צילום: שליח חב"ד בעיר, באדיבות COL

זעזוע: אנדרטה לזכרו של צורר היהודים הוצבה בסמוך לבית הכנסת בויניצה

אנדרטה לזכרו של סימון פטליורה שטבח רבבות יהודים באוקראינה הוצבה בסמוך לבית הכנסת. ח"כ אייכלר לראש ממשלת אוקראינה: "אני מספר לך על הכאב העצום שפתח שוב פצע עמוק בבשרו של העם היהודי". שליח חב"ד: לא התחשבו ברגשות היהודים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הלם וזעזוע בקהילה היהודית באוקראינה ובעולם היהודי כולו, בעקבות הקמת אנדרטת הזיכרון למנהיג הלאומני סימון פטליורה שחייליו טבחו באכזריות ברבבות יהודים בכל רחבי אוקראינה במהלך מלחמת האזרחים לפני כמאה שנה. האנדרטה שהוקמה סמוך לבית הכנסת בעיר ויניצה בעיצומו של החג הציתה מחדש את זיכרונות התושבים היהודים שמסרבים לשכוח את פשעיו של הצורר הנורא.

ח"כ ישראל אייכלר פנה אמש במכתב נרגש לראש ממשלת אוקראינה וולודימיר גריוסמן ובו הוא מגולל את ההיסטוריה האפילה של פטליורה ומבקש ממנו לפעול ללא שהות להסרת האנדרטה הפוגעת ברגשותיהם של היהודים. "אני פונה אליך בבקשה אנושית, בעקבות מקרה מצער, הפוגע ברגשותיהם של היהודים בארצך ובעולם כולו" פותח אייכלר את מכתבו.

"בימים האחרונים התקבלו בלשכתי פניות כאובות, חלקן אף נזעמות, על הצבת אנדרטה לזכרו של המנהיג האוקראיני סימן פטליורה לא הרחק מבית הכנסת המקומי בעיר ויניצה. ח"כ אייכלר מזכיר לגרויסמן את עובדת היותו יהודי יליד העיר ויניצה ואת העובדה ששימש בה כראש עיר ועליו להיות רגיש להיסטוריה המקומית.

"כמי שנולד בויניצה ואף כיהן בה כראש עיר, לבטח הנך בקי בהיסטוריה היהודית של האזור. סימן פטליורה היה מנהיג שתחת פיקודו נרצחו באכזריות רבבות יהודים ללא עוול בכפם. פטליורה זכור בהיסטוריה היהודית כצורר לאומני שעודד את רציחתם של עשרות אלפי יהודים ברחבי אוקראינה במהלך מלחמת האזרחים שהתחוללה בין האדומים ללבנים באותם הימים של 1919.

"היהודים שנרדפו במשך כל שנות ההיסטוריה רק בשל דתם, נוצרים בליבם טרגדיות מדממות רבות. בין המפורסמות שבהן היא טרגדיית ימי פטלוריה העקובים מדם. אלו ימים אפלים שאנו מצווים שלא לשכוח, ולעולם נזכור לעד. במהלך הפוגרום שערכו חייליו של פטליורה הלאומניים, נלקחו יהודים מבית הכנסת בשעה שהם עטפים בטלית ועסוקים בתפילה. הישר מבית הכנסת הובלו היהודים כצאן לטבח לקברות ההריגה, שם נרצחו בעינויים קשים.

"כמו במקומות רבים, נחשדו היהודים הללו באידאולוגיה קומוניסטית, כשהאמת הידועה לכולם היא, שמתפללי בית הכנסת לא רק שלא היה להם שום קשר לאידאולוגיה הזו, הם אף נרדפו ועונו על ידי הקומוניסטים. עובדה שלא עזרה להם מפני הפורעים של פטליורה. באחד הפוגרומים בפרוסקורוב-חמלניצקי נרצחו לפחות 1200 יהודים אשר נקברו בקבר אחים. בפוגרומים אחרים נרצחו אלפים רבים אחרים, ברוע לב, באכזריות מחרידה, וללא שום נסיבות מלחמה.

"אני מקווה שהצבת האנדרטה דווקא בסמוך לאזור היהודי נעשתה בתום לב. הקמת אנדרטה כזו בסמוך לבית התפילה, מקום שבו התאספו יהודים בשמחת תורה לתפילת 'יזכור' זהו מעשה שכל לב אדם מרגיש בו שהוא איננו מוסרי וראוי שיתוקן לאלתר". אייכלר מסיים את מכתבו בבקשה לפעול באופן מידי: "בשמם של אחיי היהודים תושבי ארצך אני מספר לך על הכאב העצום שפתח שוב פצע עמוק בבשרו של העם היהודי, ובטוח כי תפעל ללא שהות להסרת האנדרטה מהאזור היהודי".

שליח הרבי ורב העיר ויניצה, הרב שאול הורביץ, אמר בשיחה הבוקר ל-COL: "זהו מעשה בלתי מקובל, ופגיעה קשה בזכרם של הקדושים. אני מצר שהרשויות לא השכילו להתחשב ברגשות יהודי העיר".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ימ"ש

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture