב ליבוביץ כי אם יצליח להשלים את הקמת העיר כסיף לחרדים, ואת הפעילות שלו בנושא חשמל כשר בשבת, "אני מקנא בעולם הבא שלך!"

רק מי שחולם מצליח!

שמעתי שהוא הקים קהילה בנצרת עילית ע"ש ר' יששכר מאיר

לצערינו לכל דבר טוב יש מתנגדים!

מוישה לייבוביץ פוליטיקאי של פעם, יותר עושה מאשר מדבר.

שלוחם של גדולי ישראל זצוק"ל ושיבדלחט"א

תפתחו את המפה ותבדקו
מעשה שהיה כך היה: ישבו קבוצת שונאי חרדים וחשבו איך אפשר להיפטר גם מהחרדים גם מהבדואים וגם ממצוקת הדיור וגם לתת פרנסה לכמה ג'ובניקים של משרד השיכון. מה עשו?
לקחו את מפת הארץ ושאלו עוברי אורח, אם היית רוצה לדפוק מישהו להיכן היית שולח אותו לגור . רובם הצביעו על איזור כסיף

לדעתי המסע המצולם לכסיף נערך במגמה לשים מקלות בגלגלים לחזון הזה, וזה קיבל כאן בJDN במה.

מי שמתעלם מהבעיות של כסיף טומן ראשו בחול הרב שיש שם.
כל אזור הנגב "מונשם" מאז קום המדינה, בעקבות חלומותיו של בן גוריון.
שהייתה לו חיבה מסוימת לנגב, ולכן הורה על כיבושו. למרות שלא היה נכלל בתוכנית החלוקה. אך זה רקע היסטורי – למעשה הוא מעולם לא נשם באופן עצמוני.
(למעט ישובים בודדים) מפעלים נסגרים מדי תקופה שם וזה ידוע לכל.
הטענה כי גם על ביתר ומודיעין עילית צחקו לא נכונה אין דנים עיר מעיר ומה שלא נראה כמו ברווז איננו ברווז….
כשקמו ביתר אלעד ומודיעין היה את הערים הישנות לתמוך בהם בצעדיהם הראשונים
בכסיף הרחוקה שעה וחצי מהמקום הכי קרוב לאן יסעו?
גם הפרויקטים הקודמים זכו להיכלל אחר כבוד בתחתית הדירוג הסוציו אוקונומי
(מודיעין עילית מקום אחרון! ברשימת הביטוח הלאומי) מה יהיה בכסיף?
יש סיכוי יחיד לעיר והוא שרב'ה בעל למעלה מאלף חסידים יקבע את מושבו שם
לולא זאת היא כמעט בוודאות תזכה להדיח את מודיעין עילית מתחתית רשימת הביטוח הלאומי.

אל תדמיינו שמישהו טורח לקרוא את התגובות שלכם, רק משועממים כמונו יורדים בכלל לתחתית הדף לאיזור התגובות

כשנסעתי לאחרונה לביתר דרך 433 כל הדרך חשבתי על הרב ליבוביץ. כשהגעתי לביתר ושהיתי שם כמה שעות התחלתי לחשוב על כסיף…

תחזקנה ידיו שפועל לטובת היהודים,
גם אני התפלאתי למקרא הטיעונים המוזרים, מדוע מסרבים לזה

ליוסף:
הרעיון שלך נכון ועל זה בדיוק חשב מרן רה"י ר' יששכר מאיר זצוק"ל
ותראה במכתב מה הוא כתב…

הסיפור הזה ישן…
וכך היה רצו לדפוק את כל העולים המסכנים מארצות המזרח,
ובאמת דפקו את סבא שלי ואת כל המשפחה שלו באיזה מעברה…

וההמשך של הסיפור הוא:
שהיום המעברה הזאת כבר לא מעברה, והיא קצת יותר גדולה מביתר וקרית ספר יחד!!!

של מי החתימה האחרונה על המכתב ? שמואל הבין בלוי (?)

הר יונה פורחת!

כתושב ביתר עילית אני יכול להעיד שהיום אחרי 24 שנים מהקמתה רוב העיר יוצאים לעבוד בירושלים כמו כן עדיין קיים מחסור משמעותי בכוללים לאברכים מי שחולם שאפשר להקים עיר בקצה המדינה שתספק את צרכינו טועה טעות מרה (עיין ערך קריית גת בה יש אחוזי אבטלה גבוהים מאד ועל מקומות עבודה לנשים מוטב שלא לדבר),

אוי אוי כמה שפיננדרוס (מהתגובות) צודק מוישה הוא אדם שעושה בשקט ויודע לעשות את מלאכתו באכות וביעילות.
ההבדל בינו לבין מי שמעחה את הטיעונים האלו שאנו רואים שממה והוא רואה עיר משגשגת, אנו רואים שאין מקומות עבודה והוא רואה מקומות עבודה לרוב. אין ספק שיש בידו סיעתא דשמיא והוא השליח לכך והוא האדם המתאים לחזון ולמעש.
מבחיתי אם ליבו משיק את הפרויקט הזה אני מאמין בזה בענינם עצומות כי הוא רואה (מתוך הכירות אישית וקרובה מאד) את מה שאני לא רואה.

פעם מוישה אמר לי שמתוך נסינו הרחב שככל שהתנגדיות גוברות זה סימן שהסיכוים של בניית העיר מתעצמים והולכים

יש יותר בעיות ממה שאתם חושבים בלבנות את כסיף
ועדיין יש פי מיליון בעיות בלא לבנות את כסיף
כסיף תבנה ותיהיה אור בקצה המנהרה
וכל המתלוננים שיפתחו את העיניים ויראו שלהתלונן בלי פתרון זה רק מפריע
זכינו שליבו איש עשייה ולא פוליטיקאי
עלה והצלח בכסיף ובנצרת עילית
ובכל ארץ ישראל
החותמים ומוקירים אנשי ארץ ישראל

פתרון מיידי – כתושב המרכז לשעבר עד לפני שנה אני מבין את הקושי לקום ולעזוב לאזור מרוחק אך אני עברתי מאלעד לעיה"ק צפת משלם משכנתא 2000 שקלים שזה חצי מחיר מהשכרת יח"ד בבני ברק / ירושלים שעולה 3500 או 4000 תלוי באזור דירת ארבע חדרים ששילמתי 550.000 לפני כשנה וחצי עולה כבר היום 670.000 אשמח לעזור לכל אחד במציאת דירה בצפת במחיר הוגן וסביר 500.000 -650.000 והכי חשוב אזור טוב לא הייתי ממליץ לא לחפש לבד שלא תיפלו לאזור בעייתי מבחינת אוכלוסיה שאינו ראוי למגורים
052-7658392
תתפלאו יש עדיין דירות במחירים כאלו
עוזר גם במציאת תעסוקה

לדונאלד טראמפ: רק מי שחולם וגם עושה מצליח, מי שרק חולם….

כל התישבות חרדית שהיא למעלה מ40 ד' נסיעה ממרכז חרדי חזק כמו י"ם בני ברק אשדוד נידון לכשלון וידשדש סביב ה1000 הראשונים שהולכים בכל מחיר !
מהכלל הזה צאו ותבדקו את כל הפרויקטים שצצו ב20 שנים האחרונות ותראו אם אני צודק!
!!!!

למה? למה דווקא באמצע המדבר????
חסר שטחים בארץ?
מי יביא לשם מוצרי צריכה של יום יום? הרי רק ההובלה מהמפעלים לא משתלמת!!
עוד לא יישבנו את אופקים.
למה שאברכים לובשי שחורים ייצלו בשמש של המדבר?
יש באיזור הצפון הרים ומקומות ריקים בלי סוף וכל פעם כשהחרדים זועקים על מצוקת הדיור ועל זה שהמדינה לא משקיעה בפתרונות לחרדים מיד הם מצביעים על המיליונים שהם קברו בחולות המדבר של כסיף ההסבר האמיתי הוא כמו שכתבתי בהודעה הקודמת עיי"ש

א. עם הגידול הטבעי = ניסי של היהדות החרדית, יש מקום גם למתנגדים וגם לתומכים, ולכן צריך את זה.
ב. אבל למה לכתוב שיש סיכוי וזה יהיה לפני כל שאר החלומות הרי ברור שלבנות עיר יארוך לפחות עוד 10 שנים, ואביגדור יצחקי אומר שכסיף הוא פתרון לעוד 15 שנים!!
ג. כחסיד צאנז ברצוני לציין כי כסיף תקום!!! כי לפני 40 שנה רצה מרן האדמו"ר זיע"א להקים קריה חסידית בטבריה ובבאר שבע, וצחקו ממנו, כיום לאחר 40 שנה קמה וניצבה קריה נהדרת בטבריה, ועל באר שבע כנראה ראה ברוח קדשו את כסיף שליד באר שבע!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture